Zvukové projekty 475.1

V souvislosti s novými modely „pětasedem“ od firmy Albatros model jsem se začal zabývat zvukovými projekty pro tyto lokomotivy. Po dohodě s výrobcem budou ozvučené verze nabízeny s mými zvuky.

 

 

Lokomotivy byly vyráběny v několika sériích, které se v detailech lišily. Pokud jde o zvuk, vytvořil jsem tři projekty z nahrávek těchto strojů:

  • 475.101 – ruční přikládání uhlí, žádný zvuk při změně směru jízdy
  • 475.179 – mechanický přikladač, zvuk servomotoru při změně směru, jiné píšťaly, kompresor, výfuky
  • 475.1142 – mechanický přikladač, zvuk servomotoru při změně směru, jiné píšťaly, kompresor, výfuky

Projekty jsou vyladěné pro modely firmy Albatros model, u ostatních se musí přenastavit počet výfuků na otáčku kol.

Zvukové projekty obsahují dále zase nějaké nové prvky. Při otevření odvodňovacích ventilů před rozjezdem nebo tlačítkem F6 se ozve charakteristické cvaknutí šoupátek Trofimov. Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje

Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

náhodné zvuky
F5 – přepínání sad
F28 – ztlumení zvuku

475.1

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva
F2 trubka vlakvedoucího
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže
F6 odvodňovací ventily
F7 píšťala 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 píšťala 1 krátká
F10 píšťala 2
F11 píšťala 3
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – odvěšení
F19 přikládání uhlí mech. přikladačem
po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 zbrojení vodou
F22 zbrojení uhlím
F23 vysypávání popela
F24 pískování
F25 odkalovač
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Zvukové ukázky

zvuk pojišťovacích ventilů v první ukázce obsahují všechny tři projekty. Přehrává se pouze náhodně v dlouhých intervalech. Délka zvuku je pak různá při stání nebo při jízdě.

475.101

475.179

475.1142

 

Petr Smutek

Napsat komentář