Zvukový projekt 350

Tento článek bude navazovat na článek o ozvučení modelu řady 350 od Acme.

 

 

 

“Banány” stejně jako “Gorily” mají charakteristické zvuky ventilátorů. Výkon se ovládá kontrolérem v 56 stupních, z nichž některé jsou tzv. šunty. Technický popis tu nebudu rozvádět, z pohledu zvukaře to funguje takto:

Rozjezd

  • na 1. stupni se rozběhne ventilátor trakčních motorů. Běží v celém rozsahu výkonu a jeho otáčky jsou neměnné, čili výška zvuku stejná
  • na 2. stupni se spustí ventilátor odporu. Je to ten charakteristický kravál. Otáčky s s navoleným výkonem klesají, tzn. výška zvuku se mění podle výkonu. Nejvyšší otáčky má ventilátor na nejnižších stupních
  • na 27. stupni se ventilátor odporu vypne
  • na 33. stupni se opět zapne
  • na 51. stupni se vypne a už se po plný výkon nezapne

Brždění

  • při ubírání stupňů se děje totéž, jen v opačném pořadí
  • při zkrokování na nulu oba ventilátory utichnou

Elektrodynamická brzda

  • v režimu EDB se spustí ventilátor trakčních motorů, výška zvuku se nemění
  • rovněž se spustí ventilátor odporu, jeho otáčky, tzn. výška zvuku se mění v závislosti na proudu

Napěťové systémy

  • na sřídavé soustavě hučí transformátor
  • jiné zvuky hlavního vypínače, vypnutí na střídavé soustavě je charakteristické tzv. “prásknutím”

Toto všechno už je složité samo o sobě a to nezmiňuji, jak se který ventilátor chová při stažení sběračů. Dá se to dobře napodobit v simulátorech (MSTS, RW), ale pro zvukový dekodér modelu jsem to musel trochu zjednodušit. Problém nebyl v tom, že by to nešlo zrealizovat. Jde to. A při přidávání po jednom stupni s ovladačem Lenz LH100 to vypadá velmi efektně. Předpokládá to ovšem velmi pozvolný rozjezd, takže by to vyniklo tak na nějakém modulovém kolejišti v tělocvičně. Při normálním ovládání Multimausem doma s nemodelovým zrychlením by to vypadalo podivně. Zvuk ventilátoru odporu by se totiž neustále zapínal a vypínal. Zvuky jsem tedy nastavil takto:

  • zapnutím zvuků se přehraje zvuk zvednutí pantografu a zapnutí hlavního vypínače
  • při rozjezdu se zapne ventilátor trakčních motorů, po něm se zpožděním ventilátor odporu
  • s rostoucí rychlostí se mění zvuk ventilátoru odporu a samozřejmě také hučení trakčních motorů
  • těsně před maximální rychlostí (na 27. stupni z 28) se ventilátor odporu vypne a jsou slyšet jen trakční motory a ventilátor jejich chlazení.
  • Při brždění z plné rychlosti se od 26. stupně spustí ventilátor odporu, jsou slyšet trakční motory jako v režimu EDB. Těsně před zastavením se vypne ventilátor odporu. Při zastavení nebo s určitým zpožděním se vypne i ventilátor trakčních motorů.
  • vypnutím zvuků se přehraje zvuk stáhnutí pantografu a vypnutí HV

 

Zvukový projekt obsahuje dvě sady zvuků, první pro stejnosměrnou soustavu, druhá je pro střídavou. První je výchozí, pořadí je možné prohodit v CV265.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Lokomotiva má jen jeden tón houkačky, zvuky jsou v různých délkách.

Mapování funkcí:

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků
F20 – ztlumení zvuků

350

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 světla – rozšíření
F2 světla – rozšíření
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 světla – rozšíření
F6 plný výkon (na odporových stupních)
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 1 nebo 2 krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 staniční hlášení (u ČSD verze houkačka “_..”
F13 píšťala
F14 píšťala krátká
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – rozvěšení
F19 přepínání vypnuté/zapnuté elektrické topení
F20 skřípání okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího (u ČSD verze)
F24 pískování
F25 odkalení vzduchojemů
F28 ztlumení zvuků

 

 

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 5 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu. CV6 doporučuji neměnit, ovlivňuje, na kterém stupni se vypne zvuk ventilátoru odporu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Upozornění: Po zastavení modelu teprve začne dobíhat ventilátor. Před dalším rozjezdem je třeba počkat, až tento zvuk skončí. Tato fáze se předčasným rozjezdem nepřeskočí.

 

Zvukové ukázky.

První rozjezd – sada 1, druhý rozjezd – sada 2

350 (ES 499.0)

stav před rekonstrukcí, cvakání pneumotoru. Ventilátor odporu běží v celém rozsahu jízdy.

    

350

zvuky odpovídají stavu po rekonstrukci. Ventilátor odporu se před dosažením maximální rychlosti vypíná, při zpomalení se opět zapíná.

    

Petr Smutek

Komentářů (20) na “Zvukový projekt 350”

  1. Jarda:

    Zdravim pane a přeji pěknej den,mam otazku ohledně zvuku na 350,lze ho dat do BASTARDA 372 V TT. Děkuji Jarda.

  2. Jacek:

    Zdravím, taky přeji hezký den. Pro zvuky 372 mám autentické zvuky a navíc vyladěné taky pro model TT od Kuehna.

  3. Jarda:

    Zdravim pane,mam ještě jednu prosbu jakej zvukovej dekoder si mam koupit a mužete mně poslat zvuk na BASTARDA 372 na poslech děkuji.

  4. Jacek:

    Zdravím, zatím vydržte. O ozvučení chystám celý článek, protože model na to z výroby není připraven. Máme kvůli tomu komplexní řešení zahrnující nejen zvuky, ale i lepší osvětlení.

  5. Jarda:

    Dobra děkuji pane budu se těšit.

  6. Luděk:

    Dobrý den,
    mám už dva roky 372 Cargo v H0 od PIKO a marně čekám na nějaké zvuky. Zvuk pro BR 180 od ESU je snad z úplně jiné lokomotivy a pro mě nepřijatelný, takže jste mi dodal naději, že snad dočkám. Jen doufám, že to do té mašiny půjde. Každopádně díky za naději 🙂

  7. Jacek:

    Dobrý den,
    jak píšu v komentářích výš, zvuky pro 372 a 371 už mám. Video natočím později. Do modelu Piko samozřejmě není problém instalovat dekodér i s reproduktorem, místa je tam dost.
    Zvukový projekt od ESU je slepenec všeho možného, skutečné lokomotivě se ani vzdáleně nepodobá.

    Jen podotýkám, že zvuky mám pro ZIMO. Do ESU nahrát nejdou.

  8. Tonik:

    Dobrý deň,kúpil som si zvuk na gorilu 350 zssk od p. Jaceka .Zvuky sú úžasné ,ale poraďte mi ako si pustím tie krásne píšťalky,lebo mi na F13 a F14 nefungujú alebo mi poraďte ako prepnem medzi 1. A 2. Sadou zvukov.Dakujem s pozdravom anton homolka Prešov.

  9. Jacek:

    Dobrý den, to je divné. A ostatní zvuky od F15 výše fungují? Sady se přepínají F19, u 350 k přepnutí dojde jen při vypnutých zvucích, tzn. stáhnout sběrač (F8), přepnout sady, zdvihnout sběrač.
    Jakou používáte centrálu a ovladač? Např. Multimaus s centrálou Lenz neumí právě funkce od F13 výše.

  10. Tonik:

    Dobrý den,dakujem za bleskovu radu ,ale nefunguje stale F13 a F14.My mame centralu roco 10764 a cerveny multimaus.Zvuky od F15 funguji.Dakujem

  11. Jacek:

    Dobrý den, tahle na dálku se těžko radí, víc v e-mailu

  12. PeTTo:

    Zdravím, ja som TT modelár zo slovneska a staviam ZSSK lokomotívy. a chcem sa spýtať, či ponúkate/budete ponúkať zvuky na 263 alebo 362 ktorš sa dajú urobiť rekonštrukciou z 372 Kuhen. Teraz staviam 263 a neskôr ju budme chcieť ozvučiť. Gorilu samozrejme tiež.
    Ďakujem

  13. Jacek:

    Zdravím, zvuky nenabízím/neprodávám, je však možné domluvit se na nahrání. Zvuky pro řadu 163 a 363 mám, 263 zatím ne, ale vytvořím, nahrávky mám.

  14. MiklTT:

    Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat zda je možné ozvučit Bastardy od Kuehna a koho bych mohl na tuto záležitost oslovit. Mám celkem tři lokomotivy. Děkuji Vám za odpověď.

  15. Qása:

    Opět dotaz na Bastarda – přes p. Holzmana jsem pořídil nový PS pro TT 372 od Kuehna s vaším zvukovým projektem. Mohu poprosit o jeho popis, mapování, …, tak jak máte pro ostatní projekty?
    Díky za odpověď.

  16. Jacek:

    Mapování zvuků je stejné jako u všech projektů. Pouze je tam více funkcí pro světla, F0 – F3

  17. Petr:

    Dobrý den,

    Mám prosbu. Vyšel již někde článek na ozvučení Bastarda v TT od p. Kuehna? Děkuji,

    Petr

  18. Jacek:

    Dobrý den,

    nevyšel a ani není v plánu. Možnosti ozvučení jsou totiž dvě. Buď se reproduktor umístí mezi imitace trafa a bateriové skříně, které se kvůli tomu musí řezat a frézovat a nebo se vymění DPS a pak kromě umístění reproduktoru nad motorem umí model i plnohodnotné osvětlení, viz příspěvek od Qása výše. Potíž je v nedostupnosti desek, myslím, že tohoto času se dá objednat deska jen s kompletním ozvučením u itvlaky.cz
    tady video se starou verzí zvuků
    https://www.youtube.com/watch?v=DCydOugXyRs

  19. Petr:

    Dobrý večer, děkuji. Možná bych zkusil průsvitný reproduktorek, na který jsem někde na fóru narazil.
    Mám totiž 371 015 (Pepina) se zvuky od Vás. Světel jsem si všimnul. Je to pěkná vychytávka. Akorát po dosazení dekodérem kastle nesedí nadoraz, budu muset trochu frézovat ve střeše (pod ventilátory). Spíš se bojím, kudy povedu kabílky dolů do trafa. Nevím, zda dokážu vyvrtat v rámu dírky. Asi zkusím raději vyfrézovat drážku po vnější straně.

    Děkuji, Petr

  20. Petr:

    Omlouvám se 371 005

Napsat komentář