Albatros 498.104 Trix H0, zvuk Zimo

Článek o tomto zvukovém projektu jsem psal již v roce 2015. Byl to ještě 8-bitový projekt. Až koncem léta 2022 jsem začal dělat zcela nové 16-bitové zvuky, to jsem ještě netušil s čím za pár týdnů přijde firma Trix.

Model je opravdu fantastický, nikdy bych nečekal, že se vůbec kdy dočkáme továrního modelu ryze československé lokomotivy.

Jak je to se zvukem?

V popiscích u prodejců se jasně píše o autentickém zvukovém projektu, i na prezentačním videu Trix se zvuk zdál být přijatelný. Ovšem naživo musím konstatovat, že zvuky jsou autentické asi tak jako použité hlášení nahrané snad google translatorem.

hlášení 1

 

hlášení 2

 

hlášení 3

 

Was ist das “na trati jeden vstupuje flak” ?!?

 

Podobnost zvuků lokomotivy s albatrosem tam je, ale je to pro mě přímo nahrávka na smeč, co se mi nelíbí, vytvořím po svém. Nicméně každý tovární zvuk je třeba brát jako základní provedení, 90% modelářů bude i tak spokojeno, no a pár fajnšmekrů se holt pustí do výměny.

V tendru je dekodér Trix, přezvučení tak vyžaduje vyměnit dekodér za Zimo. Podrobný popis je zde na diskuzním fóru.

Dekodér se dá vyměnit velmi jednoduše, konektor 21pin MTC je pod vrchní části tendru, která se dá mírným tlakem vycvaknout.

U zvuků není co řešit, pouhou výměnou dekodéru vše funguje jak má. Potíž je v mapování světel lokomotivy, které jsou řízené elektronikou v kotli pomocí SUSI. Rozložení funkcí nejde změnit, dekodér Zimo však umí přesměrovat jednotlivá tlačítka. Protože mapování světel Trix koliduje s mým mapováním zvuků, je nastavení projektu trochu hlavolam, bylo nutné změnit přiřazení některých zvuků a dva smazat, aby potom bylo možné je přesměrovat na původní tlačítka. Ale podařilo se, s následujícími kompromisy:

– na pozici F5 je nějaký režim testu, všechny světelné výstupy se cyklicky zapínají a vypínají. Nejde to zrušit.

Co se bohužel s dekodérem Zimo nepodařilo, aspoň zatím, je dynamický kouř. Pro ventilátor generátoru dekodér generuje impulzy podle zvuku výfuků. Trix je má na výstupu FA3, ale Zimo na FA4. Možnosti jsou tak jen dvě, buď výstupy na DPS předrátovat nebo počkat až firmware MS dekodérů umožní toto přemapovat.

Vhodný dekodér je MS440D. Dá se použít i MX644D, ale tam nevejde plnohodnotný projekt. S dekodéry “C” nelze ovládat světla tendru, která svítí trvale. Jinak nemají verze C a D na nic dalšího vliv.

 

Zvukový projekt

Na finální podobě se podílelo více nadšenců, ať už šlo o natočení některých zvuků, faktické připomínky nebo bádání nad elektroinstalací. Všem jim děkuji, bez nich bych asi tento projekt nedělal tak důkladně do detailů.

 

Servopohon rozvodu

Albatros má ovládání rozvodu pomocí serva, které je charakteristické svým výrazným syčením, jež je slyšet i za jízdy. Zkusil jsem skriptem vymyslet nějakou logiku, zvuky se chovají takto:

  • Změna směru při stání – dlouhý zvuk, pro oba směry jsou dva různé zvuky
  • Snižování plnění šoupátek za jízdy – různě krátké zvuky, které se přehrají po překročení nastavených rychlostí. V celém rozsahu rychlosti po maximální je 5x zasyčení.
  • Jízda výběhem, vyložení rozvodu „na střed“ – jeden dlouhý zvuk při velkém poklesu rychlosti

Slyšitelnost za jízdy je patrná třeba na tomto záběru nulkového albatrosa, v času 2:25 a 2:39. Při druhém zasyčení je vidět i změna polohy posuvné šoupátkové tyče v kulise směrem dolů.

 

F6 – Odvodňovací ventily

Jako u všech projektů parních lokomotiv, tlačítkem se dají otevřít ručně kdykoliv, za jízdy syčení koresponduje s polovičním počtem výfuků. Při rozjezdu se syčení spustí automaticky. Nechybí pro albatrosa typické cvaknutí šoupátek Trofimov.

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky parního stroje při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady jsou výfuky hlasité. U druhé sady jsou výfuky tišší a v nízkých rychlostech nejsou slyšet vůbec, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Injektory

Albatros, má levý a pravý napaječ, stejně jako tomu bylo u většiny řad ČSD. V projektu Trix je zvuk jednoho napáječe a napájecího čerpadla, to je typické u strojů DR.

 

Přikládání uhlí

Albatros má mechanický přikladač uhlí, je to takové nevýrazné syčení, které je slyšet při stání nebo jízdě výběhem. Zvuk se přehrává náhodně, není na tlačítko

V továrním projektu je zvuk lopaty, což samo o sobě nemusí být nesmysl, pro přikladač byly podmínky, za kterých se nemohl použít, krom toho se taky občas zasekl a pak na tu lopatu došlo. Ale tento zvuk je hlasitější než samotná lokomotiva při jízdě, což je úplná kravina. Stejná blbost je imitace otevřených dvířek topeništěm s efektem blikání podobným spíš morseovce. Na roštu je přece pořádný žár na velké ploše a ne plamínek svíčky či spíš elektrické světýlko. Světlo zrušit nejde, efekt taky ne, ale podařilo se mi to spojit se zvukem natřásacího roštu na F23

 

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

 

Staniční hlášení ?

Ne, nejsem příznivcem těchto zvuků ve zvukových projektech lokomotiv. K tomu postačí MP3 přehrávač a reproduktor někde v kolejišti. Pak můžou být hlášení stovky a ještě v CD kvalitě. A už vůbec styl „das ist hrůza“ co použil Trix. Taky nevidím smysl dávat elektronické hlášení do projektu parní lokomotivy. Ačkoliv u současného provozního muzejního stroje to nesmysl není.

Individuálnímu doplnění na přání se proto nevyhýbám.

Kódové projekty a popisy v pdf přidám později.

 

No a tady je výsledek. Myslím, že pro takový překrásný model to ladění stálo za to

 

Petr Smutek

Komentářů (8) na “Albatros 498.104 Trix H0, zvuk Zimo”

  1. Ivor:

    Ako obvykle Peťo, skvele spracovaný zvukový projekt. Model je skutočne hodný svojej predajnej ceny, spracovanie špičkové, ťažná sila perfektná ( do stúpania 2 promile veselo ťahala 15 osobných vozňov ), tak nechápem prečo tie hlásenia nahovorila nemka po piatej lekcii slovenského jazyka…. alebo prekladač Google, ktorý si myslel, že pozná zmysel prekladaných viet. Ostáva tiež len dúfať, že snáď sa niektorý výrobca odhodlá raz do podobného projektu aj v mierke TT…

  2. Honza:

    Zdravím Vás pane Smutek,
    mám od Vás dekodér ZIMO se zvukem Albatrosa.
    Chtěl bych se zeptat na směrovou závislost světel v tendru. Když není zapnuto osvětlení (F0) tak světla v tendru svítí pořád. Pokud zapnu F0, tak světla v tendru svítí jen při jízdě vpřed.
    Dá se to někde v nějakém CV přenastavit, aby se rozsvěcovali jen když jede loko vzad a je zapnuté F0?
    Přední světla vč. reflektoru fungují správně.

    děkuji moc

    Honza

  3. Jacek:

    Zdravím Vás Honzo,

    v článku je to uvedeno. Je třeba dekodér MS440 verze D. S céčkovým se to bude takto chovat. U MS440 lze verze C a D přepnout pomocí CV8. Hodnota 3 je pro C, 4 pro D. Jen mám pocit, že s aktuálním firmware 4.225 to nejde.

  4. Arpáš Ján:

    Dobry den ak by som sa vedel dostat k zvuku do albatrosu od trix ktory vy ponukate .
    Da sa to nejako prehrat alebo treba druhy nahraty decoder a za aku cenu.
    Dakujem Ján Arpáš

  5. Jacek:

    Dobrý den,

    můžu Vám jen nahrát zvuk, prodejem se nezabývám. Dekodér i s mým zvukem pořídíte u většiny prodejců.

  6. Jindřich Bek:

    Ahoj Petře,
    ke zvuku jen tolik: myslím, že páry jsem se naposlouchal za svého života dost a pokud jde o zvuk přikládání tak při štokrování je slyšet především parní stroj. Mechanický zvuk rotujících částí parního stroje. Převádí se přímočarý pohyb na rotační a stroj dost charakteristicky rachotí. Syčení, pokud je slyšet tak u vyběhaného stroje. Výfuk stroje přikladače je vyveden pod zadní čelo tendru a moc slyšet není asi jako parní topení na konci soupravy. A lopata je mírně mimo, lidská lenost v běžném provozu zvítězila, ručně se přikládá jen při zatápění a někdy pro filmaře. A šikovný topič umí díry pokrýt i přikladačem. Dvířka jsou moc vysoko.

  7. Jacek:

    Ahoj Jindro,

    takový zvuk tam je, viz asi 10. minuta videa. Kluci od albatrosa to sice nenatočili, ale mám nahrávku z 556.0506. O můj psaný popis v textu až tak nejde, ten je určen pro širokou modelářskou veřejnost, která tam často marně hledá zvuk lopaty nebo dokonce nějaké hrnutí uhlí jak kdosi požadoval.

  8. Lukáš Svoboda:

    Ahoj,

    Mám na někoho z vás, kdo tomu opravdu rozumí, velkou prosbu. Synovi, který už několik let miluje železnici v jakémkoliv měřítku. Máme start set Rocco Z21start. Koupil jsem mu Albatrose 498.1 (H0) od Märklin, ale bohužel na AC. My máme vše DCC. Lze tuto lokomotivu přestavět na DCC, tak aby plně fungovala?

    Děkuji
    Lukáš Svoboda

Napsat komentář