Stavba vozu 053 Bnp z leptu

Jak jsem již v minulém článku zmínil, na trhu se objevily stavebnice nového výrobce Modely-masinek. Jedná se o vozy z leptaného plechu a různé doplňky. Než jsem napsal tento článek, staly se stránky asi dostatečně známými. V tomto článku popíšu stavbu vozu Bnp.

 

 

Stavebnice obsahuje několik planžet, kromě dílů skříně a podvozků také dva díly rámu z tvrdého plechu. Přiložen je čtyřstránkový návod s fotografiemi. Tento článek tak bude z části spíše recenzí a částečně popisem stavby

 

 

Stavbu jsem začal naohýbáním skříně. Bočnice a střecha jsou z jednoho kusu, vytvarování vyžaduje určitý cvik a cit, k hrubému ohýbání jsem použil klempířské kleště, ale vše jsem dotvaroval rukama.

 

 

Do skříně přijdou přiletovat přepážky. Ty jsou připravené na instalaci osvětlení. U středové přepážky se vystřihne naznačené vybrání. V krajních přepážkách je pak nad dveřmi otvor ve tvaru T, těmito otvory se v hotové skříni prostrčí lišta. Osvětlení „JBR digital“ pro tuto stavebnici teprve vzniká, zatím si tohle řešení moc neumím představit, ale pravděpodobně nebude možné osvětlit představky. U svého modelu jsem použil původní provedení pro vůz 054, kvůli tomu jsem vystřihl i čelní přepážky.

Poté následují čela. Nejdřív se vytvoří zapuštěné dveře. Trochu hůře se letuje spodní část zapuštění, u které je navíc drobná chyba. Po přiletování zůstane před dveřmi plech, ten jsem pak odřízl. U stavebnice byl tento díl prý prý upraven, takže obrázky asi nejsou aktuální.

Přiletování čel ke skříni jde dobře, ve střeše jsou dva výřezy umožňující zkosení představku.

 

Sletovaná skříň po zabroušení.

 

Do střechy jsou z vnitřní strany proletované drážky kvůli snadnému ohnutí. To samozřejmě způsobí hrany, ale stačí střechu přebrousit pilníkem a je krásně hladká.

Na střechu dosadíme doplňky, dekly a větráky. Na jejich místě jsou ve střeše otvory. Osvědčilo se mi u takto řešených dílů nejen u této stavebnice, díly přilepit a po jejich uschnutí zevnitř proletovat. Při letování je ale nutné díl fixovat, protož lepidlo žárem povolí.

  

 

Letování schůdků vyžaduje určitou trpělivost a ruce bez třesu, výsledek vypadá pěkně.

  

 

Poté ještě přiletovat čelníky a okapy. Tím je skříň hotová.

 

 

Jelikož s výrobcem spolupracuji, je možné v jeho e-shopu zakoupit i moje obtisky

  

 

Další díly. Nárazníky a měchy jsou odlitky, které vyrábí ES-Pečky. Nárazníky jsou okopírované z původních Čambalíkových, nemají správný tvar talířů, nesedí ani délka. Neměl jsem po ruce správný typ, tak jsem nárazníky zkrátil.

 

 

Díly oken. Zahnutím dolních částí vzniknou stolky.

 

Zbývající díly stavebnice. Kromě stěn přepážek, které jsem použil jinak, viz níže jsou tu ještě nějaké těžko identifikovatelné drobnosti. Čtyři malé čtverečky, použijeme do výřezů v rámu skříně v místech, kde jsou značky ukazující opěrná místa pro zvedání vozu. Placatý vzduchojem jsem nepoužil, vyrobil jsem si kulatý z obyčejné špejle. Další titěrnosti jako táhla záchranné brzdy do interiéru či hasící přístroj (také placatý) asi málokdo použije, neb to prostě uvnitř nepůjde vidět…

 

Dál jsem pokračoval s pojezdem. Je možné si vybrat mezi jednoduchým a propracovaným provedením podvozků. Sestavení jednoduché verze zabere pár minut, ale masky podvozků jsou ploché jak deska.

 

Detail uchycení náprav.

  

 

 

Počkal jsem si na druhou verzi podvozků, která je mnohem propracovanější.  Obsahuje nespočet dílků, kvůli kterým jsem dlouho přemýšlel jak to vůbec dát dohromady. Nakonec jsem dospěl k tomu, že je všechno lepené, pouze hrany masek a soustava dílů sekundárního vypružení je na hranách proletovaná. U ostatních dílů by asi při letování něco dříve sletovaného povolilo, což jsem teda zkoušet nechtěl.

 

Podvozek vypadá krásně plasticky

Obě verze podvozků mají poněkud atypické uchycení dvojkolí, které není příliš ideální. Uložení os není hrotové, osa drží za zkosenou část osy. Sice to funguje, vůz však má trochu větší jízdní odpor. Ale ne větší než u vozů opatřených sběrači proudu z plíšků.

Trochu složité je také připevnění brzdových zdrží, není je za co a k čemu přiletovat. V návodu se píše o přiletování kousku plechu a následném přilepení k podvozku. Tak dá se to, ale nějak jsem nepochopil, proč toto není už rovnou z jednoho kusu, který by se dal k podvozku přiletovat. Při nasazování dvojkolí a pozdější manipulaci mi samozřejmě několik zdrží upadlo…

 

Následuje ještě spodek vozu a interiér a to už je trochu problémová část. Jako modelář jsem některé věci řešil jinak.

První věc je rám vozu, ten je asi univerzální pro více stavebnic. V případě vozu Bnp je kratší, čímž vzniknou na čelech velké mezery. Jesliže chceme ve voze svítit, tak jsou díry na čelech poněkud nepříjemné. Z PVC tabulky jsem si vytvaroval části, které tyto díry zakryly. Tohle je maličkost.

 

 

 

Další věc, kterou jsem udělal po svém, bylo uchycení podvozků. Ke stavebnici jsou dodávané podložky a šroubky s matičkami z plastu. Ty umožní elektricky nevodivé připevnění a rovněž správnou výšku. Ale má to také nevýhodu. Otvory v rámu stejně jako v podložkách jsou o dost větší než průměr šroubku, takže podvozky poměrně dost plandají do všech směrů, podvozky jsou tak jako na gumě. Vytvořil jsem si z PVC tabulek jako u mnoha jiných svých modelů tzv. tříbodové uložení. Popisoval jsem to naposledy u stavby vozu Eas-u.

Pro přívod proudu z podvozku k osvětlení jsem protáhl vodiče navrtanými otvory.

 

 

Další věc jsou sedadla. Jejich sestavení není až tak složité jak se na první pohled může zdát, spíš je to časově náročná činnost. Lepil jsem je gelovým lepidlem, ovšem držáky na opěrky hlavy a popelníky (či co je to) jsem teda nepoužil, to už je extrém:-)

Ale velký problém je připevnění sedadel. Není to k čemu uchytit, v rámu nejsou žádné rysky, otvory, nic… Pavel doporučuje lepení přímo na rám, ale dle svých letitých zkušeností můžu napsat, že tohle je velmi nevhodná metoda, pokud by to teda nebylo zlité litrem lepidla. Nesčetněkrát se mi stalo, že mi po čase upadl nějaký díl lepený na hladkou plochu u jiných stavebnic nebo vlastních novostaveb. Konkrétně odlitky sedadel u Bai nebo Balmů od Hekttora. Lepidlo prostě po čase ztratí svou pevnost a pak stačí, aby člověk model mírně stlačil a už to lítá. U těchto sedadel, kde styčnou plochu tvoří jen hrany nožiček o ploše „nula celá nula nic“ a hladký plech, by to byla asi otázka času. I pouhé nasazení kastle na pojezd by bylo o nervy. A přiletování sedadel na rám nepřipadá v úvahu, nešlo by to.

Na rám jsem proto po celé délce nalepil pás z tabulky coby podlahu vozu. Na ni jsem si nakreslil polohu sedadel a navrtal dírky pro nohy. Sedadla jsem do nich jednoduše přilepil. Jde to velmi lehce pokud na sedadlech ještě nejsou díly sedáků. Tohle drobné vylepšení zajistí, že žádné sedadlo samo nevypadne, což jsem vzápětí vyzkoušel, když jsem pár sedadel nalepil do nesprávných otvorů. Drželo to víc než dostatečně.

 

Sedadla u přepážek nejsou dvojitá, mají tak jen dvě nohy. Pokud do vozu nebudeme dávat osvětlení, je vhodné přilepit je přímo do skříně k přepážkám. Předejde se tak ulomení nebo poškození při kompletaci vozu. To jsem však udělat nemohl kvůli instalaci osvětlení, sedadla jsou proto také v podlaze s odsazením asi půl mm od přepážek.

 

Zde hotový interiér.

Stěny WC a umýváren jsem rovněž přilepil do podlahy, na jednom čele jsou jen jejich části kvůli kondenzátorům osvětlení. Tady je jeden z rozporů, detaily versus funkce. Na stěnách jsou naznačené dveře i s klikami. Má tam ještě přijít hasící přístroj a kolo ruční brzdy. Jenže bez osvětlení není šance, že by to mohlo být vůbec vidět. Aby však svítilo okno WC, musí stěny jít pryč. Krom toho, kdyby stěny byly vletované do skříně jak je navrženo, znemožní to osvětlení představků a WC úplně.

  

 

Nutno napsat, že jsem původně uvažoval nad odlitkem sedadel z vozu Bai, leptu sedadel jsem moc nevěřil, ale leptaná sedadla vypadají nepoměrně lépe. Opravdu jako skutečná. Díky zasklení z čiré fólie je taky dovnitř vidět mnohem lépe než jsme zvyklí u odlitků s okny z vozů BTTB.

Další ne moc šťastnou částí jsou bedny pod vozem. Ty v podstatě nejsou, místo nich jsou jakési kulisy beden, jen to co je vidět při pohledu kolmo a z boku. To samo o sobě by až tak nevadilo, protože při běžném pohledu to až tak vidět není. Ale poněkud to kontrastuje u jiných variant vozu např. s detaily interiéru, policemi na zavazadla nad okny. Takový „super detail“ je možné vidět pouze z podhledu, pak ale nevidíme žádné bedny, místo nich jen kousky plechů, které navíc visí ve vzduchu.

Skutečný problém je ale opět uchycení dílů beden. Pokud člověk nemá podrobnou fotodokumentaci předlohy, tak nemá šanci zjistit co kam přijde. Nikde na rámu nejsou žádné rysky, krom toho letovat cokoliv na tvrdý mosazný rám je v podstatě nemožné a to mám trafopájku 95W. Kvalitní spoj bez pořádného prohřátí prostě nevytvoříte, cín po dotyku s rámem okamžitě tuhne.

Chtělo by to jiné řešení, jako např. u leptu beden pro M 296 od Dk-model:

 

Je tam z tenkého plechu vyleptaná celá spodní část rámu s otvory, do kterých přijdou naohýbané bedny. Letuje se to snadno, špatné umístění vyloučeno. A bedny jsou otevřené jen nahoře, což není vidět.

Nezastávám názor, že u modelu má být dokonale ztvárněn spodek vozu. Co vidět není, to nedělám. Ale ty naznačené bedny se mi nelíbí. Z PVC tabulek jsem si proto vyrobil vnitřky beden, které jsem pak vlepil do těch plechových. To celé jsem přilepil na kus tabulky, která tvoří základnu.

 

Výsledek z mírného podhledu na kolejišti. A pak že dolů stejně není vidět. Je. A velmi dobře…

  

 

Tady hotový vůz na kolejišti

  

  

  

 

 

Ještě malé srovnání s odlitky 053 (054) a 852. Rozdíl v šířce je poměrně značný.

  

 

 

Závěr

Po letech máme konečně komplexně řešené stavebnice přípojných vozů, ze všech možností popsaných v tomto a minulém článku, je tato stavebnice pochopitelně nejpřesnější. Také první, se kterou jsem konečně spokojený. Proporce a rozměry odpovídají předloze, tohle je opravdu Baim. Stavebnice jsou na slušné úrovni a Pavlovo tempo v přípravě novinek je až vražedné.

Zajímavé je srovnání se zmíněnými odlitky, které vypadají vedle tohoto vozu poněkud „bachratě“, nezapřou svůj původ ve vozech BTTB, které jsou o skoro 3 mm širší. To mimo jiné znamená, že k těmto stavebnicím budou nezbytné i motorové vozy z leptu, protože odlitky a lepty v jedné soupravě v tomto případě vypadají divně.

Mám-li však být objektivní a nepopisovat všechno jen ve stylu „je to super“, to by pak nebyla recenze, slabinou jsou bedny pod vozem a sedadla, resp. jejich připevnění. Tyto části stavby asi méně zdatný modelář nedá. Je jasné, že lepší řešení by vyžadovalo větší plochu leptu a to by pak taky zvýšilo cenu. Na druhé straně některé detaily jsou podle mě už za hranicí smysluplnosti. Např. police na zavazadla, táhla záchranné brzdy, madla na opěrkách sedadel, samostatný díl kola ruční brzdy na představku, atd. Nebo u BRam kompletně vybavená kuchyňka včetně skříněk, ledničky, sporáku či umyvadla. Je to sice úžasné, ale okna kuchyňky jsou z poloviny natřená bílou barvou, tudíž dovnitř nemůže být vidět z žádného úhlu. A i kdyby ne, půjde to vidět pouze na makrofotce. Místo toho mohly být pořádné bedny a kuchyňka pouze jako samostatný leptík, který by bylo možné dokoupit.

Petr Smutek

Jeden komentář na “Stavba vozu 053 Bnp z leptu”

  1. Roman:

    A keby sa tie bedny a sedadla k podlahe lepili po nastriekani. Myslim, ze sekundove by to zvladlo

Napsat komentář