Zvukový projekt 770, nové verze

Už je to více než rok co vznikl zvukový projekt čmeláka bez tlumiče pro modely firmy Techimage. Tyto zvuky prošly třikrát také vylepšením a aktualizacemi. Nyní jsem vytvořil nové zvuky z nahrávek jiného stroje. Změnami prošel i původní projekt, nebyla to však aktualizace, jedná se o zcela přepracovanou verzi, zvuky jsou znovu nastříhané a upravené, v nastavení jsem použil nové funkce.

Obě verze obsahují dvě sady zvuků. První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy.

Nutno podotknout, že v případě čmeláků takovéto dvojí nahrávky není možné pořídit, vyžaduje to skutečně profesionální zvukařskou práci. Obě sady při své odlišnosti musí být do určité míry podobné, aby přepnutí za jízdy nepůsobilo rušivě. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní o poznání méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě, ale až při změně rychlosti.

U obou projektů je jiný start motoru a liší se i u každé sady.

I u čmeláků jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Další novinkou je možnost pomalého rozjezdu na volnoběh, stejně jako u dříve představených projektů. U čmeláků je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem.

U každého projektu jsou některé hodnoty nastavené s drobnými odchylkami, aby se při spojení dvou modelů zvuky nechovaly naprosto synchronně.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků

770 bez tlumiče

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla pozičky
F1 světla konce
F2 světla – rozšíření
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 světla – rozšíření
F6 plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 2 krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně
F13 ventilátor vodního okruhu – volnoběh
po 40-60s pouze při stání
F14 ventilátor olejového okruhu – volnoběh
různé doby při stání a při jízdě
F15 kompresor po 120-200s
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšování vozů
F18 rozvěšení vozů
F19 přepínání zátěž/bez záteže
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 ventilátor vodního okruhu – jízda po 60 – 100s, pouze při jízdě
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)
F25 pískování
F28 ztlumení zvuku

 

Zvukové projekty mám vyladěné pro modely Techimage (HO), Piko (HO)  a ES-Pečky (TT). U verze Techimage a Piko je součástí i nastavení světel

Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

 

Pár slov k ventilátorům, na čmeláku jsou dva.
– pro chlazení hlavního okruhu (motoru), ten je poháněný pomocí „HVK“, to je hydraulická spojka, která roztočí přední, větší ventilátor, a současně se otevřou 2 dvojice předních žaluzií, a taky přední dvojice na střeše. Na volnoběhu není moc slyšet a v otáčkách ho zase přeřve motor.
– Hlučnější je ventilátor olejového okruhu, ten je poháněn elektromotorem, současně se s ním otevřou zadní žaluzie a menší na střeše. Otáčky má konstantně vysoké, taky na volnoběhu, tak je taky hodně slyšet.

Oba jsou spouštěny automaticky termostatem, podle teploty. První podle teploty vody motoru, druhý podle oleje. V praxi se voda rychleji ohřívá a rychleji chladí, olej má vše pomalejší. Asi tak na 4 cykly chlazení vody je jeden chlazení oleje. Ale všechno záleží na zatížení a na venkovní teplotě.
Kompresor je taky poháněn přes HVK, buďto stojí, a když poklesne tlak, tak ho HVK roztočí

 

Podle toho jsem se snažil nastavit náhodné spouštění zvuků, ventilátor vodního okruhu má navíc různý zvuk při stání a při jízdě.
 
Zvukové ukázky

770 verze 1.5

770 verze 2

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

770 verze 4

770 verze 4a

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

 
Video

Verze 2:

Verze 1.5

Petr Smutek

Komentářů (6) na “Zvukový projekt 770, nové verze”

  1. Pavel Březina:

    Zdravím vás. Moc se mě ty zvuky líbí. A hlavně konečně taky máte zvuk ventilátoru malého okruhu. Ten je u těchto mašin charakteristický. Najezdil jsem se na čmelácích dost a mám ty zvuky pořád v paměti. Pavel Březina

  2. Petr Smutek:

    Zdravím, děkuji za uznání, od strojvedoucího mě to těší dvojnásob. Zvuky ventilátorů samozřejmě mám narozdíl od zvuků různých firem a výrobců, které jsou většinou na nízké úrovni. Výrobci to neřeší, jde jim jen o zisk.

  3. Radoslav Martovič:

    Perfektné .. je u vás možnosť zajednania tohto dekóderu ?

  4. Petr Smutek:

    Zvuky Vám rád nahraji do Vašeho dekodéru. Prodejem dekodérů se ale nezabývám.

  5. Anton Homolka:

    Dobrý deň,pred časom asi mesiac som dal u Vás nahrať zvuk do čmeliaka verzia 1.5 ,ale zabudol som p. Dobroňovi zo Žiliny nahlásiť,že sa jedná o roco a nie o piko mašinu.Je v tom rozdiel.Dá sa to nastaviť zmenou neakých cv?

  6. Jacek:

    Dobrý den, zvukové projekty pro tyto modely se liší zejména laděním pro jiné rychlosti, model Roco Vám asi jezdí znatelně pomaleji. Můžete hodnotu v CV5 zvýšit. Kdyby byl projekt Piko v modelu Roco, bylo by to horší.
    Liší se také nastavení světel, asi budete mít něco jinak.

    Napište mi e-mail

Napsat komentář