Zvukový projekt M 273.1
Občas se na mě obracejí modeláři s žádostí o vytvoření zvuků pro nějaký konkrétní model. Není samozřejmě v mých časových možnostech všem vyhovět. Ať už nějaké nahrávky mám nebo nemám, tvorba kvalitního zvukového projektu mi trvá desítky hodin včetně důkladného zkoušení a ladění.
Ve dvou případech jsem vyhověl, prvním jsou zvuky pro parní motorový vůz řady DT1, který u nás jezdil jako M 273.1
Model vyrábí nebo vyráběla (?) firma Roco ve velikosti HO
Základním problémem byla absence jakýchkoliv nahrávek, ze slovenských M 273.1 se žádný nezachoval. V Rakousku mají muzejní DT1, který snad svého času byl i provozní. A jak jsem napsal v článku o zvukových projektech, chci, aby moje zvuky byly co nejvíce autentické, aby každý na poslech poznal co to je. Nehodlám jít cestou výrobců a prodejců, kteří do modelu nahrají cokoliv.
Při pátrání po předloze jsem našel tento dobový záběr, na kterém DT1 projíždí (28. sekunda)
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u ostatních projektů.
náhodné zvuky | ||
F21 – ztlumení zvuku | ||
M 273.1 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | světla – rozšíření | |
F2 | světla – rozšíření | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světla – rozšíření | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala krátká | |
F10 | píšťala dlouhá | |
F11 | píšťala vysoká krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor |
po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | trubka vlakvedoucího | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí lopatou | po 40 – 80s, pouze při stání |
F21 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily |
po 180 – 255s |
Na funkci F21 jsem nastavil ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí. Tentokrát odlišně oproti dieslům, kvůli chybě programu, ale ručně je možné tuto funkci dát na libovolné tlačítko, čili i na F20 jako u dieslů.
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuk pojišťovacích ventilů se přehraje sem tam po dlouhých intervalech. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z uzavřené budky to moc slyšet není.
Tady je video. HO model v kompletním stavu jsem k dispozici neměl, pro opět jen krabička.
Petr Smutek
20 března, 2013 v 18:08
Dobrý den,od včerejška vlastním tento model.Jak je možno získat tento zvukový dekoder?Jan Dík za odpovědˇ.Mob.602419588
20 března, 2013 v 18:47
Dobrý den,
zvuk Vám rád nahraji, podrobnosti jsou v e-mailu.
18 června, 2015 v 14:58
mal by som záujem o zvuk M273.1 aký je postup, s pozdravom Michal