Zvukový projekt 377.0 (BR 38)

I když model lokomotivy řady 377.0 od firmy Roco nevlastním, měl jsem jej na pár dní půjčený. Tovární zvuky samozřejmě nepředčily moje očekávání, vytvořil jsem si vlastní.

Popis bude stejný jako u ostatních projektů parních lokomotiv, takže už vše nebudu uvádět.

Datum aktualizace 19. 12. 2018

Zvuky vznikly z nahrávek německého stroje 38 2267.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně už dosáhnou s novým firmware.

Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí (zvuk aktivuje výstup FA1) po 40 – 80 s
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5  
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 2 krátká  
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“ (u DR verze zvon)  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 druhá sada zvuků – bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 vodní jeřáb  
F22 nakládka uhlí do tendru  
F23 natřásací rošt  
F24 odkalovač  
F25 truba vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

TT Roco

TT Tillig

HO Fleischmann

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
 

Videa

Některé fukce popsané na videu se s odstupem času můžou lišit od aktuálního stavu zvukového projektu z důvodu neustálého zlepšování

Verze 1

Verze 2

Petr Smutek

2 komentáře na “Zvukový projekt 377.0 (BR 38)”

  1. JHvlaky:

    Dobrý den, prosím o informaci kudy jste vedl vodiče od dekoderu k repráku.Pokud by byla fotka tak by to bylo super.
    Děkuji

  2. Jacek-modely:

    Dobrý den,

    jestli myslíte Roco TT, plošky pro reproduktor jsou na dolní straně plošného spoje, musí se kvůli tomu rozebrat celá lokomotiva. Fotky jsou v e-mailu.

Napsat komentář