Zvukové projekty 162, 163, 362, 363

Když po mě kolegové před pěti lety chtěli nějaký článek o zvucích pro „eso“, odpovídal jsem s vtipem, že eso z rukávu vytáhnu až bude čas. Tenkrát byly snahy různých jednotlivců i prodejců o ozvučování modelů zvuky z Train Simulatoru, kvůli čemuž jsem musel s veřejnou tvorbou pro tuto hru prakticky skončit.

S příchodem modelů Acme jsem staré projekty oprášil.

Z původních čtyř verzí jsem na začátku roku vyrobil dva 16-bitové projekty. Někteří modeláři však hlásili drobné nesrovnalosti oproti reálným lokomotivám a sám si tento zvuk coby téčkař nemám na čem naposlouchat, chce to zpětnou vazbu. Nakonec jsem však všechny čtyři původní projekty od základu přepracoval.

Zvukové projekty tyristorových lokomotiv patří k těm složitějším, jsou potřeba nejen nahrávky, ale zejména složité ladění a nastavování hraničící spíš s programováním. Program Zimo Sound Programmer umožňuje použít celkem dva zvuky tyristorů. Ale u peršingů a es je těchto zvuků podstatně více, čtyři při jízdě, některé pouze při výkonu a při doběhu EDB hrají také nějaké frekvence.

Přezdívka „eso“ je v tomto případě symbolická i pro zvuk. V projektu 363 jsem použil okolo 50 různých souborů, které hrají v různých závislostech. Hraje třeba i několik zvuků současně.

 

Zvuky v modelu fungují takto:

  • Při rozjezdu hrají frekvence 33Hz, 100 Hz, 300 Hz.
  • V určité rychlosti se zapne ventilátor odporu
  • Ve vysoké rychlosti se zvuk 300 Hz přepne na „horních“ 100 Hz
  • Při zpomalování se vypne ventilátor, zvuk dobíhá v závislosti na rychlosti krátce po zastavení
  • Při zpomalování se také přehrává zvuk chlazení EDB, viz níže
  • Před zastavením se přehraje „doběh“ EDB
  • U 363 na střídavé soustavě je ke všemu navíc bzučení transformátoru, jiné zvuky pantografu a hlavního vypínače, charakteristické prásknutí
  • Nové jsou zvuky trakčních motorů, navíc s hlubokým tónem v nízkých rychlostech
  • Hlasitost trakčních motorů se při zrychlování a zpomalení krátce zvýší.

 

Další funkce

F5 – chlazení

Je možné aktivovat zvuk odporníku chlazení EDB, který se potom přehrává při brždění. U dekodéru MX je tato funkce aktivní trvale.

 

F6 – výběh

pro jízdu výběhem (bez výkonu), zvuky tyristorů a ventilátorů utichnou, po zrušení funkce opět „najedou do výkonu“ dle navoleného stupně

 

F19 – přepínání zvukových sad

projekt řady 163 obsahuje dvě sady zvuků, první s ventilátorem chlazení, druhou bez ventilátoru. K přepnutí dojde jen při stání i při zapnutých zvucích. Současně se přepíná redukce rozjezdové/brzdící křivky, viz níže.

U řady 363 je jedna sada stejnosměrná 3kV, druhá střídavá 25kV. K přepnutí dojde pouze při stání a vypnutých zvucích. Tzn. nejprve F19, pak teprve F8.

Vytvořil jsem na přání jednoho kolegy i obrácené verze projektů 25kV/3kV

 

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji.
U lokomotiv elektrických dvousystémových 363 je tato funkce na F3 spolu s poloviční rychlostí

 

Zvuky na pozicích F12

Na této pozici jsou nastaveny zvuky staničního hlášení. V projektech 163 je možné pomocí CV546 nastavit hlášení ČD, Regiojet, ZSSK nebo houkačku „povolte brzdy úplně“

Projekt 363 pak obsahuje dvojice hlášení ČD nebo ZSSK, která jsem vybral tak, aby odpovídalo logice provozu dvousystémové lokomotivy, např. pro soustavu 3 kV hlášení z Ostravy, pro 25 kV hlášení z Brna.

U projektu 363 jsou tyto možnosti pouze u 16-bitového dekodéru MS. Do dekodéru MX hlášení nevejde

 

Pár slov k modelu Acme

je třeba použít dekodéry s “C” v názvu. Ideálně MS440C. S dekodérem MS440D je třeba přepnout verzi nastavením CV8=3. U dekodéru MX644D toto nejde, s verzí MX644D se nedají ovládat dálkové reflektory bez úpravy DPS !

 

Mapování funkcí:

Funkce

Zvuk

Poznámka

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová
 
F2 světla dálková
 
F3 posun, rychlejší rozjezd a brždění
 
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 chlazení EDB
osvětlení kabiny (MTB)
F6 výběh (volnoběh)
 
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 2 krátká  
F12 staniční hlášení viz *.pdf níže
F13 píšťala  
F14 píšťala krátká  
F15 kompresor po zastavení a při stání náhodně
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – rozvěšení  
F19 přepínání sad zvuků
viz *.pdf níže
F20 skřípání okolků v oblouku
 
F24 pískování  
F25 odkalení vzduchojemů náhodně
F26 zeslabení zvuků  
F27 zesílení zvuků  
F28 ztlumení zvuků  

 

Uživatelská nastavení CV

Maximální rychlost je definována v CV57, hodnotu lze snižovat i zvyšovat bez vlivu na zvuky, rozsah zvuků se vždy přizpůsobí. Je-li potřeba výrazně snížit rychlost a s ní oříznout i rozsah zvuků, je možné použít CV5. Výchozí nastavení je 1, resp. 255

V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.

 

 
model 163 HO Acme

model 163 HO MTB

model 363 HO Acme

model 363 HO MTB
 

Ukázky:

 

163.007

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže (bez ventilátorů)
    

163.110

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže (bez ventilátorů)
    


363.083

1. rozjezd – 3 kV, 2. rozjezd – 25 kV
    

363.120 (starý unipulz)

1. rozjezd – 3 kV, 2. rozjezd – 25 kV
    

 

 
Dokumentační videa se zapůjčenými modely Acme. Coby téčkař nemůžu natočit reprezentativnější záběry

    

 

finální verze projektu 363 se v detailech liší

 

Video se starší verzí projektu s vysvětlením funkcí. Nová verze obsahuje ventilátor chlazení a staniční hlášení.

Petr Smutek

Komentářů (2) na “Zvukové projekty 162, 163, 362, 363”

  1. Marek:

    Zdravim vas mam dekoder zimo mx634d viem na nom nastaviť diaľkové samostatne na acme 363, alebo musím kúpiť iny dekoder. Do dps moc šparať nechcem.

  2. Jacek:

    Zdravím, nezvukové dekodéry neznám, ale předpokládám, že problém bude stejný jako u zvukových. Tam je třeba verze s “C” v názvu. Varianta “D” funguje pouze po zásahu do DPS. Tedy zkusit MX634C.

Napsat komentář