Stavba vozu Eas VADS

Při jedné cestě na noční jsem procházel kolem Pn vlaku, v jehož soupravě byly i čerstvě opravené vozy z KOS Krnov. Zaujal mě vůz řady Eas v modrém nátěru s logem společnosti VADS. Za pár let jsem si na něj vzpomněl při kreslení podkladů pro sítotisk. Nakreslil jsem aršík i pro tento vůz a tím bylo rozhodnuto o podobě dalšího modelu.

 

Předloha v žst. Milotice nad Opavou 5. srpna 2005

 

Stavebnice pochází od firmy Detail, asi už notoricky známá, vpomínám si, že první “véesák” jsem kupoval někdy v roce 1996. Jen obal byl jiný.

 

Stavbu modelu je poměrně jednoduchá, skříň i s podlahou je tvořena odlitkem z polyuretanu. Je provedený jemně a čistě, stačí ho jen ve vrchní části zbavit nálitku a jemně přebrousit. Poté navrtat otvory pro madla a nárazníky. Před tím jsem ještě profrézoval vybrání pro umístění kinematik Peho.

 

 

 

Pak již stačí na skříň nalepit doplňky z leptu a to je vše

 

Nástřik základní barvou. Už tento odstín je ideální pro běžné provedení, ale chci vůz modrý.

 

S modrou je trochu problém. Ve spreji jsem nenašel žádný vhodný ekvivalent. Vůz na fotce se leskne, fotil jsem ho částečně proti slunci. Těžko říct, jestli by modrá měla být světlejší nebo tmavší. Otázka taky je jak to vypadá po nějaké době v provozu.

 

Ve stavebnici jsou podvozy typu Y25 pro vůz řady Eas-u. Vozy řady Eas mají ale podvozky 26.2.8. Ty jsem si původně chtěl objednat od firmy Loco, prodávají je samostatně, ale vzhledem k ceně a poštovnému jsem sáhl do jiné stavebnice.

Naznačené otvory jsem odvrtal a podvozky jsem vybavil ložisky Peho

 

 

kinematiky Peho 100 se spřáhly Kuehn a upravené podvozky

 

Hotový vůz nachystaný k namontování podvozků

 

A tady jsem narazil na problém. Podvozky nemají prakticky žádné místo pro otáčení. Brání tomu výstupky v rozích podvozků a také kinematika, do které naráží kola.

Další věc je uchycení vlastních podvozků, to jsem upravil úplně. Hranu kolem otvoru pro čep jsem odfrézoval. Na původní místo jsem nalepil pásky z tenké PVC tabulky. Pro jeden podvozek dlouhou tabulku, pro druhý jen krátkou zbroušenou zešikma. Vůz tak má klasické tříbodové uložení, skříň sedí krásně vodorovně na jednom podvozku, přičemž druhý podvozek má umožněný i výkyv do stran a může kopírovat nerovnosti tratě. Jízdní vlastnosti jsou perfektní a skříň se nekolíbá.

Je třeba to upravit dle obrázků

 

Hotovo

 

Srovnání s předlohou. Model jsem fotil bleskem, vypadá tak příliš světlý. Chtěl jsem ale, aby byly vidět obtisky. Jsou skutečně kvalitní, nepoužil jsem žádnou “vodičku”, přesto nejde ani poznat, že jde o obtisk

 

 

 

A mám jich hodně pokud by někdo chtěl. Více zde

 

 

Petr Smutek

Komentářů (3) na “Stavba vozu Eas VADS”

  1. Pepa B.:

    Další hezká práce. Já jsem stavěl Eas-u ale trochu jsem si s tím pohrál a osadil kinematiky Peho 101 i když tam nevejde tak se vešla:) kdyby někdo nevěřil mohu posloužit fotem. Za ty peníze skvělá stavebnice.

  2. Petr Smutek:

    Díky. Ano, kinematika Peho 101 tam vejde také, pokud se odfrézuje část kruhu, která drží čep. Už je ale větší mezera mezi nárazníky, kinematika je nadoraz. Podobné je to se stavebnicí Gags, na kterou se chystám, také v modré verzi.

  3. Pepa B.:

    Myslím že mezera mezi vozy je stejná jako u tvého vozu možná i o něco menší. Odfrézoval jsem část úchytu pro čep a kinematiku jsem částečně zafrézoval do podlahy která je dostatečně silná. podvozky s s dvoukolím pak nedrhnou o kinematiky. Použil čep od podvozků 26.2.8. který jsem vlepil a místo plastové tabulky jsem použil podložení z mosazného plíšku. je to úhledné a funguje to minimálně stějně dobře jako na Eas od tillgu. Planuju jich stavět minimálně 20 🙂

Napsat komentář