Zvukový projekt 840, 841
V létě 2016 jsem měl možnost pořídit nahrávky motorového vozu řady 841. Díky tomu vznikl nový zvukový projekt, předchozí verze neměla autentické zvuky motoru.
Tento článek jsem jen aktualizoval, po čase zase zmizí z titulní stránky.
Aktualizace: 4. 2. 2017
Motorový vůz má hydrodynamický přenos výkonu a čtyřstupňovou převodovku. První rozjezdový stupeň je hydraulický (přes měnič), což znamená, že otáčky motoru se mění podle navoleného výkonu. Ostatní stupně jsou čistě mechanické, motor mění otáčky podle rychlosti jízdy. Dekodér nic takového neumožňuje, ale už před časem jsem vymyslel jak to obejít v případě projektů 810, 814 a 842.
Nový zvukový projekt mám zatím jen propracované verzi B, viz níže. Verzi A snad ani dělat nebudu, jen pokud by byl zájem.
Verze A
Tato varianta obsahuje dvě sady zvuků, stejné jako jiné zvukové projekty. První pro jízdu se dvěma motory, druhou jen na jeden motor.
Verze B
Tento zvukový projekt je mnohem propracovanější. Funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru při zátěži, ve vysokých otáčkách. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, motory před zařazením tolik neřvou, model má rychlejší rozjezdy.
Při zpomalování se přehraje sekvence se zvukem retardéru, tento zvuk se dá případně deaktivovat nastavením CV.
Jak jsem také zjistil, i zvuky vozidel s hydromechanickým přenosem jsou na sladění s pojezdem stejné náročné jako např. u M 131.1. Uspořádání jednotlivých zvuků řazení je tu sice pevně dané, ale zjistil jsem zásadní nedostatek. Přehrání celého průběhu od volnoběhu až po zařazení 4. stupně trvá nějaký čas, ale co když model jede plnou rychlostí už v polovině tohoto času. Zvuky rozběhu do otáček se proto musí zkrátit a rozjezd modelu se podle toho upraví v CV3. Tento projekt mám vyladěný pro model Roco HO.
Funkce F6 je nastavená na zvuk volnoběhu, dá se to použít např. pří jízdě z kopce nebo před zastavením. U tohoto projektu není žádoucí nastavit tlačítko na plný výkon, stejně tak je nevhodné nastavit závislost na zátěži. Je to celkem logické, naskákaly by hned všechny převodové stupně !
Mapování funkcí:
náhodné zvuky | ||
840 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva pro světla |
|
F2 | rezerva pro světla | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | rezerva pro světla | |
F6 | tlačítko volnoběh | |
F7 | houkačka | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | staniční hlášení | |
F13 | píšťalka výpravčího | |
F14 | zavření dveří strojvedoucím | |
F15 | kompresor (odlehčení) |
po 30 -50s |
F16 | chlazení | 80 – 180s, pouze při jízdě |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad 2 motory/1 motor | |
F20 | pískání okolků v oblouku | |
F21 | otevření dveří cestujícím | |
F22 | zavření dveří automatické | |
F24 | pískování | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | mazání okolků | 40 – 60s, pouze při jízdě |
Projekt obsahuje také zvuk mazání okolků, ten se přehrává jen náhodně při jízdě a jeho hlasitost je nastavená na minimum.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.
840, 841 (841.016)
video
Petr Smutek
29 prosince, 2019 v 14:31
To jsem blázen, mně to od funkce F13 úplně nesedí.Je to možné?díky. Pavel
29 prosince, 2019 v 16:48
Nevím co Vám nesedí, bez vstupních informací se těžko něco radí. Jakou máte centrálu a ovladač? Tipuji starý firmware v nich.