Zvukové projekty 180 – 183

Zvuky pro „šestikoláky“ jsem si vytvořil už před pár lety. Tyto lokomotivy zvukově zrovna zajímavé nejsou, přece jen diesel nebo pára to není. Ale s příchodem nových modelů MTB se začínají množit dotazy. Vyladil jsem proto zvukový projekt přímo na model MTB

 

 

Prototypové lokomotivy řady E 669.0 konstrukčně vychází z bobin E 499.0. Následující řady E 669.1 – 3 se v různých prvcích liší, zvukový projev by ale měl být stejný. Nastavení zvukového projektu je proto stejné, samotné zvuky byly nahrány na lokomotivě řady 183.

Nahrávky poskytl Tomáš Rusňák, kterému děkuji.

Charakteristický je zvuk ventilátoru chlazení a cvakání pneumotoru. Převládá však hučení trakčních motorů a rachocení převodovek. Ventilátor je u skutečné lokomotivy řízen čtyřpolohovým přepínačem s polohami „Vypnuto“, „Trvale“, „Samočinně“ a „Přerušit“. Nebudu opisovat celý popis, v poloze „Samočinně“ se ventilátor spustí při dosažení čtvrtého stupně kontroléru a pak už běží trvale. Poloha „Přerušit“ umožňuje krátkodobě přerušit chod, např. při jízdě prašným prostředím, a také vypnout ventilátory po přestavení kontroléru na nulu.

Podle toho jsem nastavil zvukový projekt. Ventilátor se spustí na hned po rozjezdu, běží v celém rozsahu jízdy a vypíná se pár sekund po zastavení. Funkcí F6 se dá chod přerušit.

Počet přehrání zvuku cvakání pneumotoru je nastavitelný. Při řízení ovladačem Lenz LH100 se dá krokovat přidáváním po jednotlivých stupních, i když ne úplně přesně. Také se dá nastavit přehrávání zvuku pouze při zrychlování. Ve skutečnosti strojvedoucí zkrokuje na nulu a teprve potom brzdí, což se u modelu nedá napodobit, nedalo by se s tím jezdit.

Zvukové projekty pro řady 180 až 183 jsou stejné, v úvahu by připadal ještě projekt E 698.0 s jiný zvukem trakčních motorů, odpovídajícímu zpřevodování do rychla.

Ostatní funkce jsou stejné nebo podobné jako u jiných zvukových projektů. Druhá sada zvuků (F19) je uzpůsobená pro rychlejší rozjezdy, hodí se pro jízdy samotnou lokomotivou. Rozjezdy a brždění jsou rychlejší asi o třetinu.

Mapování funkcí:

náhodné zvuky

180 – 183

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
F1 světla koncová
F2 světla dálková
F3 posun, rychlejší rozjezd a brždění
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 osvětlení kabiny
F6 přerušení chodu ventilátoru
F7 houkačka dvojhlasná dlouhá
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka dvojhlasná krátká
F10 houkačka jednohlasná dlouhá
F11 houkačka jednohlasná krátká
F12 houkačka dvojhlasná „povolte brzdy úplně“
F13
F14
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – rozvěšení
F19 přepínání sad zvuků
F20 skřípání okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)
F24 pískování
F26 zeslabení zvuků
F27 zesílení zvuků
F28 ztlumení zvuků

 

 

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

 

Ukázky:

 

180 – 183 (E 669.0 – 3)

 

 

Video jen v dokumentační kvalitě

Petr Smutek

3 komentáře na “Zvukové projekty 180 – 183”

  1. Kropáček:

    dobrý den,jen dotaz ohledně zvuky zvednutí a složení pantografu je i tento zvuk,velmi děkuji opět zvažuji že si u Vás objednám další decoder,s pozdravem a poděkováním Kropáček KŽM Sokolov

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    nějak nerozumím otázce, resp. co je vlastně ten dotaz? Zapnutím zvuků se přehraje zvednutí pantografu a zapnutí hlavního vypínače, vypnutím opak. Zvuky pantografu se dají nastavit i tak, že reagují na servo hýbající pantografem.
    Zvuky Vám můžu nahrát, ale dekodér si u mě nemůžete objednat, prodejem se nezabývám. Je ale možno u itvlaky.cz

  3. Petr Orsag:

    Absolutne najvernejsi zvuk co som mal moznost pocut.

Napsat komentář