Zvukový projekt 840, 841

V létě 2016 jsem měl možnost pořídit nahrávky motorového vozu řady 841. Díky tomu vznikl nový zvukový projekt, předchozí verze neměla autentické zvuky motoru.

Tento článek jsem jen aktualizoval, po čase zase zmizí z titulní stránky.

 

Aktualizace: 4. 2. 2017

Motorový vůz má hydrodynamický přenos výkonu a čtyřstupňovou převodovku. První rozjezdový stupeň je hydraulický (přes měnič), což znamená, že otáčky motoru se mění podle navoleného výkonu. Ostatní stupně jsou čistě mechanické, motor mění otáčky podle rychlosti jízdy. Dekodér nic takového neumožňuje, ale už před časem jsem vymyslel jak to obejít v případě projektů 810, 814 a  842.

Nový zvukový projekt mám zatím jen propracované verzi B, viz níže. Verzi A snad ani dělat nebudu, jen pokud by byl zájem.

Verze A

Tato varianta obsahuje dvě sady zvuků, stejné jako jiné zvukové projekty. První pro jízdu se dvěma motory, druhou jen na jeden motor.

Verze B

Tento zvukový projekt je mnohem propracovanější. Funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru při zátěži, ve vysokých otáčkách. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, motory před zařazením tolik neřvou, model má rychlejší rozjezdy.

Při zpomalování se přehraje sekvence se zvukem retardéru, tento zvuk se dá případně deaktivovat nastavením CV.

Jak jsem také zjistil, i zvuky vozidel s hydromechanickým přenosem jsou na sladění s pojezdem stejné náročné jako např. u M 131.1. Uspořádání jednotlivých zvuků řazení je tu sice pevně dané, ale zjistil jsem zásadní nedostatek. Přehrání celého průběhu od volnoběhu až po zařazení 4. stupně trvá nějaký čas, ale co když model jede plnou rychlostí už v polovině tohoto času. Zvuky rozběhu do otáček se proto musí zkrátit a rozjezd modelu se podle toho upraví v CV3. Tento projekt mám vyladěný pro model Roco HO.

Funkce F6 je nastavená na zvuk volnoběhu, dá se to použít např. pří jízdě z kopce nebo před zastavením. U tohoto projektu není žádoucí nastavit tlačítko na plný výkon, stejně tak je nevhodné nastavit závislost na zátěži. Je to celkem logické, naskákaly by hned všechny převodové stupně !

Mapování funkcí:

náhodné zvuky

840

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva pro světla
F2 rezerva pro světla
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 rezerva pro světla
F6 tlačítko volnoběh
F7 houkačka
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 staniční hlášení
F13 píšťalka výpravčího
F14 zavření dveří strojvedoucím
F15 kompresor (odlehčení)
po 30 -50s
F16 chlazení 80 – 180s, pouze při jízdě
F17 svěšení šroubovky
F18 rozvěšení šroubovky
F19 přepínání sad 2 motory/1 motor
F20 pískání okolků v oblouku
F21 otevření dveří cestujícím
F22 zavření dveří automatické
F24 pískování
F28 ztlumení zvuků
mazání okolků 40 – 60s, pouze při jízdě

 

Projekt obsahuje také zvuk mazání okolků, ten se přehrává jen náhodně při jízdě a jeho hlasitost je nastavená na minimum.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

840, 841 (841.016)

Tady je video, i když jen dokumentační. Kolejiště mám TT, tento model tak nemám kde projet. Rozjezdy proto jen do druhého stupně.

 

Petr Smutek

Napsat komentář