Zvukový projekt 771

Zvukové projekty pro čmeláka řady 770 jsou už poměrně známé, zvuky pro jedničkovou řadu jsem měl taky, ale nějak upadly v zapomnění. Všechny tyto lokomotivy kromě prototypu měly už z výroby tlumič.
Továrně ozvučené modely čmeláků Roco mají jako první sadu taky zvuky s tlumičem a celkem povedené, ale vytvořil jsem si poněkud propracovanější.

 

Nahrávky byly pořízeny na stroji 771.075. Všechny funkce jsou stejné jako u projektů řady 770, popis tak bude víceméně stejný.

Projekt obsahuje jako obvykle dvě sady zvuků. První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy.

Nutno podotknout, že v případě čmeláků takovéto dvojí nahrávky není možné pořídit, vyžaduje to skutečně profesionální zvukařskou práci. Obě sady při své odlišnosti musí být do určité míry podobné, aby přepnutí za jízdy nepůsobilo rušivě. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě, ale až při změně rychlosti.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků

771 s tlumičem

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla pozičky
F1 světla konce
F2 světla – rozšíření
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 světla – rozšíření
F6 plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 2 krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně
F13 ventilátor vodního okruhu – volnoběh
po 40-60s pouze při stání
F14 ventilátor olejového okruhu – volnoběh
různé doby při stání a při jízdě
F15 kompresor po 120-200s
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšování vozů
F18 rozvěšení vozů
F19 přepínání zátěž/bez záteže
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 ventilátor vodního okruhu – jízda po 60 – 100s, pouze při jízdě
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)
F25 pískování
F28 ztlumení zvuku

 

Zvukové projekty mám vyladěné pro modely Techimage (HO), Piko (HO), Roco (HO) a ES-Pečky (TT). U verze Techimage, Roco a Piko je součástí i nastavení světel

Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

 

Pár slov k ventilátorům, na čmeláku jsou dva.
– pro chlazení hlavního okruhu (motoru), ten je poháněný pomocí „HVK“, to je hydraulická spojka, která roztočí přední, větší ventilátor, a současně se otevřou 2 dvojice předních žaluzií, a taky přední dvojice na střeše. Na volnoběhu není moc slyšet a v otáčkách ho zase přeřve motor.
– Hlučnější je ventilátor olejového okruhu, ten je poháněn elektromotorem, současně se s ním otevřou zadní žaluzie a menší na střeše. Otáčky má konstantně vysoké, taky na volnoběhu, tak je taky hodně slyšet.

Oba jsou spouštěny automaticky termostatem, podle teploty. První podle teploty vody motoru, druhý podle oleje. V praxi se voda rychleji ohřívá a rychleji chladí, olej má vše pomalejší. Asi tak na 4 cykly chlazení vody je jeden chlazení oleje. Ale všechno záleží na zatížení a na venkovní teplotě.
Kompresor je taky poháněn přes HVK, buďto stojí, a když poklesne tlak, tak ho HVK roztočí

 

Podle toho jsem se snažil nastavit náhodné spouštění zvuků, ventilátor vodního okruhu má navíc různý zvuk při stání a při jízdě.

Zvukové ukázky

771.075

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

Petr Smutek

Napsat komentář