Zvukový projekt hektor 720 bez tlumiče

Zvuky hektorů bez tlumič jsou dost specifické a i když má lokomotiva stejný motor jako berta, zvuk je úplně jiný. U nás těmto strojům strojvedoucí říkali “buchar”, což jsem pochopil až když jsem to slyšel naživo. Zvukový projekt jsem vytvořil v roce 2013 po mnohaměsíčním úsilí. Tehdejší práci jsem však uložil jen do 8-bitové kvality, kvůli dekodérům MS jsem tak vše střihal znovu.

 

Aktualizace 18. 12. 2021

  • nové verze 16-bitových projektů pro dekodéry MS i MX dekodéry
  • přepracován systém rozsahu zvuků podle rychlosti. Nově se maximální rychlost definuje v CV57 a neovlivní zvuky motoru. Pokud je třeba rozsah zvuků oříznout, např. při velkém snížení rychlosti, použije se omezení v CV5
  • lepší zvuky trakčních motorů. Nyní hraje zvuk hraje v nízkých rychlostech zvuk s hlubokým tónem
  • první sada “zátěž” obsahuje zvuk ventilátoru chlazení.

F6 – tlačítko výkonu

U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce

CV374=6 – číslo tlačítka

CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.

 

Automatická regulace podle zátěže

Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.

 

pomalý rozjezd na volnoběh

Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

 

Dalším prvkem, který stojí za zmínku, je zvuk ventilátoru. U skutečné lokomotivy jsou jeho otáčky závislé na otáčkách motoru. Zvuk je součástí nahrávek motoru, přidáním otáček nad 3. stupeň se ozve vrznutí žaluzií a spustí se ventilátor. Jeho zvuk se mění s otáčkami motoru. Poklesem pod 3. stupeň se ventilátor vypne a ozve se zavření žaluzií. Při sadě “bez zátěže” F19 jsou zvuky motoru bez ventilátoru.

Nahrávka je samozřejmě autentická.

 

Mapování funkcí:

 

Funkce

Zvuk

Poznámka

F0 světla
 
F1 dle verze modelu, viz *.pdf níže
 
F2 dle verze modelu, viz *.pdf níže  
F3 posun – poloviční rychlost  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 dle verze modelu, viz *.pdf níže  
F6 tlačítko plný výkon
 
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 krátká  
F10 houkačka 2 (jiná délka)  
F11 houkačka 3 (jiná délka)  
F12 houkačka “Povolte brzdy úplně  
F13 píšťala 1  
F14 píšťala 2  
F15 kompresor
náhodně po zastavení a stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení vozů  
F18 rozvěšení vozů  
F19 přepínání sad zátěž/bez zátěže
 
F20 skřípání okolků v oblouku pouze při jízdě
F23 trubka vlakvedoucího  
F24 pískování  
F26 zeslabení hlasitosti
 
F27 zesílení hlasitosti
 
F28 ztlumení zvuků  

Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Tillig, Piko a PMT. Pro jiné modely nebo kombinaci pojezdů stačí naprogramovat CV světel a CV57 pro rychlost dle návodů níže.

Uživatelská nastavení

zrychlení CV3, zpomalení CV4, maximální rychlost CV57 a střední rychlost CV6 se dají libovolně měnit.

Maximální rychlost je definována v CV57, hodnotu lze snižovat i zvyšovat bez vlivu na zvuky, rozsah zvuků se vždy přizpůsobí. Je-li potřeba výrazně snížit rychlost a s ní oříznout i rozsah zvuků, je možné použít CV5. Výchozí nastavení je 1, resp. 255

V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.

 

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

720 TT Tillig

720 HO Piko

720 HO PMT

 

Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže

720.003

     

720.018 (V75.018)

     

Video
model HO Piko

Starší verze zvuku

 

Petr Smutek

Komentářů (9) na “Zvukový projekt hektor 720 bez tlumiče”

  1. Milan Maršík:

    Dobrý den,
    zakoupil jsem u IT-vlaky TT loko Tilig T435 se zvukem Jacek (zvuk bez tlumiče). Popis ovládání zvuků jsem si stáhl na Vašich stránkách. Neznám ale nastavení CV parametrů, které bych potřeboval v případě, že bych chtěl něco měnit. Nemám nožnost přečtení nastavených parametů z dekodéru.
    Můžete mi prosím poslat nastavení parametrů, jaké je ve zvukovém projektu ?
    Jinak zvuky moc chválím. Mám od Vas i jiné ozvučené loko (Brejlovec, Bardotka – vše od IT-vlaky), všechny jsou perfektní, ale Hektor je nejlepší.

    Předem děkuji

    Zdraví Milan Maršík

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    jsem rád, že se Vám zvuky líbí. Pokud jde o nastavení CV, není to tak jednoduché. Libovolně můžete upravovat CV 3, 4 a 6. Do určité míry max. rychlost v CV5, ta nesmí být nižší než určitá hodnota, zvýšit lze bez omezení. Dále je možné libovolně měnit hlasitost, ale to je asi tak všechno. Několik CV je pro světla a pak celá škála CV je pro zvuky a jejich funkce, do toho ale radím nezasahovat.

  3. Štěpan Souhrada:

    Dobry den,
    mel jsem otazku pro vas. Da se zmenit poradi funkci nebo popr. nejake smazat lec mam MultiMouse ktery ma jenom do F20.
    S pozdravem
    Štěpan Souhrada

  4. Jacek:

    Dobrý den,

    pozice funkcí se dají upravit na přání.

  5. Pavel:

    Mohu se zeptat, jaké CV 3,4,6 je ideální nastavit aby zvukový doprovod k danému rozjezdu/brždění byl co nejefektnější? Popřípadě jiná CV, která to ovlivňují. Prostě jako to máte Vy na videu.. Pak ještě nerozumím jaký efekt má mít vypnutí křivek rozjezd/brždění . Díky.

  6. Jacek:

    Není třeba vůbec nic nastavovat, vše už je v projektech nastavené. Uživatel potřebuje změnit pouze adresu.
    Vypnutí křivek se hodí např. při posunu nízkými rychlostmi, kdy jsou časté výpadky proudu. Model se pak nerozjíždí od nuly, ale pokračuje navolenou rychlostí. A také se to dá použít jako rychlobrzda, model zastaví okamžitě a není nutno shazovat celé kolejiště tlačítkem Stop.

  7. Pavel:

    Dobře, děkuji, ale pokud provedu reset dekodéru. Co mám potom nastavit, předpokládám, že se mi tyto CV vymažou, že?

  8. Christian_B:

    Eine Frage: Welche Lok bezeichnet man als “Berta” ??

    Danke

  9. Jacek:

    Es ist Baureihe 749, 751 (T 478.1)

Napsat komentář