Zvukový projekt 437.0 (56 DR, Tr 5 PKP)
Tento článek navazuje na popis ozvučení modelu BR 56 od firmy Tillig
Popis bude stejný jako u ostatních projektů parních lokomotiv.
Zvukový projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
437.0 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | světla – rozšíření | |
F2 | světla – rozšíření | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala dlouhá | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí lopatou | po 40 – 80s, pouze při stání |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Na funkci F28 jsem nastavil ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí.
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Tady je video. U každého modelu je třeba vyladit modelovou rychlost a počet výfuků na otáčku kol.
Petr Smutek
21 srpna, 2019 v 12:54
Hello Petr,
I hope it is OK to ask in English?
I have the Brawa model K. Bay. Sts. E.B. STEAM LOCOMOTIVE G 4/5 H #40102 = (BR 56.8?)
I will do a sound upgrade with a ZIMO decoder ( MX644D MTC” (21-PIN CONNECTOR)
I would like to ask if this is the correct sound project and how do I order the decoder from you?
Thanks and regards from Australia,
IAN
21 srpna, 2019 v 13:28
Hello Ian,
I wrote an e-mail. Decoders with my sounds You can buy here – https://www.itvlaky.cz/