Zvukový projekt 555.3

Zvuky pro mazutky jsem si vytvořil někdy v době kdy se objevily na internetu první videa zprovozněné 555.3008. Sem tam se objeví dotaz jestli snad tyto zvuky nemám v plánu, napsal jsem tedy článek.

 

 

 

Vlastně ani není co psát, popis zvukového projektu je jak ze šablony. Všechny vlastnosti a funkce jsou stejné jako u jiných projektů, jen zvuky jako takové jsou jiné. Projekt je vyladěn pro modely BR52 TT Tillig, Roco HO a Lilliput HO.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

Místo přikládání uhlí je tu zvuk mazutového hořáku. V projektu jsou dva, záměr byl použít zvuk velkého hořáku při sadě zátěž a malého při sadě bez zátěže. Bohužel aktuální verze firmware to neumožňuje, sekce doplňkových zvuků je společná pro obě sady. A u Zimo jsem se s podobnými připomínkami nesetkal s nějakým zájmem o zlepšení.

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.

Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

náhodné zvuky
F5 – přepínání sad
F28 – ztlumení zvuku

555.3

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva
F2 rezerva
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže
F6 odvodňovací ventily
F7 píšťala 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 píšťala 1 krátká
F10 píšťala 2
F11 píšťala 3
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – odvěšení
F19 mazutový hořák
po 40 – 80s
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 zbrojení vodou
F22 malý hořák
F23 trubka vlakvedoucího
F24 pískování
F25 odkalovač
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Zvuková ukázka

 

Petr Smutek

Napsat komentář