Zvukový projekt 437.0 (56 DR, Tr 5 PKP)

Tento článek navazuje na popis ozvučení modelu BR 56 od firmy Tillig

Popis bude stejný jako u ostatních projektů parních lokomotiv.

 

 

Zvukový projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

náhodné zvuky
F5 – přepínání sad
F28 – ztlumení zvuku

437.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 světla – rozšíření
F2 světla – rozšíření
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže
F6 odvodňovací ventily
F7 píšťala 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 píšťala 1 krátká
F10 píšťala 2
F11 píšťala 2 krátká
F12 píšťala dlouhá
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – odvěšení
F19 přikládání uhlí lopatou po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku
F24 pískování
F28 ztlumení zvuků
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Na funkci F28 jsem nastavil ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí.

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z  budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Tady je video. U každého modelu je třeba vyladit modelovou rychlost a počet výfuků na otáčku kol.

Petr Smutek

Napsat komentář