Zvukové projekty 464.0

Je to již přes 5 let co jsem vytvořil zvukové projekty pro tehdejší novinku firmy Albatros model, víceméně na přání několika kolegů hánulkářů, kteří si tento model pořídili.

Po letech bylo třeba projekty přepracovat, resp. vyrobit zcela nové. A s tím také aktualizovat článek.

 

Aktualizace 2. 4. 2020

  • nová verze projektů ve vyšší kvalitě. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
  • v obou projektech je co nejvíc zvuků použitých přímo z videí konkrétních strojů. Liší se tak skoro vše kromě doplňkových zvuků

 

Každý kdo vlastní LP desku Rytmus páry jistě ví, že výfuky parního stroje mají zvuk podle toho jaký komín lokomotiva má. U lokomotiv s klasickým kulatým litinovým komínem jsou výfuky mohutné, hluboké. Plochá dyšna Giesel má zcela odlišný zvuk s vyšší frekvencí, takový syčivý. A dvojitá dyšna Kylchap vydává nezaměnitelné ostré štěkavé zvuky. U různých řad se k tomu přidají další rozdíly jako počet válců, jiné píšťaly, apod. Člověk s trochou cviku pak musí neomylně některé řady po zvuku poznat.

Zvukové projekty jsou dva, vznikly z nahrávek lokomotiv 464.008 a 464.001. Další popis je již stejný jako u ostatních projektů:

 

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.

 

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Přikládání uhlí

Náhodně se spouští dva zvuky, při stání je to jen házení lopatou, při jízdě je navíc slyšet pneumatické otvírání a zavírání dvířek typu “butterfly”

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1  
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala vysoká 1  
F11 píšťala vysoká 2  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.

model H0 Albatros model

 

Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání za jízdy

464.001 (komín Giesel)

       

464.008 (komín litinový)

 

       

Petr Smutek

Komentářů (2) na “Zvukové projekty 464.0”

  1. Ivor:

    Prepracované zvukové projekty sú skutočnou lahôdkou pre tých, ktorí obľubujú časy, keď po našich tratiach jazdili parné lokomotívy. Pre druhý zvukový projekt ( liatinový komín ) vzhľadom na jeho frekvenčnú chrakteristiku bude ale asi potrebný reproduktor s väčšou ozvučnicou, ak má byť potom zvukový zážitok pri prevádzke modelov zachovaný…. Použitie 8 výfukov aj tieto projekty posunulo do vyššieho levelu. Profesionálne odvedená práca a špičkový výsledok skutočného zvukového Majstra. Ďakujeme !

  2. Jacek:

    Děkuji Ivore. No u těchto projektů jde u mě většinou o nějaký pracovní zápal, je jasné, že sám si je neužiju ve velikosti TT. Ale vylepšovat se musí všechno:-)

Napsat komentář