Zvuky do zvukových dekodérů ZIMO

Už od roku 2001 se zabývám tvorbou zvuků pro hru MS Train Simulator. Za tu dobu se na mě obrátilo nemálo modelářů s žádostí o poskytnutí těchto zvuků do svých zvukových
dekodérů. Několikrát jsem jim rovnou zvuky upravoval pro dekodér. Že bych takové zvuky začal dělat sám, mě napadlo až po zakoupení prvních ozvučených modelů, brejlovce a páry 18.201 od Roco. Do té doby jsem považoval možnosti dekodéru oproti MSTS za velmi omezené. Definitivně jsem se rozhodl v okamžiku, kdy bylo pár zvuků z mých stránek použito bez mého souhlasu v komerčním projektu. Protistrana pochopitelně chybu neuznala, místo nějaké omluvy nebo aspoň náznaku o dohodu jsem se dočkal pouze napadení a vysvětlení, že pokud mám něco na stránkách, může si s tím každý dělat co chce. A ty zmíněné zvuky jsou prý jen velmi podobné. A já ať nedráždím hada bosou nohou… Licenční podmínky jsou zřejmě pro některé trhací kalendář. A že by hned pět zvuků bylo podobných tak, že sedí frekvence i délky… zbytečné komentovat, zkuste se hádat s nějakým hudebníkem, že jeho melodie není jeho ale vaše.

Dokonce přímo v instalaci programu ZIMO Soundprogrammer jsem našel svůj soubor z balíku zvuků pro MSTS, ale s názvem „Bremse_Stop.wav“. Délka souboru včetně obsahu
je však naprosto stejná, byl pouze převeden na formát 8bit.

Bylo mi jasné, že místo nějakých dohadů bude nejlepší zvukové dekodéry zkusit sám, dřív než to udělá někdo jiný a z mých vlastních zvuků

Za 10 let tvorby pro MSTS se mi sešlo velké množství nahrávek a záznamů, takže takový projekt pro dekodér můžu zrealizovat za krátký čas v podstatě jako vedlejší produkt, protože už dávno mám všechno sestříhané a upravené. Nicméně jako hlavní prioritu jsem si stanovil nejvyšší možnou kvalitu. Autentické zvuky, které při poslechu každý neomylně pozná. Radši vytvořím jeden pořádný projekt než deset ve stylu „ozvučíme vám všechno co má kola“, u kterých by člověk bez popisu sotva uhodl, co to vlastně má být. Takové snahy vůbec nechápu, k čemu je vybavit model např. brejlovce dekodérem za dva tisíce a poslouchat zvuk motoru BR218 ?? Touto cestou skutečně nepůjdu.
U mnoha řad se nabízí několik variant, např. u bert nebo čmeláků motor bez tlumiče a s tlumičem, u brejlovců 750 a bert 749 verzi s elektrickým topením. Motor při zátěži a bez zátěže, atd. Nebo rovnou několik verzí jedné řady pokud mám nahrávky více lokomotiv. U parních lokomotiv se zas budou hodit pro přípřež dvojice dekodérů, které budou nastavené s mírnými odchylkami a frekvencemi, aby lokomotivy „nevyfukovaly“ naprosto synchronně.

Pár slov k vlastní tvorbě
Základem dobrých zvuků je kvalitní nahrávka. Motor je třeba nahrát na všech stupních při
stání. To znamená, takové nahrávání domluvit. Není možné někde „skočit“ na nádraží a natočit nějaký rozjezd vlaku. Takových videí je plno na Youtube a jsou z 99% nepoužitelná. U motorových lokomotiv, zejména u takové berty, je problém navíc v tom, že motor při
protáčení naprázdno má úplně jiný zvuk než při zátěži, potřebná nahrávka by se dala pořídit jen při zkoušení na vodním odporu, tam se však normální smrtelník nedostane. I to je však řešitelné, zvukař si poradí.

Houkačky, píšťaly, ventilátory, apod. je zas nutné nahrávat při vypnutém motoru. Ku příkladu v jednom zvukovém projektu, který nabízí ZIMO, byť zdarma, je píšťala parní lokomotivy nahraná při jízdě a výkonu, tudíž obsahující nežádoucí ruchy a výfuky parního stroje. Takový zvuk je k ničemu.

Některé zvuky bez motoru vůbec natočit nejdou, např. kompresor u motorových lokomotiv
nebo cokoliv u střídavé elektrické lokomotivy kvůli hučení trafa. A to už je opět práce pro zvukaře.
Zkrátka i sebelepší nahrávku beru jako základ, se kterým je třeba dále pracovat, aby výsledné zvuky byly skutečně věrné. Zvuky dělám na prvním místě pro sebe, na rozdíl od výrobců a prodejců mi nejde o zisk.

K doplňkovým zvukům
Výrobci zvukových dekodérů do projektů přidávají sady různých doplňkových zvuků, obvykle u většiny řad pořád těch samých. Autoři jiných zvuků to bohužel přejímají bez
sebemenšího zamyšlení, takže výsledek pak může být vyloženě absurdní. K čemu je např. u parní lokomotivy s uzavřenou budkou zvuk přikládání uhlí lopatou, navíc hlasitý jako píšťala? Přikládání uhlí může být slyšet tak akorát při stání z bezprostřední blízkosti budky. Sotva ale na sto metrů daleko a ještě při jízdě… Nebo zvuk zvonu, který se u našich lokomotiv nikdy nepoužíval. A navrch elektronické staniční hlášení, to už je u parní lokomotivy jako pěst na oko, či vlastně ucho.
Staniční hlášení u většiny projektů asi nebudu dávat vůbec, je to příliš jednoúčelový zvuk.
Když pominu otázku smyslu elektronického hlášení u modelu ČSD, pořád jde jen o laciný efekt. Vypadá prostě poněkud divně, když se na kolejišti s průměrnou mezilehlou staničkou bez ostrovních nástupišť ozve „Na nástupišti tři, kolej osmá…“ Krom toho v menších mezilehlých nebo přípojných stanicích většinou ještě dnes hlásí vlaky výpravčí do mikrofonu, navíc před příjezdem vlaku. V malých stanicích ani to.

Zvuky tratě
Daly by se použít různé sady zvuků, nicméně to nemám v plánu. Hra MSTS je v tomto směru velmi dokonale ozvučena, rozdílný zvuk vydávají spojované koleje s dřevěnými pražci, jiný svařované s betonovými. K tomu nespočet různých hučení v obloucích, na mostech, pod mosty, v tunelech, zvuky přejíždění přes různé druhy výhybek, atd. Vše se navíc přehrává podle rychlosti jízdy, mixuje se podle všemožných závislostí, apod. Dostat tohle nebo aspoň část do dekodéru je nemožné, nestačila by na to kapacita ani možnosti dekodéru. A použít jen nějaký jeden zvuk klapání kol, který bude stejný při jakékoliv rychlosti je nesmysl. Krom toho modely při jízdě vydávají zvuk jízdy už samy o sobě.
Ze zvuků tratě stojí za úvahu např. pískání kol v obloucích u motorových vozů 810. Ale to
je asi tak vše.

Nakonec to hlavní. Jednotlivé zvukové projekty budu představovat na těchto stránkách.

Podotýkám však, že zvuky tvořím pouze pro sebe, nezabývám se prodejem dekodérů, nejsem prodejce. Zdrojové zvukové projekty neposkytuji. Je možné se ale domluvit na nahrávní zvuků, více e-mailem.

Petr Smutek

Komentářů (4) na “Zvuky do zvukových dekodérů ZIMO”

  1. Vlastik Vojtíšek:

    Dobrý den.
    Jsem rád že máme u nás v Čehách takovýho profíka na zvuky a který se je snáží dotáhnout k dokonalosti. Na projektu 770 (čmelák) je to krásně slyšet a už se těším na Sergeje a další
    projekty pro naše citlivá ouška. Taky myslím že jste to kuli těm loupežníkům vzal za správný
    konec a určitě bude o vaše díla zájem. Takže máte moje díky a jen tak dál.

  2. SV:

    Předpokládám, že i ostatní modelři uvítají když bude ve vaší nabídce i zvuk lokomotivy ER20 Herkules. Tato diesel-elektrická lokomotiva jezdí i po českých kolejí u f. Metrans. V HO ji vyrábí Roco i Piko.

    https://www.google.cz/#q=er20+herkules
    https://www.google.cz/#q=er20+metrans

    s pozdravem SV

  3. Petr Smutek:

    SV:
    Zvuky tvořím hlavně pro sebe, pro svoje modely. Občas mě někteří kolegové modeláři přemluví, abych vytvořil i zvuky, které nemám v plánu. To však není případ této lokomotivy, na její zvuky se mě ptal snad jen jeden modelář. Navíc v případě motorové trakce to ani tak není o tom co bych chtěl, ale o nahrávkách motoru na všech výkonových stupních. A k ER20 nemám vůbec nic.

  4. Jirka Dvořák:

    Dobrý den, zatím jezdím bez zvuku v H0, a Vaše stránky mne velmi zaujaly. Dostavuji 753 na pojezdu PMT a současně mám rozdělaný pojezd PG pro M152. Měl bych zájem o nahrání Vašeho zvuku. Kolik to stojí a jaký dekodér je vhodné pořídit? Se zvukovými dekodéry nemám zatím žádnou zkušenost. Děkuji za odpověď.

Napsat komentář