Zvukový projekt 555.1

Další parní lokomotiva, kterou jsem ozvučil, je němka 555.1. Zvuky pro řadu BR50 jsou sice v základní sadě každého dekodéru ZIMO, ale jedná se samozřejmě o “univerzální” balíček, takže ne všechno je autentické, o kvalitě nemluvě.

Zvukový záznam řady 555.1 sice nemám, nahrávky jsou z muzejní lokomotivy řady 50.

Aktualizace 29. 12. 2019

  • Zvukový projekt zcela přepracován,  je připraven i pro dekodéry řady MS
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže

 

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.

 

Přikládání uhlí

Zvuk přikládání uhlí je na pozici F1 spolu s nastavením výstupu FA1 pro světlo. Pokud se na tento výstup zapojí oranžová dioda, dá se to použít pro imitaci otevřených dvířek topeniště. Světlo koresponduje se zvukem.

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí (zvuk aktivuje výstup FA1)
po 50 – 100s
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala vysoká 1  
F11 píšťala vysoká 2  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

model TT Tillig

model HO Roco

 

555.1 komín litinový (50 3616)

       

video s původní verzí projektu, některé popisky neodpovídají aktuálnímu provedení:

a tady něco pro fajnšmekry, 555.0 s postrkem 555.1

Petr Smutek

3 komentáře na “Zvukový projekt 555.1”

  1. Anonym:

    geniálna práca

  2. jan pilnaj:

    dobry den chtel jsem se zeptat kolik by stal dekoder se Zvukový projekt 555.1”

  3. Jacek:

    Dobrý den,
    dekodéry neprodávám, můžu Vám jen nahrát zvuky, potřebujete Zimo. Dekodéry i s mým zvukem můžete koupit u itvlaky.cz

Napsat komentář