Zvukový projekt BR 01.5
Zvuky pro zahraniční vozidla nemám v plánu. Občas ale udělám výjimku pokud se mi podaří sehnat nahrávky a nebo se stanu majitelem modelu, což je vůbec nejlepší motivace:-)
Každý dekodér ZIMO obsahuje už z výroby sadu zvuků pro několik řad parních lokomotiv, mezi nimi i 01, ale jejich provedení je z pohledu zvukaře podprůměrné. Tady je verze moje
Aktualizace 19. 7. 2019
Zvukové projekty existují v dvojím provedení pro verzi s vytápěním uhlím nebo mazutem.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.
Přikládání uhlí
Zvuk přikládání uhlí je na pozici F1 spolu s nastavením výstupu FA1 pro světlo. Pokud se na tento výstup zapojí oranžová dioda, dá se to použít pro imitaci otevřených dvířek topeniště. Světlo koresponduje se zvukem.
Podrobnosti k nastavení jsou v souborech *.pdf níže. Mazutová verze nastavení samozřejmě nemá.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | přikládání uhlí/mazut (uhlí aktivuje výstup FA1) |
po 50 – 100s |
F2 | — | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — |
|
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 3 | |
F12 | píšťala 4 | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvukové ukázky
BR 01.5
video s původní verzí projektu, některé popisky neodpovídají aktuálnímu provedení:
Petr Smutek