Zvukový projekt 375.0

Za podobných okolností jako předchozí zvukový projekt vznikly i zvuky pro hrbouna. Měl jsem zapůjčený model Roco v HO, takže jsem měl možnost zvuky důkladně přizpůsobit.

Původně jsem chtěl napsat taky článek o digitalizaci tohoto modelu od firmy Roco, ale kvůli velké náročnosti to nakonec bude jen pár slov na začátku tohoto článku.

 

Model je velmi složitý s množstvím detailů. Kvůli tomu je velmi nesnadná dodatečná digitalizace. Ne že by to bylo nemožné, ale je třeba při rozebírání postupovat nesmírně opatrně a s přesností chirurga. Ne nadarmo firma Roco hrbouny nabízela kromě analogové a ozvučené verze také v digitální verzi bez zvuku.

 

Rozhodně nedoporučuji začátečníkům, proto místo návodu jen pár fotek pro ilustraci

  

  

 

 

Zvuky jsem vytvořil z nahrávek rakouského stroje 310.23, popis je stejný jako u ostatních zvukových projektů.

Projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

náhodné zvuky
F5 – přepínání sad
F28 – ztlumení zvuku

375.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva
F2 rezerva
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže
F6 odvodňovací ventily
F7 píšťala 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 píšťala 1 krátká
F10 píšťala 2
F11 píšťala 2 krátká
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“ (u DR verze zvon)
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – odvěšení
F19 přikládání uhlí lopatou po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Zvuková ukázka

 
video

 

Petr Smutek

Napsat komentář