Zvukový projekt BR 44
Občas mi někdo z kolegů přinese k ozvučení model, pro který žádné zvuky nemám. Pak je otázka co s tím. U motorových nebo elektrických lokomotiv se bez autentických nahrávek nedá žádný projekt vytvořit, u parních lokomotiv je to jednodušší, stačí zpravidla kvalitní video a těch je v případě řady 44 dost.
I když jsem model měl jen asi dva týdny, snažil jsem se vytvořit zvukový projekt v obvyklé kvalitě se všemi funkcemi. Uplatnil jsem i nové poznatky. Občas se stane, že dekodér přehraje první výfuk ještě při stání, což je nesmysl. Díky malému posunutí rozsahu dojde k prvnímu “vybafnutí” až na 4. stupni DCC (z 28), při vytočení regulátoru to udělá zhruba půl otáčky kol.
Lokomotivy BR 44 jsou tříválcové, na videích je znát, že po rozjezdu se zvuky výfuků slijí a ve vyšších rychlostech nejsou znát vůbec. Toho jsem u modelu dosáhl kromě délky jednotlivých zvuků a nastavením jejich překrytí v CV i klesající hlasitostí s rostoucí rychlostí.
Pro náhodnou funkci kompresoru jsem použil dva zvuky, pomalý a rychlejší. Na tlačítko je pouze druhý z nich.
Projekt jsem ladil pro model Roco TT, rychlost jsem nastavil na cca. 70 km/h. Pro modely jiných výrobců postačí upravit rychlosti a počet výfuků.
Další popis je stejný jako u jiných zvuků kromě následující změny, kterou blíže popíšu v některém z dalších článků. Zvuk přikládání uhlí jsem přesunul na F1 spolu s nastavením výstupu pro světlo. Pokud se na tento výstup zapojí oranžová dioda, dá se to použít pro imitaci otevřených dvířek topeniště. Světlo koresponduje se zvukem, to bude efektní zejména u jiných lokomotiv s dvojitými dvířky “butterfly”, které si topič otevíral šlapáním na pedál.
V rámci sjednocení s diesly je pozice F2 volná pro případné dálkové světlo, F5 rezerva pro další světlo a přepínání sad je na F19
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně už dosáhnou s novým firmware.
Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Mapování funkcí
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
BR44 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | přikládání uhlí | po 40 – 80s, pouze při stání |
F2 | rezerva | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | rezerva | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 3 | |
F12 | zvon | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor/ejektor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zátěž/bez zátěže |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalovač | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvuková ukázka
BR 44
video s vypůjčeným modelem
Petr Smutek
23 června, 2018 v 16:10
Super.
1 července, 2018 v 21:05
Človek by povedal, že na tak perfektných zvukoch, ako vychádzajú z vašej dielne, už nie je čo vylepšovať.
No MAJSTER zvuku ako ste vy dokáže vždy niečím milo prekvapiť. S tou F1 ste to vymyslel excelentne.
Dúfam že bude aj v ostatných projektoch parných rušňov.
Teším sa na ďalšie skvelé inovácie…
1 července, 2018 v 21:16
Ono je pořád co vylepšovat, i když jen v rámci toho co umožňuje aktuální firmware. Chtělo by to mít nějaký vliv přímo na Zimo, těch nápadů i připomínek jiných uživatelů by bylo, ale nové funkce, které jejich technici přidávají jsou pro nás k ničemu…
Světelný výstup spolu se zvukem bude i v existujících projektech, postupně je budu revidovat, některé dělat znovu kvůli novým poznatkům.
3 července, 2018 v 21:04
Len skutočný zvukový majster dokáže aj z video-nahrávok vytvoriť taký skvelý zvukový projekt pre zvukové dekodéry a vdýchnuť tak život mnohým parným lokomotívam bez ohľadu na modelovú mierku. Nádhera. 🙂