Zvukové projekty 422.0
Model “Malého býčka” v TT nevlastním a ozvučení něčeho tak malého je už za hranicí možností. A zvukový model od firmy Brawa je vybaven dekodérem ESU. Tvořit projekt pro dekodér Zimo se mi tak ani nechtělo. Přesto mě dva kolegové přemluvili…
Model HO byl vyroben v několika variantách, z pohledu zvukaře jsou tu dva zásadní rozdíly, samočinná brzda s kompresorem nebo sací brzda s ejektorem. Druhý rozdíl představuje turbodynamo pro elektrické osvětlení nebo jeho absence. Vytvořil jsem tak dva projekty ze záznamů strojů 422.0108 a 92 2271. Zvuk ejektoru sací brzdy pochází z jiné lokomotivy, takové záznamy se velmi těžko hledají.
Oba projekty se od dosavadních liší ještě výfuky parního stroje, který je dvouválcový sdružený. Na jednu otáčku kol tak připadají dva výfuky.
Další popis je stejný jako u jiných zvuků.
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně však nedosáhnou. Vzhledem k tomu, že prakticky všechny pozice jsou již zabrané a F1 je rezerva pro dálkové světlo, je zvuk hlavního kompresoru pouze náhodný a na pozici F15 je zvuk pomocného kompresoru, který se přehrává jen touto funkcí.
Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje
Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv
náhodné zvuky | ||
F5 – přepínání sad | ||
F28 – ztlumení zvuku | ||
422.0 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva | |
F2 | trubka vlakvedoucího | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | druhá sada zvuků – bez zátěže | |
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala 2 | |
F11 | píšťala 3 | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor/ejektor | po 70 -110s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přikládání uhlí |
po 40 – 80s, pouze při stání |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalovač | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.
Zvukové ukázky
422.021
422.0108
Video, zapůjčený model Brawa H0
zvuková stopa je nahraná z dekodéru, výfuky tak nesedí zcela přesně.
422.021 se sací brzdou
422.0108
Petr Smutek
18 srpna, 2017 v 16:44
Dobrý den, moc hezký zvukový projekt. Já mám v HO dva modely a určitě budu mít zájem. Moc hezké. Napíši vám imail, protože těch lokomotiv bude víc. Děkuji za předvedení vaší práce. Hezký den a pozdrav z Karlových Varů Honza Čech.
12 února, 2019 v 23:42
Dobrý den,
v prvé řadě vám chci složil poklonu, že se zabýváte tak záslužnou činností, jako je ozvučení modelů lokomotiv.
Mám model 422.0108 od Brawy z poslední výrobní série s dekodérem Roco 10883 PluX22. Model chci použít na veletrhu při předvádění naši senzorické techniky. Nevýhoda je, že na veletrhu je hlučno a zvuk lokomotivy je slyšitelný až z bezprostřední blízkosti. Proto bych chtěl nad kolejiště dát ještě jeden stacionární reproduktor se zesíleným zvukem. Řešil bych to tak, že mimo lokomotivu paralelně ke kolejišti bych dal ještě jeden shodný dekodér, z něhož bych využil jenom zvukový signál; ten bych vedl do reproduktoru se zesilovačem. Zvuky z lokomotivy i z přidaného reproduktoru by musely jít synchronně.
Dekodér 10883 PluX22 se snad dá koupit; nebylo by ve vašich silách nahrát do něj shodný zvuk, jako má dotyčná 422.0108, prosím? Ten zvuk je slyšet z přiloženého videozáznamu; charakteristcké pro něj je skřípění brzd.
S díky zdraví
Jan Vaculík
https://www.youtube.com/watch?v=3u5rFDUUEHA&fbclid=IwAR2rqgoTi-6XY3Y5f8KQHg1HFuTcWXl7AwLO7_9bD0_1FYUus_YFRJpQUdY
13 února, 2019 v 12:10
Dobrý den,
děkuji za poklonu.
To Vaše řešení se signálem přímo z dekodéru je možné, takto nahrávám zvukové ukázky na těchto stránkách. Je tu ale několik problémů:
– u parních lokomotiv musí být k tomu dekodéru připojený motor. Dekodér přehrává výfuky parního stroje podle otáček motoru. Bez motoru není zvuk výfuků
– počet výfuků nebude synchronní s modelem. To by připojený motor musel být stejný jako v modelu, tj. nejen stejný typ, ale s naprosto stejnými vlastnostmi, což je nemožné.
– stejně tak nebude sedět čas rozjezdu a dojezdu.
Obojí by se dalo sladit pomocí CV3, 4, 5, 6 a 267. Ovšem to bych musel být tam a strávit tím i pár hodin…
U zvuků motorové a elektrické trakce tento problém není, zvuk hraje i bez motoru.
13 února, 2019 v 22:45
Děkuju za vysvětlení.
Ta závislost dekodéru na motoru mě skutčně překvapila.
Takže uvažuju nad náhradním plánem: vzít shodnou lokomotivu, vyndat z ní dekodér s motorem (ale spíš asi jen odpojit reprodutor a motor povysadit z převodů) a nechat to běhat někde v úkrytu. Sice se to zdá jako mrhání penězi, ale z hlediska všech nákladů na výstavu by to už nebyla tragédie. A zdroj náhradních dílů by nebyl k zahození.
Akorát budu muset udělat pokus, jestli zvuk modelu s nezatíženým motorem bude skutečně synchronní; říkáte, že spíš nebude. Ale to není těžké vyzkoušet. Zatím vím jenom to, že když dám obě lokomotivy jezdit současně, tak to synchronní je.
(Dva “malé bejčky” jsem musel pořídit už na minulou prezentaci, protože nejde jít na výstavu a nemít zálohu.)
Vyzkouším to a dám vědět.
S díky zdraví
JV
18 února, 2019 v 01:27
Dobrý den,
vyzkoušel jsem to a je to tak, jak říkáte.
Nechal jsem současně ve funkci dva kusy 422.0108, z nich jeden byl odkapotovaný a motor
jsem pvysunul ven, aby šnek byl mimo záběr. Výfuky skutečně přestaly být synchronní, i když
rozdíl (fázové posunutí) se mění jen pomalu.
Druhá věc je, že by to snad nemuselo vadit. Nezní to nepřirozeně, je to trochu jako ozvěna.
Jenom že má člověk divnej pocit, že kvůli zvuku se točí jeden motor nprázdno.
Zdar a sílu přeje
JV