Zvukový projekt 743

S modelem lokomotivy řady 743 přišla potřeba vyřešit její zvuky. Ty se totiž v některých věcech liší od řady 742

 

 

 

Jízdní kontrolér má o jednu polohu více, celkem tedy 9 stupňů. Motor má snížené otáčky na 1100 místo 1250 při plném výkonu. Na volnoběhu 400 místo 500. Bohužel tentokrát nedisponuji nahrávkami, jediný autentický zvuk motoru je start. Vše ostatní bylo potřeba upravit v editoru, nic lepšího se asi vymyslet nedá.

Další odlišnost je elektrodynamická brzda. Trakční motory jsou u tohoto projektu slyšet i při zpomalování. Hlasitost je jako u jiných projektů nastavená tak, že při stálé rychlosti je o něco tišší než při zrychlení nebo zpomalení.

Další popis je jak ze šablony

Projekt obsahuje dvě zvukové sady. První je určená pro provoz se soupravou, zvuky motoru mají charakteristický dunivý zvuk zátěže. Druhá sada se hodí pro jízdy samotnou lokomotivou, motor neduní. Obě sady se přepínají funkcí F19. Přepnutí je možné i za jízdy, v tom případě k tomu dojde až po změně rychlosti.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na tlačítko F19 přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků
F28 – ztlumení zvuků

743

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 světla koncová (MTB)
F2 světla dálková (MTB)
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 světlo v kabině (MTB)
F6 plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 2 krátká
F12 houkačka -.. Povolte brzdy úplně
F13 píšťala
F14 píšťala krátká
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšení šroubovky
F18 rozvěšení šroubovky
F19 přepínání sad
F20 broušení okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího ČSD
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků

 

Zvukový projekt je vyladěný pro model MTB ve velikosti TT, případně ho upravím i pro HO. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Tady je zvuková ukázka. Video doplním později.

první rozjezd – zátěž, druhý rozjezd – bez zátěže, třetí rozjezd – přepínání sad za jízdy

743

 

Petr Smutek

Napsat komentář