Zvukové projekty 754

Zvukové projekty pro čtyřkové brejlovce jsem popisoval téměř na den přesně před dvěma lety. Závěrem roku 2016 se podařilo pořídit jedinečné nahrávky dalšího stroje, čímž se počet verzí mohl rozšířit o další dva zajímavé projekty.

Jedná se pouze o aktualizaci článku, po čase z titulní stránky zmizí.

 

Všechny projekty řad 754 obsahují houkačky a píšťaly nahrané na těchto řadách. Byl jsem upozorněn, že v nich je asi největší rozdíl. Oproti trojkovým brejlovcům nemají typický náběh a doběh, ovládají se totiž elektricky.

Projekty obsahuje dvě zvukové sady. První je určená pro provoz se soupravou, zvuky motoru mají charakteristický dunivý zvuk zátěže. Druhá sada se hodí pro jízdy samotnou lokomotivou, motor neduní. Obě sady se přepínají funkcí F19. Přepnutí je možné i za jízdy, v tom případě k tomu dojde až po změně rychlosti.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na tlačítko F19 přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Funkcí F5 se zapíná/vypíná elektrické topení

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

Aktualizace 14. 1. 2017

Všechny projekty obsahují dvě sady zvuků, které se dají přepínat i během jízdy vyjma nových projektů 754.075 a 076, které se liší.

754.075

Zvukové sady jsou na poslech odlišné a obsahují rozdílný počet jízdních stupňů, proto jsem nastavil přepínaní sad pouze při stání. Ostatní funkce jsou zachovány

754.076

Zde jsou zvukové sady jiné, první je při nejvyšší možné zátěži, kdy strojvedoucí lokomotivu „nešetří“. Druhá sada je rovněž při zátěži s postupným přidáváním stupňů. Sady se dají přepínat jen při stání a jízdní vlastnosti jsou stejné u obou, tzn. bez redukce rozjezdů.

Zvukové ukázky obou nových projektů jsou níže.

U lokomotiv s jedním tónem houkačky jsou zvuky v různých délkách.

Mapování funkcí:

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků
F28 – ztlumení zvuků

754

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva pro světla (u MTB koncová)
F2 rezerva pro světla
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 elektrické topení
F6 plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 1 nebo 2 krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně
F13 píšťala
F14 píšťala krátká
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšení šroubovky
F18 rozvěšení šroubovky
F19 přepínání sad zátěž/bez zátěže
F20 broušení okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)
F24 pískování
F25 odkalení vzduchojemů
F20 ztlumení zvuků

 

Zvukové projekty jsou ve čtyřech verzích, nastavené pro modely firmy Roco, Kuehn a MTB ve velikosti TT, dále pak pro Roco v HO. Modely totiž mají jinou maximální rychlost a nelze použít jeden projekt pro libovolný model. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu.

Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Zde jsou zvukové ukázky:

754 verze 1, (754.068)
Nahrávka je typická pro většinu „čtyřek“, houkačka jen jedna dvojhlasná

 

754 verze 2, (754.028)
Nahrávka je typická pro většinu „čtyřek“, houkačky dvou tónů a dvojhlas

 

754 verze 3, (754.054)
Nahrávka byla při plném zatížení na vodním odporu

 

754 verze 4 (754.080)
Opět typická nahrávka pro většinu „čtyřek“

 

754 verze 5 (754.075)
Nahrávka byla při zatížení na vodním odporu

 

754 verze 6 (754.076)
Nahrávka byla při maximálním zatížení na vodním odporu

 

 

Tady jsou videa jednotlivých verzí s vysvětlením funkcí.

754 verze 1.1, (750.068)

754 verze 2.1, (754.028)
video doplním později.
754 verze 3.1, (754.054)

754 verze 4 (754.080)

Případné dotazy k nahrání zvuků mi napište e-mailem.
Petr Smutek

Komentářů (17) na “Zvukové projekty 754”

  1. Wolfgang Mahler:

    Dobrý den!
    Vaše zvuk brejlovců je moc dobrý a moc lepši než zvuk od firmy ESU. Prodáte take zvukové decoderi s
    amplionem se zvukem řady 754 ve velikosti H0 a jaka je cena?
    S pozdravem
    Wolfgang Mahler

    Když mate zájem o lokomotive NOHAB, podivate si internetovou stranu http://www.nohab-gm.de

  2. Petr:

    Dobry den, chtel bych do analogového Brejlovce HO 754 instalovat ozvučení. Můžete mě napsat cenu nahraní zvuku i případně dodaní celého dekodéru.

    Petr

  3. Petr Smutek:

    Dobrý den, zvuky rád nahraji, dekodéry ale neprodávám. Podrobnosti jsou v e-mailu

  4. Miloš Vrážel:

    Prosím také o informaci k digitalizaci a ozvučení analogového brejlovce 754 (ROCO 62916 Najbrt) a analogové parní loko ČSD 437 (Fleischmann 415901) předpokládám ovládání multimaus ROCO

  5. Čeněk:

    Dobrý den,
    chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754.
    Děkuji

    Hlavatý

  6. Čeněk Hlavatý:

    Dobrý den,
    chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754. Mám ESU v lokomotivách roco.

    Děkuji
    Hlavatý

  7. Jacek:

    Dobrý den, odpověď máte v e-mailu. Do ESU ale zvuky nemám. Pouze ZIMO.

  8. Martin DD:

    Der Sound is der Hammer 😉 Hätte Interesse an Sound BR 754 028 , ist da eventuell was zu machen ? Gruß aus Dresden :)

  9. Viliam PP:

    Dobry den!

    objednal som si u vasnahranie zvuku do dekoderov ZIMO prostrednictvom fy. IT vlaky.cz.
    s nahravkami som velmi spokojny akurat u SERGEJA pri brzdeni je velmi slabo pocut brzdenie a to charakteristicke trenie brzdovych spalkou.
    viete mi napisat cim to je a ci sa da s tym nieco urobit doma alebo je to tak spracovane v projekte zvuku.
    ide o netlmeneho SERGEJA!

    dakujem a pozdravujem!

  10. Jacek:

    Dobrý den,

    nejedná se o chybu. Hlasitostí jednotlivých zvuků se nedá zavděčit všem, každý chce nějaký zvuk víc nahlas nebo potichu. Do dekodérů jsou nahrány stejné zvukové projekty, jejichž ukázky jsou na těchto stránkách.
    Hlasitost jednotlivých zvuků se dá nastavit programováním vysokých CV, od 500 výše. Manuál je ke stažení na stránkách Zimo, neznám tato CV zpaměti.

  11. František P.:

    Dobrý den,

    mohl bych požádat o nahrání zvuků do 754- 4.verze? S pozdravem, František P. a děkuji

  12. Jacek:

    Dobrý den, ano, podrobnosti viz e-mail.

  13. Ivor Tomana:

    Vidím, že aj dokonalosť sa dá stále vylepšiť :)
    Zvuky sú ako obvykle excelentné, máte môj obdiv. Ďakujem ( nielen za seba )
    Ivor

  14. K.:

    Nové zvukové projekty – super, ale u obou mi jaksi chybí pištění turba při maximálních otáčkách. Je to záměrně, nebo se jedná o chybu?

  15. Jacek:

    K:
    Při tvorbě zvukového projektu z autentických nahrávek si člověk nemůže vymýšlet to co na nahrávce není. Je nesmysl mluvit o chybě, že tento konkrétní stroj pískal odlišně než jiný stroj… Cílem je vytvořit zvuky modelu, které budou na poslech pokud možno zcela stejné jako nahrávka. Nejedná se o nějakou skládanku všeho možného jako u továrních projektů. Proto tvořím tolik verzí, každá mašina je originál.
    U předcházející verzí projektů 1, 2, 4 pro změnu turbo na nahrávce není vůbec a zvuk pískání je dosazen jako samostatný zvuk s možnostmi nastavení pomocí celé sady CV. Otáčky turbodmychadla jsou závislé na proudu výfukových plynů, tzn. při zátěži píská hodně, bez zátěže skoro vůbec.

  16. K.:

    O tomto vím a cením si autentičnosti zvukových projektů. Jen mne překvapilo, že při náběhu turbo piští velmi hlasitě a pak najednou na plném výkonu (tam by právě mělo být výfukových plynů vcelku dost) úplně ztichne (u projektů 754.075 a 076). Na brejlovcích sice nedělám, ale uchem je občas vnímám a zmizení pištění jsem si nevšiml.
    Na druhou stranu, dunění u 076 je parádní a je škoda že reproduktory nemohou přenést hlubší tóny..

  17. Jacek:

    Ano, v určitých otáčkách to najednou zcela zanikne na všech záznamech, které jsem natočil. Jedině stvořit ještě jednu verzi a doplnit to tam uměle, ale otázka je jestli by to vůbec šlo. Musel bych přesně trefit frekvenci a zvuky nějak prolnout. A nebo počkat na další příležitost, ale pravděpodobnost takových nahrávek je skoro rovna výhře v loterii.
    V každém případě reproduktor v modelu to zdaleka nepřehraje tak jak zní ukázka.

Napsat komentář