Zvukové projekty Bobiny
Model bobiny jsem zpočátku neměl v plánu ozvučovat, protože zvuky těchto lokomotiv nejsou až tak zajímavé. Přece jen diesel to není. Ale když už máme v TT model bobiny a ještě s přípravou na zvuk, proč to nezkusit. Vytvořil jsem tak zvukové projekty pro řady 121, 140 a 141.
Aktualizace 10. 1. 2020
- pro model nulkové bobiny jsem si vytvořil mírně odlišný projekt. Je stejný jako ř. 141, liší se houkačky a cvakání pneumotoru
- do stávajících projektů 121 a 141 jsem doplnil zvuk zapnutí a vypnutí hlavního vypínače
- pro modely MTB TT jsou dvojí verze s nastavením světel pro dekodér MX648 i MX645
- liší se také zvuk trakčních motorů, v projektu 140 je čistý, 141 má opotřebené převodovky, projekt 121 pak navíc zvuk více odpovídající zpřevodování do pomala
- všechny projekty jsou i v 16-bitové verzi pro dekodéry řady MS (zatím ale nelze nahrávat)
U bobin je charakteristický zvuk ventilátoru chlazení a cvakání pneumotoru. Převládá však hučení trakčních motorů a rachocení převodovek. Ventilátor je řízen čtyřpolohovým přepínačem s polohami “Vypnuto”, “Trvale”, “Samočinně” a “Přerušit”. Nebudu opisovat celý popis, v poloze “Samočinně” se ventilátor spustí při dosažení pátého stupně kontroléru a pak už běží trvale. Poloha “Přerušit” umožňuje krátkodobě přerušit chod, např. při jízdě prašným prostředím, a také vypnout ventilátory po přestavení kontroléru na nulu.
Podle toho jsem nastavil zvukový projekt. Ventilátor se spustí na hned po rozjezdu, běží v celém rozsahu jízdy a vypíná se pár sekund po zastavení. Funkcí F6 se dá chod přerušit.
Počet přehrání zvuku cvakání pneumotoru je nastavitelný. Při řízení ovladačem Lenz LH100 se dá krokovat přidáváním po jednotlivých stupních, i když ne úplně přesně.
Ostatní funkce jsou stejné nebo podobné jako u jiných zvukových projektů. Druhá sada zvuků (F19) je uzpůsobená pro rychlejší rozjezdy, hodí se pro jízdy samotnou lokomotivou. Zvukově se neliší.
Mapování funkcí:
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva pro světla | |
F2 | rezerva pro světla | |
F3 | posun, rychlejší rozjezd a brždění |
|
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — | |
F6 | přerušení chodu ventilátoru |
|
F7 | houkačka dlouhá | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka krátká | |
F10 | houkačka dlouhá 1 | |
F11 | houkačka kratší | |
F12 | houkačka “povolte brzdy úplně” | |
F13 | — | |
F14 | — | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – rozvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku |
|
F24 | pískování | |
F26 | zeslabení zvuků | |
F27 | zesílení zvuků | |
F28 | ztlumení zvuků |
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Ukázky
121 (E 469.1)
140 (E 499.0)
141 (E 499.1)
Video
Petr Smutek
26 srpna, 2014 v 11:33
Krásná práce. Jen maličkost – zvuk pneumotoru hlavního kontroléru (sjíždění ze stupňů) při brzdění je příliš pozdě, lok je totiž stále “ve výkonu”, dokud nesjede kontrolér do nultého stupně a brzděním tak chcete po mašině dvě protichůdné věci. Možná bych tento zvuk při zastavování úplně vypustil. Jinak říkám, je moc fajn, že si můžeme zdokonalit i tento model ozvučením, a děkuji za to.
26 srpna, 2014 v 11:55
Tomu rozumím. Proto píšu, že počet je nastavitelný. Ale to už je spíš věcí jak si kdo nastaví nejen počet přehrávání tohoto zvuku, ale i délku brzdění. Samozřejmě reálné situace na běžném kolejišti těžko dosáhneme, model nezačne zpomalovat až po zkrokování na nulu, to by se s tím nedalo jezdit.
2 září, 2014 v 07:31
Dobrý den, již dlouho sleduji vaše počínání v oblasti zvuků do modelové železnice. Rád bych se Vás zeptal na spoustu věcí. Pokud bych to měl sepsat bude to elaborát. Napište mi prosím Váš tlf. kontakt a čas kdy Vám mohu zavolat. Vaše výše uvedená adresa je asi přeplněná. Děkuji VH.
2 září, 2014 v 11:12
Dobrý den, napsal jsem Vám e-mail. Schránka není přeplněná, má neomezenou velikost.
18 listopadu, 2018 v 15:55
Dobrý den, napsal jsem Vám e-mail. Vaše výše uvedená adresa je asi přeplněná. Děkuji.