Zvukové projekty 422.0

Model „Malého býčka“ v TT nevlastním a ozvučení něčeho tak malého je už za hranicí možností. A zvukový model od firmy Brawa je vybaven dekodérem ESU. Tvořit projekt pro dekodér Zimo se mi tak ani nechtělo. Přesto mě dva kolegové přemluvili…

 

 

 

Model HO byl vyroben v několika variantách, z pohledu zvukaře jsou tu dva zásadní rozdíly, samočinná brzda s kompresorem nebo sací brzda s ejektorem. Druhý rozdíl představuje turbodynamo pro elektrické osvětlení nebo jeho absence. Vytvořil jsem tak dva projekty ze záznamů strojů 422.0108 a 92 2271. Zvuk ejektoru sací brzdy pochází z jiné lokomotivy, takové záznamy se velmi těžko hledají.

Oba projekty se od dosavadních liší ještě výfuky parního stroje, který je dvouválcový sdružený. Na jednu otáčku kol tak připadají dva výfuky.

Další popis je stejný jako u jiných zvuků.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.

Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

  náhodné zvuky  
  F5 – přepínání sad  
  F28 – ztlumení zvuku  
     
 

422.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 rezerva  
F2 trubka vlakvedoucího  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže  
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 3  
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor/ejektor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přikládání uhlí
po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 pískování  
F25 odkalovač  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Zvukové ukázky

422.021

422.0108

 

Video, zapůjčený model Brawa HO

zvuková stopa je nahraná z dekodéru, výfuky tak nesedí zcela přesně.

422.021 se sací brzdou

422.0108

Petr Smutek

Jeden komentář na “Zvukové projekty 422.0”

  1. Jan Čech:

    Dobrý den, moc hezký zvukový projekt. Já mám v HO dva modely a určitě budu mít zájem. Moc hezké. Napíši vám imail, protože těch lokomotiv bude víc. Děkuji za předvedení vaší práce. Hezký den a pozdrav z Karlových Varů Honza Čech.

Napsat komentář