Zvukový projekt 375.0
Za podobných okolností jako předchozí zvukový projekt vznikly i zvuky pro hrbouna. Měl jsem zapůjčený model Roco v HO, takže jsem měl možnost zvuky důkladně přizpůsobit.
Původně jsem chtěl napsat taky článek o digitalizaci tohoto modelu od firmy Roco, ale kvůli velké náročnosti to nakonec bude jen pár slov na začátku tohoto článku.
Model je velmi složitý s množstvím detailů. Kvůli tomu je velmi nesnadná dodatečná digitalizace. Ne že by to bylo nemožné, ale je třeba při rozebírání postupovat nesmírně opatrně a s přesností chirurga. Ne nadarmo firma Roco hrbouny nabízela kromě analogové a ozvučené verze také v digitální verzi bez zvuku.
Rozhodně nedoporučuji začátečníkům, proto místo návodu jen pár fotek pro ilustraci
Zvuky jsem vytvořil z nahrávek rakouského stroje 310.23, popis je stejný jako u ostatních zvukových projektů.
Projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
375.0 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva | |
F2 | rezerva | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” (u DR verze zvon) | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí lopatou | po 40 – 80s, pouze při stání |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvuková ukázka
video
Petr Smutek