M 210.0

 

V r. 1925 byl zakoupen první čtyřnápravový motorový vůz ze Studénky, do něhož dodala hnací agregát kielská továrna DWK. Měl šestiválcový, čtyřdobý benzínový motor Mercedes, chlazený vodou. Stojaté válce měly průměr 140 mm, zdvih pístů 160 mm. Při 1400 otáčkách za minutu dával motor výkon 100 koní. Přenos výkonu byl mechanický přes čtyřstupňovou převodovku s ručním řazením a přesuvnými koly, přičemž se spojka obsluhovala nožním pedálem.

Motorový vůz měl dva otočné podvozky o malém rozvoru (jen 1550 mm), mezi nimiž byl v rámu vozu uložen spalovací motor s převodovkou; v ní byla zároveň reverzace. Krouticí moment se z převodovky přenášel kloubovými hřídeli na vnitřní dvojkolí každého podvozku, takže uspořádání dvojkolí bylo (1A)´ (A1)´. Motor vyžadoval na výšku dosti prostoru a zasahoval do oddílu pro cestující, kde byl upraven plechový kryt. Jediný oddíl pro cestující byl vytápěn od chladicího okruhu motoru.

Motorový vůz měl samočinnou tlakovou brzdu Knorr; každé kolo bylo obrzděno jednostranně. Řízení vozu bylo upraveno z obou čelních stanovišť strojvedoucího, která zároveň sloužila jako nástupní plošiny. Překvapovala nízká váha vozu při jisté robustnosti a konstrukce posloužila později jako vzor i pro jiné stavby motorových vozů.

M 210.001 byl zařazen do normální dopravy 2. 9. 1925 na trati Zaječí – Čejč – Hodonín, která se tak stala první pravidelně motorizovanou tratí ČSD. Již v krátké době se tu prokázaly některé nevýhody motorového vozu, jako častá poruchovost motoru a zápach benzínových výparů v oddíle, na nějž si cestující stěžovali. Záhy, již 7. 9. 1925, byl proto motorový vůz z provozu vyřazen a během doby byl rekonstruován (Severočeská). Místo původního motoru Mercedes byl do něj zabudován benzínový motor Tatra o shodném výkonu 100 ko­ní, který se používal již i u motorových vozů jiných řad. Byl to šestiválec, čtyřdobý motor vodou chlazený s válci v řadě (průměr válců 115 mm, zdvih pístů 180 mm, 1200 otáček za min.).

Jako jediný motorový vůz řady M 210.0 posloužil M 210.001 k prvním provozním zkouškám, z nichž se čerpaly i konstrukční zkušenosti. Do pravidelného provozu nijak nezasahoval a byl vyřazen v r. 1939.

Lehké motorové vozy na sebe upozorňovaly pohyblivostí a možností přechodnosti na všechny tratě podle potřeby. A byla to především nakladatelství některých novin, která využívala těchto vlastností motorového vozu ve prospěch svých zájmů – k rychlému rozvozu novin a časopisů.

Literatura

Atlas lokomotiv 2 - Elektrická a motorová trakce

text: ing. Jindřich Bek, náčrtek Josef Janata