Zvukové projekty berty 751

Tento článek jsem napsal v květnu roku 2013, od té doby se v projektech změnilo mnoho. Bylo tak nutné aktualizovat text

Článek po času zmizí v seznamu podle data publikace.

 


Aktualizace 30. 3. 2019

  • Označení zvukových projektů se změnilo na prosté číslo lokomotivy. V různých verzích a variantách byl už zmatek
  • Zvukové projekty jsou vyladěné pro modely Roco, Piko a MTB a Kuehn
  • Jednotlivé varianty budu pro modely Kuehn klonovat.
  • U všech jednotně nastavené funkce a zkrácena délka startu

 

Funkce

F6 – tlačítko výkonu

U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce

CV374=6 – číslo tlačítka

CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.

 

Zvuk volnoběhu při snížení rychlosti pod určitou mez.

Příklad, vlak vjíždí do stanice na 28. stupeň (plná rychlost). Ovladačem se zvolí 7. stupeň, vlak začne zpomalovat a zvuk motoru spadne na volnoběh, přičemž vlak ještě dojíždí k perónu, než je zastaven ovladačem úplně. Při případném zvýšení rychlosti během dojíždění na volnoběh zvuk motoru jde na úroveň navoleného stupně.

 

pomalý rozjezd na volnoběh

Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová (pouze MTB)
 
F2 světla dálková (pouze MTB)
 
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světlo v kabině (pouze MTB)
 
F6 plný výkon  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 nebo 2 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 3  
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně  
F13 píšťala  
F14 píšťala krátká  
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad – zátěž/bez zátěže  
F20 broušení okolků v oblouku  
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)  
F24 pískování  
F26 zeslabení zvuků  
F27 zesílení zvuků  
F28 ztlumení zvuků  

 

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.

TT MTB

TT Kuehn

H0 MTB

H0 Roco

Zde jsou zvukové ukázky:

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

751.085 (elektronický regulátor otáček)
     

751.089 (elektronický regulátor otáček)
     

751.129 (sdružený regulátor otáček)
     

751.219

     

751.335

     

 

Dokumentační video

751.089

 

Případné dotazy k nahrání zvuků mi napište e-mailem.
Petr Smutek

Komentářů (25) na “Zvukové projekty berty 751”

  1. Ing. Jan Zámrský:

    Dobrý den,
    již delší dobu obdivuji Váš systémový přístup k řešení nahrávek.
    Mám proto dotazy:
    – vlastním modely a kolejiště TT, v digitální verzi mám
    lok. BR 52 (TT) Tillig. Je v ní nahrán zvuk, dekodér a zvuk ESU.
    Je to staré 4 roky, ale s nahrávkou zvuku Vaší 555.0153 se to dá
    srovnat obtížně. Bylo by možno se domluvit na přeinstalování ?
    Kam poslat model a jaká je předpokl. cena ?
    – Do sergeje Roco bych také chtěl pořídit zvuk.dekodér. Jaké jsou prosím podmínky?

  2. Ing. Jan Zámrský:

    Dobrý den pane,
    již delší dobu obdivuji Váš systémový přístup k řešení nahrávek zvuků do modelů lokomotiv.
    Mám proto dotazy:
    – vlastním modely a kolejiště TT, v digitální verzi mám
    lok. BR 52 (TT) Tillig. Je v ní nahrán zvuk, dekodér a zvuk ESU.(Provedl SP Elktoronic Richter,Sasko)
    Je to staré 4 roky, ale s nahrávkou zvuku Vaší 555.0153 se to dá
    srovnat obtížně. Bylo by možno se domluvit na přeinstalování ?
    Kam poslat model a jaká je předpokl. cena ?
    – Do Sergeje Roco bych také chtěl pořídit zvuk.dekodér. Jaké jsou prosím podmínky?
    A děláte instalace i do Sergejů od Tilliga?
    Děkuji za Vaši odpověď a přeji příjemný den! Ing. Jan Zámrský

  3. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    těší mě Váš zájem, poslal jsem Vám e-mail. Obecně, digitalizaci můžu provést taky, ale dekodéry neprodávám, jsem jen modelář.

  4. Ing. Michal Sedláček:

    Dobrý den, pane Smutku.
    Naprosto souhlasím s názorem pana Zámrského na kvalitu Vašich zvukových projektů.
    Rovněž sleduji Vaše zvukové počínání již nějaký ten pátek a někdy mám pocit, že to snad ani není možné, jak jsou zvuky a jejich celková věrnost a sladěnost s modelem dokonalé.

    Rovněž jsem podlehl trendu ozvučených lokomotiv a ve svém depu velikosti TT mám několik exemplářů, od Sergeje Roco, až po Zamračenou od MTB. Vše jsem se zvukem již koupil, a musím uznat, že tomu Vašemu ozvučení se ani jeden z nich nedokáže ani přiblížit (snad s výjimkou ozvučení zamračené od MTB. Některé bych přímo označil za vyhozené peníze (např. Sergeje Roco).

    Měl bych tedy logicky zájem o získání několika Vašich projektů, resp. jejich nahrání, případně kompletní digitalizaci, samozřejmě postupně.
    Předpokládám, že podmínkou využití Vašich zvuků je použití některého z dekodérů ZIMO.
    Prosím o zaslání podmínek, je-li to možné.

    Smekám před Vaším uměním a smyslem pro detail.

    S pozdravem Ing. Michal Sedláček.

  5. Petr Smutek:

    Dobrý den,

    děkuji. Tak samozřejmě je tu jeden zásadní rozdíl. Výrobcům a prodejcům jde pouze o zisk, neřeší tak kvalitu zvuků nebo jejich věrnost, dají tam cokoliv, hlavně když se modely prodávají. Kdežto já dělám zvuky pro sebe. Více v e-mailu.

  6. Miloš Vrážel:

    Dobrý večer. Chtěl bych si koupit loko bardotku (od Roco) a nechat si nahrát u Vás ten “echt” zvuk bez tlumičů. Je to pro mne nepřehledné a tak prosím o radu: který typ si mám koupit? Jistě by šel nahrát zvuk do každé řady ale bylo by to asi málo “modelářské”. Děkuji za vstřícnost. Miloš Vrážel

  7. Miloš Vrážel:

    Dobrý večer. Chtěl bych si koupit loko bardotku (od Roco HO) a nechat si nahrát u Vás ten “echt” zvuk bez tlumičů. Je to pro mne nepřehledné a tak prosím o radu: který typ si mám koupit? Jistě by šel nahrát zvuk do každé řady ale bylo by to asi málo “modelářské”. Děkuji za vstřícnost. Miloš Vrážel

  8. Jacek:

    Dobrý večer, do berty Roco budete potřebovat dekodér ZIMO MX645R s 8-pinovým konektorem.

  9. Miloš Vrážel:

    OK rozumím dekóder přikoupím. Ale má otázka je: Když si koupím bertu 752 014 -1 (ROCO 72931) v těch barvách Šumperka, může mít zvuk bez tlumičů? Nebo by to byla modelářská “pazgřivina”, která neodpovídá realitě? Když tak mne prosím napiště řadu lokomotiv, do které Vám čest dovolí nahrát “burácející nezatlumenou bardotku”… Omlouvám se za neznalost a troufalost, ale je to pro mne nepřehledné… i když samotní výrobci lokomotiv se s tím jistě tak podrobně netrápí, jak čtu výše… Miloš Vrážel

  10. Jacek:

    Provedení lokomotivy 752 014-1 je autentické, takto opravdu začátkem 90. let vypadala. Ovšem jestli v té době měla nebo neměla tlumič, na to asi nikdo neodpoví. Lokomotivy T 478.1 dostávaly tlumič z výroby až od 3. série, dále pak některé při dílenských opravách, rekonstrukcích na řadu 749, apod. Ale také ne vždy. Částečným vodítkem by bylo vědět jaké číslo měl tento stroj po rekonstrukci na 749, to zpaměti nevím. Jestli tlumič neměl po rekonstrukci, tak ho neměl ani před tím.

    Ale obecně u lokomotiv s tlumičem/bez tlumiče nejde o to co mi čest dovolí nahrát, je to Váš model, Vy musíte říct co se Vám líbí:-), většině modelářů pochopitelně zvuk bez tlumiče.

  11. Miloš Vrážel:

    No tak moc děkuji. Koupím nějakou loko přes pana Kozojeda. Chvíli ještě budu bojovat s tím abych si neobjednal do brejlovce zvuk berty :). Také se peru s tím abych za správnou mašinu zapojil odpovídající typ vagonů – když už se při těch rekonstrukcích mašin (i v rámci jedné epochy) měnil způsob vytápění vagonů z parogenerátorů a elektř….

  12. Jacek:

    Tak v tom už se poradit nedá. Co s čím jezdilo a jak to vypadalo, mohlo a nemohlo vypadat, to už je téma na román, napsal jsem o tom tento článek – http://www.jacek-modely.cz/epochy/
    Vozy se při rekonstrukcích lokomotiv nezměnily, topení měly jak parní, tak i elektrické.
    Pokud však chcete na 100% autentické vozidla, soupravy nějakého konkrétního období, dá se toho dosáhnout jen vlastní modelařinou

  13. Miloš Vrážel:

    Díky. Přes IT-vlaky požádám o netlumené přezvučení bardotky ze Šumperka…

  14. anton:

    Dobrý deň,mám od vás niekoľko zvukov a všetky sú v poriadku,ale berta 751 verzia 2 má krásny zvuk motora a príslušenstva ,ale klaksóny sú katastrofa.Nedalo by sa nahrať na funkcie F7,F9 a F10 zvuky klaksónov z berty 751 verzia 4?Ak by sa to dalo som ochotný uhradiť výdavky na poštovné a iné.

    S pozdravom Anton Homolka

  15. Jacek:

    Dobrý den, úpravy na přání jsou možné. Vyměnit zvuky houkaček není problém.

  16. Filip:

    Dobrý den,
    chystám se na stavbu analogového kolejiště, inspirujícího se v trati Posázavského pacifiku. K těmto tratím dlouho patří bohužel již odcházející Zamračené. Nenapadá mě lepší pocta, než si tu svoji ozvučit. Na internetu jsem ale našel jen málo informací o ozvučení analogové lokomotivy. Máte nějaké zkušenosti s tímto problémem? Je tu možnost pečeckého dekodéru a něčeho dalšího, ale většinou se vyplatí více koupit lokomotivu už digitální se zvukem. Fungují na analogu alespoň základní zvuky?
    Děkuji.

  17. Jacek:

    Dobrý den, to bude asi problém. Zvukový dekodér může se všemi funkcemi fungovat jen na digitálu. Na analogu funguje jen zvuk motoru v závislosti na napětí v kolejích. Při nejnižším napětí se přehrává i start, při nulovém stop. Ale zkoušel jsem to jen velice krátce s trafem FZ1. Nejde samozřejmě ovládat nic jiného, světla, houkačky, atd.
    Koupi digitálního dekodéru pro analogové ježdění bych určitě nedoporučil, to by byla škoda peněz.
    Ten “pečecký dekodér” je analogový obvod, který asi také jen reaguje na velikost napětí, ale zvuk odpovídá spíš drnčení PC speakru, nejsou tam žádné zvuky z nahrávek.

  18. Filip:

    Děkuji za odpověď. I mně se moc pečecké zvuky nelíbí. Máte pravdu, že by to byla škoda peněz, ale myslím, že jít do digitálu kvůli tomu, že si chci ozvučit jedinou lokomotivu, by také bylo zbytečné utrácení. Ještě jednou Vám děkuji, že jste to vyzkoušel- jsem rád, že alespoň fungují zvuky základní, navíc v kombinaci s pulsním regulátorem a Vašimi zvuky by se mohla lokomotiva přiblížit funkcím digitálu. Ještě si dovolím jeden dotaz, ve Vašich zvukových projektech bývají funkce “spouští se náhodně nebo tlačítkem x”- fungují tyto funkce?

  19. Termit CZE:

    Já myslel, že 751 jsou brejlovci?

  20. Daniel Sebastian Koráb:

    Dobrý večer pane Smutku,

    Už nějaký čas sleduji vaše zvukové projekty a vyzkoušel jsem vaše zvuky ve hře OpenRails a velmi moc se mi líbí. Nedávno jsem si koupil můj první digitální a ozvučený model lokomotivy H0 od firmy MTB T478.1164 a prodejce tvrdil že je uvnitř Zimo dekodér ale já se v tom moc nevyznám. Reproduktor je základní od MTB. Bylo by možné se domluvit na nahrání zvuků 751 verze 4 prosím? Mohu vám poslat dekodér nebo celou lokomotivu? Kam bych vám to mohl poslat a kolik by stála instalace plus doprava? Mám jedinou takovou lokomotivu a chtěl bych v ní ty nejlepší zvuky. Pokud toho máte hodně nebo by to nebylo možné, tak to pochopím.

    Děkuji za odpověď.

    S pozdravem Daniel Sebastian Koráb

  21. Jacek:

    Dobrý večer, viz e-mail

  22. Jaroslav:

    Dobrý den.Chtěl bych ozvučit lokomotivu T 478,1 . Má přípravu na digitál, ale rád bych používal anolog. je tedy možné lokomotivu ozvučit? Výrobce je MTB. Děkuji za odpověd

  23. Jacek:

    Dobrý den, viz e-mail. Ozvučený model lze provozovat i na analogu, ale samozřejmě není možno využít žádnou digitální funkci. Funguje pouze zvuk motoru podle změny napětí. Případně se dá přidat náhodné houkání.

  24. Vsdmichalka:

    Dobrý den,
    dlouho jsem se rozhodoval zda začít s DCC a velkou váhu na kladném rozhodnutí se vydat touto cestou má vaše skvělá práce v oblasti ozvučení modelu. U DS Model jsem si objednal lokomotivy T478 3001 a 749 130 od firmy Kuehn s vaším zvukovým projektem. U Brejlovce není problém a jednotlivé funkce jsem zde našel (F0 – F28), ale u lokomotivy 749 130 Kuehn jsou funkce pouze F0 – F13 (bez F4). Můj dotaz zní zda se jedná o nějakou chybu nebo jestli jde o záměr, který žádná ze zde uvedených tabulek funkcí neuvádí? Oproti Brejlovci mi v této verzi trochu chybí snižování a zvyšování hlasitosti (F26 – F28).
    Děkuji za odpověď.

  25. Jacek:

    Dobrý den,

    jsem rád, že se Vám zvuky brejlovce líbí. U berty máte zjevně zvuky Artol.

Napsat komentář