Zvukový projekt M 260.0

Byl jsem požádán o vytvoření nějakých zvuků pro model legendárního Stříbrného šípu M 260.001, který bude v nabídce obchodu U krále železnic. Skutečný vůz je už několik let renovován v Nymburku do provozního stavu, avšak s moderními motory. Otázkou tak bylo jaké zvuky vlastně vytvořit.

 

Jak jsem psal v úplně prvním článku o zvucích, chci se zcela vyhnout použití zvuků z čehokoliv do čehokoliv jak to dělají výrobci a prodejci, u některých vozidel jsem ale i tak vytvořil částečně fiktivní zvuky, počínaje různými poválečnými motorovými vozy M 140.3, M 283.1 a konče třeba chrochtadlem M 475.0. Ale také třeba zvuky parní lokomotivy 555.1 s komínem Kylchap nebo Giesel. Ve všech případech je to spíš o citu zvukaře, těžko někdo řekne, že takhle to nebylo, protože žádné nahrávky prostě neexistují.

U modelu M 260.0 jsem již před rokem uvažoval nad dvěma sadami zvuků, první „historické“ s nějakým uměle vytvořeným zvukem motoru a druhé současné, která měla být natočená po zprovoznění „šípu“.

K tomu zatím nedošlo, zvuky jsou tak čistě fiktivní. Vůz měl dva motory, mechanický přenos výkonu, šestistupňovou převodovku. Podrobný popis je tady. Na fotografiích jsou pak patrné mosazné houkačky a to jsou prakticky jediné věci, kterých jsem se mohl chytit. Původní motory se nedochovaly. Podobné motory údajně mají nějaké obrněné transportéry, ale takové nahrávky nemám.

Provedení zvukového projektu je pak propracované stejně jako u jiných dvoumotorových vozidel. Použil jsem jen variantu „B“, funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru při zátěži, ve vysokých otáčkách. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, motory před zařazením tolik neřvou, model má rychlejší rozjezdy. Počet rychlostních stupňů jsem omezil na čtyři, čemuž odpovídá i rychlost modelu.

Jednodušší variantu „A“ jsem nedělal.

Funkce F6 je nastavená na zvuk volnoběhu

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků
F28 – ztlumení zvuků

M 260.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční + koncová
F1 světla – interiér
F2 světla – stanoviště podle směru jízdy
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 rezerva pro světla
F6 volnoběh
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 2 krátká
F12 houkačka 1 „povolte brzdy úplně“
F13 otevření dveří
F14 zavření dveří
F15 kompresor (odlehčení) po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšení automatického spřáhla
F18 rozvěšení automatického spřáhla
F19 přepínání sad – start druhého motoru
F20 broušení okolků v oblouku
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků

 

Uživatelská nastavení CV

CV 1 – 6 lze libovolně měnit, maximální rychlost v CV5 odpovídá cca 90 km/h , při snížení maximální rychlosti pod nastavenou hodnotu se ořeže rozsah zvuků řazení, což ale přesně bude odpovídat nastavené rychlosti.

 

  

 

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

 

Tady je improvizované video z výstavy kolejiště ve Lhotě u Opavy. Kvůli hluku v místnosti  je zvuková stopa proložena nahrávkou z dekodéru.

Petr Smutek

Napsat komentář