Zvukové projekty 556.0
Ze stejného důvodu jako zvuky albatrosa vznikly už před několika lety i zvukové projekty pro štokry 556.0. Komerční zvuky jsou natolik nepodobné předloze, že jsem musel mít svoje.
Po letech jsem tyto projekty zrevidoval a od základu přepracoval, článek je proto aktualizován
Datum aktualizace 21. 11. 2018
Lokomotivy byly vyráběny ve dvou sériích, které se v detailech lišily. Pokud jde o zvuk, druhá série má dva komresory.
Největší změnou v projektech jsou právě zvuky kompresoru. Dekodér používá zvláštní logiku a podle toho jsou nastavené náhodné zvuky. Při stání se spustí jen pomalý zvuk. Při zastavení po jízdě trvající určitý čas se přednostně spustí rychlý zvuk kompresoru. Ten se dá pustit i ručně funkcí F15. V projektu 556.0506 je na této pozici zvuk hlavního i pomocného kompresoru, údajně se ve skutečnosti nedají spustit samostatně.
Dalším velkým vylepšením jsou všechny doplňkové zvuky, které jsou z autentických nahrávek a u všech tří projektů se liší. Jde zejména o zvuky odvodňovacích ventilů včetně charakteristického cvaknutí šoupátek Trofimov, zvuky mechanického přikladače, syčení servomotoru při změně směru, bzučení turbodynama, injektory, atd.
Projekty jsou vyladěné pro modely firmy Elkom, u ostatních se musí přenastavit počet výfuků na otáčku kol a rychlosti. Na zvuk to nemá vliv.
Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně už dosáhnou s novým firmware.
Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
556.0 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | přikládání uhlí mech. přikladačem | po 50 – 100s |
F2 | — | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 2 krátká | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | trubka vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvukové ukázky
556.036
556.0298
556.0506
Na youtube se mi podařilo najít tento záznam
“pětsetšestka” zde má v čase 0:25 zcela odlišný zvuk komprosoru, byla by škoda to nezpracovat. Zvukový projekt obsahuje i tyto zvuky, dají se vyměnit programováním. Ale vytvořil jsem rovnou i takovou verzi.
556.0506a
Hodnoty pro základní zvuk
CV744=59, CV745=181
CV747=58, CV748=181
Hodnoty pro zvuk na videu
CV744=51, CV745=128
CV747=48, CV748=128
Petr Smutek
8 června, 2016 v 08:06
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat, na jaký zvukový dekoder dokážete zvuk nahrát?
Stavím si parní lokomotivy pro potěchu, samozřejmě v eN-ku a jinak používám dekodery ESU V4.0mikro.
Nyní mám hotového “Štokra” a chtěl bych ho ozvučit.
Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Karel
8 června, 2016 v 09:37
Dobrý den,
zvuky jsou pouze do dekodérů Zimo, do jiných nahrát nejdou.
Hezký den.