Zvukové projekty 180 – 183
Zvuky pro “šestikoláky” jsem si vytvořil už před pár lety. Tyto lokomotivy zvukově zrovna zajímavé nejsou, přece jen diesel nebo pára to není. Ale s příchodem nových modelů MTB se začínají množit dotazy. Vyladil jsem proto zvukový projekt přímo na model MTB
Prototypové lokomotivy řady E 669.0 konstrukčně vychází z bobin E 499.0. Následující řady E 669.1 – 3 se v různých prvcích liší, zvukový projev by ale měl být stejný. Nastavení zvukového projektu je proto stejné, samotné zvuky byly nahrány na lokomotivě řady 183.
Nahrávky poskytl Tomáš Rusňák, kterému děkuji.
Charakteristický je zvuk ventilátoru chlazení a cvakání pneumotoru. Převládá však hučení trakčních motorů a rachocení převodovek. Ventilátor je u skutečné lokomotivy řízen čtyřpolohovým přepínačem s polohami “Vypnuto”, “Trvale”, “Samočinně” a “Přerušit”. Nebudu opisovat celý popis, v poloze “Samočinně” se ventilátor spustí při dosažení čtvrtého stupně kontroléru a pak už běží trvale. Poloha “Přerušit” umožňuje krátkodobě přerušit chod, např. při jízdě prašným prostředím, a také vypnout ventilátory po přestavení kontroléru na nulu.
Podle toho jsem nastavil zvukový projekt. Ventilátor se spustí na hned po rozjezdu, běží v celém rozsahu jízdy a vypíná se pár sekund po zastavení. Funkcí F6 se dá chod přerušit.
Počet přehrání zvuku cvakání pneumotoru je nastavitelný. Při řízení ovladačem Lenz LH100 se dá krokovat přidáváním po jednotlivých stupních, i když ne úplně přesně. Také se dá nastavit přehrávání zvuku pouze při zrychlování. Ve skutečnosti strojvedoucí zkrokuje na nulu a teprve potom brzdí, což se u modelu nedá napodobit, nedalo by se s tím jezdit.
Zvukové projekty pro řady 180 až 183 jsou stejné, v úvahu by připadal ještě projekt E 698.0 s jiný zvukem trakčních motorů, odpovídajícímu zpřevodování do rychla.
Ostatní funkce jsou stejné nebo podobné jako u jiných zvukových projektů. Druhá sada zvuků (F19) je uzpůsobená pro rychlejší rozjezdy, hodí se pro jízdy samotnou lokomotivou. Rozjezdy a brždění jsou rychlejší asi o třetinu.
Mapování funkcí:
náhodné zvuky | ||
180 – 183 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla poziční |
|
F1 | světla koncová |
|
F2 | světla dálková |
|
F3 | posun, rychlejší rozjezd a brždění |
|
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | osvětlení kabiny | |
F6 | přerušení chodu ventilátoru |
|
F7 | houkačka dvojhlasná dlouhá | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka dvojhlasná krátká | |
F10 | houkačka jednohlasná dlouhá | |
F11 | houkačka jednohlasná krátká | |
F12 | houkačka dvojhlasná “povolte brzdy úplně” | |
F13 | — | |
F14 | — | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – rozvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku |
|
F23 | trubka vlakvedoucího (ČSD) | |
F24 | pískování | |
F26 | zeslabení zvuků | |
F27 | zesílení zvuků | |
F28 | ztlumení zvuků |
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Ukázky:
180 – 183 (E 669.0 – 3)
Petr Smutek
24 dubna, 2016 v 15:32
dobrý den,jen dotaz ohledně zvuky zvednutí a složení pantografu je i tento zvuk,velmi děkuji opět zvažuji že si u Vás objednám další decoder,s pozdravem a poděkováním Kropáček KŽM Sokolov
24 dubna, 2016 v 16:03
Dobrý den,
nějak nerozumím otázce, resp. co je vlastně ten dotaz? Zapnutím zvuků se přehraje zvednutí pantografu a zapnutí hlavního vypínače, vypnutím opak. Zvuky pantografu se dají nastavit i tak, že reagují na servo hýbající pantografem.
Zvuky Vám můžu nahrát, ale dekodér si u mě nemůžete objednat, prodejem se nezabývám. Je ale možno u itvlaky.cz
1 ledna, 2017 v 18:24
Absolutne najvernejsi zvuk co som mal moznost pocut.