Zvukový projekt 555.3
Zvuky pro mazutky jsem si vytvořil někdy v době kdy se objevily na internetu první videa zprovozněné 555.3008. Sem tam se objeví dotaz jestli snad tyto zvuky nemám v plánu, napsal jsem tedy článek.
Vlastně ani není co psát, popis zvukového projektu je jak ze šablony. Všechny vlastnosti a funkce jsou stejné jako u jiných projektů, jen zvuky jako takové jsou jiné. Projekt je vyladěn pro modely BR52 TT Tillig, Roco HO a Lilliput HO.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Místo přikládání uhlí je tu zvuk mazutového hořáku. V projektu jsou dva, záměr byl použít zvuk velkého hořáku při sadě zátěž a malého při sadě bez zátěže. Bohužel aktuální verze firmware to neumožňuje, sekce doplňkových zvuků je společná pro obě sady. A u Zimo jsem se s podobnými připomínkami nesetkal s nějakým zájmem o zlepšení.
Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.
Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
555.3 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva | |
F2 | rezerva | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 3 | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | mazutový hořák |
po 40 – 80s |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | malý hořák | |
F23 | trubka vlakvedoucího | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalovač | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvuková ukázka
Petr Smutek