Zvukový projekt 365.4 (BR 64)
Další zvukový projekt, který jsem vytvořil víceméně jen na přání modelářů, jsou zvuky pro lokomotivy řady 365.4. Tento model sice existuje i v TT, ale do něj dekodér nevleze. Ozvučení by se dalo realizovat pouze jako na videu na konci článku.
Popis bude stejný jako u ostatních projektů parních lokomotiv, takže už vše nebudu uvádět.
Zvuky vznikly z nahrávek německých strojů 64 419 a 64 518.
Zvukový projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
365.4 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | světla – rozšíření | |
F2 | světla – rozšíření | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” (u DR verze zvon) | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí lopatou | po 40 – 80s, pouze při stání |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Tady je video. U každého modelu je třeba vyladit modelovou rychlost a počet výfuků na otáčku kol.
Na konci videa je zvuková stopa nahraná přímo z dekodéru, protože kamera nezachytí zvuk kvalitně.
Petr Smutek
16 října, 2018 v 11:17
Dobrý den, pane Smutek,
Chtěl jsem se Vás zeptat v souvislosti s možností ozvučení této lokomotivy v měř.TT (Schirmer BR64 – ČSD 365.4) kat.č. 30211, zda by se do kabiny vešel zvukový dekodér ZIMO MX648 bez konektoru na kablících (rozměry 20x11x4mm) s tím, že vývody na repráček by byly vyvedeny ven z mašiny přes vodivé mag.spřáhlo PEHO 330 do připojeného hitláku kde by byl umístěný reproduktor?
Moc díky za odpověď!
M.Kloz.
16 října, 2018 v 11:40
Dobrý den,
tento model ozvučit nelze. V kabině je místo jen pro nezvukový dekodér. Řešení na videu s ozvučeným vozem za lokomotivou se také nedá použít, k dekodéru musí být připojen motor parní lokomotivy kvůli opožděnému rozjezdu a zvukům výfuků. Proto je na videu lokomotiva schovaná za vozy.