Zvukové projekty 475.1
V souvislosti s novými modely “pětasedem” od firmy Albatros model jsem se začal zabývat zvukovými projekty pro tyto lokomotivy. Po dohodě s výrobcem budou ozvučené verze nabízeny s mými zvuky.
Lokomotivy byly vyráběny v několika sériích, které se v detailech lišily. Pokud jde o zvuk, vytvořil jsem tři projekty z nahrávek těchto strojů:
- 475.101 – ruční přikládání uhlí, žádný zvuk při změně směru jízdy
- 475.179 – mechanický přikladač, zvuk servomotoru při změně směru, jiné píšťaly, kompresor, výfuky
- 475.1142 – mechanický přikladač, zvuk servomotoru při změně směru, jiné píšťaly, kompresor, výfuky
Projekty jsou vyladěné pro modely firmy Albatros model, u ostatních se musí přenastavit počet výfuků na otáčku kol.
Zvukové projekty obsahují dále zase nějaké nové prvky. Při otevření odvodňovacích ventilů před rozjezdem nebo tlačítkem F6 se ozve charakteristické cvaknutí šoupátek Trofimov. Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
475.1 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva | |
F2 | trubka vlakvedoucího | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 3 | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí mech. přikladačem |
po 40 – 80s, pouze při stání |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalovač | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvukové ukázky
zvuk pojišťovacích ventilů v první ukázce obsahují všechny tři projekty. Přehrává se pouze náhodně v dlouhých intervalech. Délka zvuku je pak různá při stání nebo při jízdě.
475.101
475.179
475.1142
Petr Smutek