Zvukový projekt 377.0 (BR 38)
I když model lokomotivy řady 377.0 od firmy Roco nevlastním, měl jsem jej na pár dní půjčený. Tovární zvuky samozřejmě nepředčily moje očekávání, vytvořil jsem si vlastní.
Popis bude stejný jako u ostatních projektů parních lokomotiv, takže už vše nebudu uvádět.
Aktualizace 27. 10. 2020
- nová verze projektu ve vyšší kvalitě. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
- nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
- pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
- v projektu je co nejvíc zvuků použitých přímo z videí konkrétního stroje 38 1182.
- původní verze zvukových projektů jsem zrušil
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Přikládání uhlí
Náhodně se spouští dva zvuky, při stání je to jen házení lopatou, při jízdě je navíc slyšet otvírání a zavírání dvířek typu
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | — | |
F2 | zvon | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” (u DR verze zvon) | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | vodní jeřáb | |
F22 | nakládka uhlí do tendru | |
F23 | natřásací rošt | |
F24 | odkalovač | |
F25 | truba vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
Zvukové ukázky
BR 38 (38 1182)
Videa
Některé fukce popsané na videu se s odstupem času můžou lišit od aktuálního stavu zvukového projektu z důvodu neustálého zlepšování
starší verze projektu
starší verze projektu
Petr Smutek
16 dubna, 2017 v 07:25
Dobrý den, prosím o informaci kudy jste vedl vodiče od dekoderu k repráku.Pokud by byla fotka tak by to bylo super.
Děkuji
16 dubna, 2017 v 21:08
Dobrý den,
jestli myslíte Roco TT, plošky pro reproduktor jsou na dolní straně plošného spoje, musí se kvůli tomu rozebrat celá lokomotiva. Fotky jsou v e-mailu.