Zvukový projekt 740, 742; po 12 letech

Staré články o zvukových projektech jsem postupně promazal, jelikož vývoj stále běží a nedá se udržet aktuálnost textů. Popisy v pdf jsou v tabulce projektů. Tento článek jsem přepsal pro množství verzí, které stojí za bližší představení.

V rozmezí let 2009 – 2023 byl zdokumentován zvukový projev 15 strojů řady 742. Ač se to může zdát zbytečné, ze všech záznamů jsem vytvořil zvukové projekty. Prostě mě to baví.

Článek byl zveřejněn v roce 2012, jen jsem přepsal texty. Po čase proto zmizí z titulní stránky podle data

Kromě celkového počtu projektů musím zmínit jednu zajímavost. Téměř všechny nahrávky vznikly za naprosto stejných podmínek. Lokomotivy stály na stejném místě, stejné bylo rozmístění kamer, stejné vzdálenosti i úhly. I samotná realizace nahrávání je stejná, motor při plné zátěži a naprázdno.

Je tak možné porovnat skutečné rozdíly ve zvuku jednotlivých strojů. Toto je jinak nemožná věc jak se ukázalo u mnoha jiných nahrávek jednoho vozidla pořízených na různých místech různými kamerami, např. M 240.056

Perličkou je v tomto stroj 742.084, který byl zdokumentován dvakrát. Jednou po generální opravě, podruhé o dva roky později po výměně turba. Druhá nahrávka je kromě výrazného pískání turba mnohem zřetelnější, po dvouletém provozu a opotřebení tlumiče výfuku.

Jiné stroje už mezitím dojezdily, např. 742.254 po srážce s pendolinem v Bohumíně.

 

Zvukové ukázky

Ve výčtu chybí nejstarší projekty 742.113 a 370, jejich nahrávky již nesplňují moje dnešní požadavky na kvalitu

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy, plné otáčky při stání

740.730 (původní regulátor otáček)

     


742.084

(elektronický regulátor otáček, stav po generální opravě, rok 2019. )

     

 

742.084

(elektronický regulátor otáček, stav po výměně turbodmychadla za novější typ, rok 2021. Asi nejtypičtější zvuk řady 742)

     

 

742.147

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.254

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.268

(původní regulátor otáček)

     

 

742.273

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.274

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.391

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.435

(elektronický regulátor otáček, výrazné turbodmychadlo)

     

 

742.445

(elektronický regulátor otáček, výrazné turbodmychadlo)

     

 

742.454

(elektronický regulátor otáček)

     

 

742.512

(původní regulátor otáček)

     

 

Funkce a vlastnosti jsem popsal v samostatných článcích, do jednotlivých projektů je postupně doplňuji. Seznam všech verzí a jejich variant je v tabulce kódových projektů spolu s popisy pdf pro jednotlivé tovární modely.

 

Funkce a vlastnosti

Křivka rychlosti (aktualizace č. 12)

V projektu je definovaná 28-bodová křivka pro dosažení reálnějšího chování. Jedná se zejména o hladké rozjezdy/dobrždění a rychlost při funkci F3, která je cca polovina maximální rychlosti

 

Světla při startu

Při startování motoru bliknou světla. Nedojde k pohasnutí, lokomotiva má LED světla. Úroveň nižšího jasu je v CV192, výchozí hodota je 1. Naprogramováním nuly dojde ke zrušení funkce.

 

F6 – výběh

Po zapnutí F6 zvuk motoru přejde na volnoběh. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků.

Tato závislost funguje pouze se zapnutými zvuky F8.

 

F25 – tlačítko výkonu

Po zapnutí F25 jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Pro přesunutí funkce na jiné tlačítko programujte CV339=číslo tlačítka. Výchozí hodnota je 25 pro F25

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

 

Zvuk dobrzdění (aktualizace č. 15)

V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Vrznutí zdrží při rozjezdu (aktualizace č. 15)

Při zvolení vyšších stupňů ovladače před rozjezdem se s pohybem modelu přehraje zvuk povolujících brzdových zdrží. Hlasitost tohoto zvuku je v CV980. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuk deaktivuje.

 

F20 – broušení okolků v oblouku (aktualizace č. 13)

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985, výchozí hodnota je 100

 

F24 – zvuky tratě (aktualizace č. 14)

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986, výchozí hodnota je 200

 

Zvuky brzdičů (aktualizace č. 15)

Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Brzdy soupravy (aktualizace č. 15)

Tlačítky F26, F27 a F28 lze navolit typ soupravy. Při zpomalení se pak přehrávají i odpovídající zvuky brzdových zdrží. Hlasitost je v CV987

 

Automatická regulace podle zátěže

Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.

 

Petr Smutek

Komentářů (20) na “Zvukový projekt 740, 742; po 12 letech”

  1. Qasa:

    Pořídil jsem digitální MTB UniDo se zvuky Artol a po prvním zapnutí vypínal s přesvědčením, že musím vyhodit i originál repro MTB, protože to znělo jako úplně jiná mašina, fakt se v tom Kocour nedal poznat, hrůza.
    Po přehrátí na zvuky Jacek (verze 4) to je úplně jiný pocit, dokonce i ten originální repráček vcelku zní, jen se snadno přebudí. Jako obvykle prostě super!

  2. Martin:

    Mám “Kocoura” se zvukem Artol, a dekodérem ZIMO MX658N18. Mám možná hloupý dotaz, ale jak bych mohl “získat” výše popsaný projekt? Hlavním důvodem pro mne je, že Artol použil F4 na houkačku a není na žádném funkčním tlačítku dostupné vypnutí křivek…
    Dík za odpověď

  3. Jacek:

    zvuky můžu nahrát, dekodéry ale neprodávám. Více v e-mailu.

  4. Ivor:

    Opäť excelentné zvukové projekty, prepracované do najmenších detailov, ktoré sú vhodnou nadstavbou tých existujúcich. Väčší počet zvukových projektov privítajú predovšetkým modelári ktorí majú na svojom koľajisku “Kocúrikov” viacej a tak neznejú všetky rovnako, či už pri použití jednej lokomotívy, alebo pri príprahu, či postrku viacerých lokomotív.
    Samotné konštatovanie, že štandardom zvukových projektov JACEK sú dve sady zvukov vyznieva dosť skromne, avšak v skutočnosti sa jedná o “pridanú hodnotu” ktorá posúva Vaše projekty o triedu vyššie, keby sa jednalo o auto, povedal by som “FULL” výbava… 🙂
    Ďakujem za špičkove odvedenú prácu, ktorej výsledok urobí radosť nejednému modelárovi.

  5. Stanislav Novák:

    Dobrý den, mám dotaz. Chci jsi pořídit T448 pro posun. Na kolik by u vás přišel 22pin zvukový modul pro MTB.Děkuji za odpověď.

  6. Jacek:

    Dobrý den, prodejem se nezabývám, jsem autor zvuků. Dekodéry s mým zvukem můžete koupit v itvlaky.cz, případně u dalších prodejců.

  7. Zlámalík:

    Musím poděkovat za parádní zvuk 742.148 (ano, ten historický), dokončil jsem dlouho rozestavěný model Kocoura a zvuk trakčáků a turba je tam absolutně boží. Vůbec, všechny zvuky jsou perfektní a precizně udělané. Dokonalost jako standard.

  8. jipol:

    Měl bych prosím dotaz. Týká se zvuku otáček, nezávislého na jízdě. Zde popisovaný na tlačítku F6. V některém projektu jsem viděl, že je nastaven např. vonoběh na F5 a max. otáčky na F6. Teda 2 změny nezávislé na jízdě. Bylo toto v nastavení celého projektu, nebo lze toho docílit taky nastavením určitých CVček. Zde je popsaná jen změna na CV374/375, jen pro jednu změnu zvuku odlišnou od nastavené jízdy.
    Konktétní zmínka o funkci F5/F6 je tady:
    http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=13002&start=60#p295515
    Díky za odpověď.

  9. Jacek:

    Zlámalík:
    Děkuji, jsem rád, že se líbí. Stále je co zdokonalovat.

    jipol:
    Odpověď najdete v článku o 749, jsou tam uvedené příklady CV. Je to funkce dekodéru, tedy není to závislé na konkrétním projektu.

  10. jipol:

    Jacek: Moc děkuji, vyzkouším.

  11. Peter4824:

    Dobrý deň. Chcem Vás požiadať o radu pri programovaní zvukového dekódera ZIMO MS580N18. Som dlhoročný železničný modelár v analógu TT. Pred pol rokom som si začal prerábať analógové koľajisko na DCC. V stanici mám na koľajniciach izolované úseky medzi ľavým a pravým odjazdovým semafórom dlhé cca 90 cm a vybavené brzdným dekóderom ABC. Prvú lokomotívu T478 (okuliarnik) od f.Roco s dekóderom MX649N som si cez CV3 a CV4 (nastavené na 10) nastavil. že lokomotíva po prejedení ABC dekódera pomaly zastavuje, až zastaví cca 7 cm od semafóra. Po vyradení ABC dekódera (semafór má zelenú) lokomotíva sa pomaly rozbieha na plnú rýchlosť. Toto sa mi nedarí nastaviť u lokomotívy T 742 (Kocúr) od Tillig s dekóderom ZIMO MS580N18. Hoci som si podľa vášho zvukového projektu nastavil všetky CV. Brzdenie lokomotívy je veľmi krátke, zastaví cca na 10 cm a rozbeh je veľmi rýchly. Dekódery som si objednal cez f. DOORZ, Model-shop na Slovensku so zabezpečením nahratia zvuku od Vás. Za pomoc a radu vopred ďakujem.
    Peter4824

  12. Jacek:

    Dobrý den,

    jako autor zvuků Vám můžu poradit se zvukem. S ABC nemám žádné zkušenosti.
    U nahraného projektu není třeba nic nastavovat, hodnoty uvedené v tabulce jsou pochopitelně v tom projektu. Krátké brždění a rozjezd máte proto, že jste si tam dal úplně jiné hodnoty, v projektech je CV3=25 a CV4=15

  13. Peter4824:

    Ďakujem za odpoveď. Skúsil som, ale nejde. Musím hľadať ďalej, kde mám problém.
    S pozdravom

    Peter4824

  14. Martin S.:

    Dobrý den. Chtěl bych se prosím zeptat na možnosti doplnění staničních hlášení. Někde píšete ,že je to možné, nebo i změnou CV ,ale nenašel jsem ani kde najít tyto hlášení ,ani jak by to bylo možné. Vím,že některé nahrávky už i hlášení obsahují,ale většina právě že ne. Zvuk od Vás se mi už přes Z21 podařilo na několik lokomotiv nahrát a jsou super, ale děti upřednostnují hlavně právě i to hlášení . Prosím tedy o radu.
    Předem mockrát děkuji.

  15. Jacek:

    Dobrý den,

    Je možné doplnit zvuk staničního hlášení pokud mi takový zvuk pošlete nebo dám nějaký z jiných projektů. Nemám ale žádnou databázi.
    V každém případě je to možné jen u MS dekodérů, více v e-mailu

  16. David:

    Zdravím,
    možná ještě něco k osudům nahrávaných strojů …

    740 730 – od července 2023 v CZ LOKu probíhá revizní oprava pojezdu a dojde i na nový lak. Navrhoval se stav po vyrobení (modrá se žlutými véčky na čelech), ale majitel stroje si přál véčka bílá a spodek s podvozky černý. Škoda, při provozu v hranické cementárně by se vyjímal spíše spodek světle šedý. 🙂 Na motor se sahat nebude, takže zvuky asi budou ještě hodně dlouho autentické. 🙂 Dokončení opravy stroje se předpokládá v lednu či únoru 2024.

    742 084 – stále v provozu na Ostravsku a těší se dobrému zdraví. Tedy, ostravská dílna se snaží aby tomu tak i přes odsloužená léta stále bylo.

    742 254 – po již zmíněné srážce s Pendolinem dne 27.6.2022 v žst. Bohumín byl stroj vybrán k modernizaci na lokomotivu řady 742.7. Ta v současné době (leden 2024) již probíhá.

    742 273 – de facto zvuky “na míru” pro model firmy Tillig (“limitka” pro DS model).

    742 435 – minimálně v Ostravě poslední stroj v celočerveném nátěru a výstražným 600 mm širokým žlutým pruhem po obvodu kapot. I zde je snaha udržet lokomotivu co nejdéle v provozu.

    742 454 – od výroby přidělena ČS armádě pod jiným inventárním číslem. V roce 1996 stroj převeden do majetku Českých drah (Liberec). Nepotvrzená informace – údajně jako náhrada za jinou lokomotivu poškozenou/zničenou z viny Armády ČR. Po změně majitele přeznačena na 742 454 a tak se stala strojem s nejvyšším invertárním číslem své řady u ČD. Od 1.12.2007 v majetku fy. ČD Cargo. V současné době dislokována v SOKV Ostrava.

    David

  17. Jacek:

    Děkuji za komplexní souhrn a zejména za Tvůj podíl na realizaci nahrávek, které by jinak nevznikly.

    Dodám jen informace ke dvěma strojům, které byly nahrány na Slovensku
    742.512 – to je vůbec nejstarší projekt, který původně v jednodušším provedení vznikl pro hru Train Simulator. Nahrávka je z prosince 2008
    742.268 – žilinská lokomotiva, nahrávky byly pořízeny v září 2023

  18. Ossi:

    Ad David: kocour 454 je původní T466.2531, který sloužil na vlečce letiště v Mošnově. Odtud přišel do České Lípy ještě s původními Kryspinovymi čísly (tyto stopili “cviční”, kteří stroj přivezli). V Lípě dostal nové číslo a šel do turnusu místo 735 292. Nebyl náhradou, vyměněny po nehode byly lokomotivy 2503 a 2370. Omlouvám se za diakritiku, píšu z tabletu. Ossi

  19. Adam:

    Na 742 147 občas jezdím, protože je na Královehradecku. A už jen jak jsem zapnul tu nahrávku, tak na mě vybafnul ten kravál při běhu promazávacího čerpadla :D. Úplně mám ten zvuk teď v uších, když na ní jsem a zdržím tlačítko startu 😀 Super. Jinak ta mašina je hroznej šrot, ale měla by jít na renovaci na 742.7

  20. David:

    pro Adama,
    ano, kousek 742 147 dle plánu dojezdí v červnu 2024 a pak hurá do Ostravy na “kuchačku”. Potom bude následovat přestavba na 742 7xx. 🙂

    David

Napsat komentář