Zvukový projekt 743
S modelem lokomotivy řady 743 přišla potřeba vyřešit její zvuky. Ty se totiž v některých věcech liší od řady 742
Jízdní kontrolér má o jednu polohu více, celkem tedy 9 stupňů. Motor má snížené otáčky na 1100 místo 1250 při plném výkonu. Na volnoběhu 400 místo 500. Bohužel tentokrát nedisponuji nahrávkami, jediný autentický zvuk motoru je start. Vše ostatní bylo potřeba upravit v editoru, nic lepšího se asi vymyslet nedá.
Další odlišnost je elektrodynamická brzda. Trakční motory jsou u tohoto projektu slyšet i při zpomalování. Hlasitost je jako u jiných projektů nastavená tak, že při stálé rychlosti je o něco tišší než při zrychlení nebo zpomalení.
Další popis je jak ze šablony
Projekt obsahuje dvě zvukové sady. První je určená pro provoz se soupravou, zvuky motoru mají charakteristický dunivý zvuk zátěže. Druhá sada se hodí pro jízdy samotnou lokomotivou, motor neduní. Obě sady se přepínají funkcí F19. Přepnutí je možné i za jízdy, v tom případě k tomu dojde až po změně rychlosti.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na tlačítko F19 přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
F28 – ztlumení zvuků | ||
743 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | světla koncová (MTB) |
|
F2 | světla dálková (MTB) |
|
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světlo v kabině (MTB) |
|
F6 | plný výkon | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 2 krátká | |
F12 | houkačka -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad |
|
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F23 | trubka vlakvedoucího ČSD | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Zvukový projekt je vyladěný pro model MTB ve velikosti TT, případně ho upravím i pro HO. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu.
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Tady je zvuková ukázka. Video doplním později.
první rozjezd – zátěž, druhý rozjezd – bez zátěže, třetí rozjezd – přepínání sad za jízdy
743
Petr Smutek
29 ledna, 2018 v 09:52
Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, či budete robiť aj verziu pre 742 od Tilliga. Tento rok vyšli verzie ČD a ZSSK Cargo, ktoré by som si rád zadovážil, ale jedine s Vašimi zvukmi.
29 ledna, 2018 v 12:43
Dobrý den,
o zvucích pro řadu 742 je celý článek. V této chvíli je šest verzí zvuků, vše je ve variantách pro modely MTB TT, HO i Tillig TT
http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-742/