Zvukové projekty 162, 163, 362, 363
Již delší dobu dostávám dotazy, kdy konečně dám na stránky zvuky pro „eso“. Na to jsem většinou odpověděl vtipem, že eso z rukávu vytáhnu až přijde čas. Zvuky jsem měl hotové už v době, kdy každý model přicházel na trh i ve zvukové verzi a nešlo si nevšimnout určitých snah takové zvuky získat nebo zjistit jak to udělat.
Zvukové projekty tyristorových lokomotiv patří k těm složitějším, jsou potřeba nejen nahrávky, ale zejména složité ladění a nastavování hraničící spíš s programováním. Program Zimo Sound Programmer umožňuje použít celkem dva zvuky tyristorů. Ale u peršingů a es je těchto zvuků podstatně více, čtyři při jízdě, některé pouze při výkonu a při doběhu EDB hrají také nějaké frekvence. Současně bylo třeba vyřešit chování zvuků podle reakcí na ovladač. U továrních zvuků tauruse 1016 se např. začne s rozjezdem přehrávat celá dlouhá sekvence, ale co když zrovna zastavím nebo chci jen popojet? Hraje to dál až do konce, i když model dávno stojí a to je špatně. Nakolik se mi to podařilo můžete posoudit z videa modelu 363.
Zvuků je několik verzí z nahrávek různých strojů. U řad 163 obsahuje zvukový projekt dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. Zvukově se nijak neliší, rozdílem jsou pouze rychlejší rozjezdy a brždění při navolené druhé sadě.
Pro řadu 363 je první sada pro jízdu na stejnosměrné soustavě, druhá sada je střídavá. Rychlejší rozjezdy jsem však zapracoval taky, na tlačítko F3 spolu s poloviční rychlostí. Dále jsou tyto dva projekty ve dvou variantách s prohozenými sadami zvuků, tzn. první střídavá, druhá stejnosměrná.
Projekty jsou vyladěné pro tyto modely, resp. pojezdy:
HO Piko (372)
TT Kuehn (372)
HO MTB
Mapování funkcí:
náhodné zvuky | ||
163, 363 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla poziční |
|
F1 | světla koncová (MTB) |
|
F2 | světla dálková (MTB) |
|
F3 | posun, rychlejší rozjezd a brždění |
|
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | osvětlení kabiny (MTB) |
|
F6 | — |
|
F7 | houkačka dvojhlasná dlouhá | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka dvojhlasná krátká | |
F10 | houkačka jednohlasná dlouhá | |
F11 | houkačka jednohlasná krátká | |
F12 | houkačka dvojhlasná “povolte brzdy úplně” | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – rozvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku |
|
F23 | trubka vlakvedoucího (ČSD) | |
F24 | pískování | |
F26 | zeslabení zvuků | |
F27 | zesílení zvuků | |
F28 | ztlumení zvuků |
Uživatelská nastavení CV
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním. CV4 lze libovolně měnit, CV3 jen v určitém rozsahu.
POZOR: Změna hodnot v CV5 a 6 rozhodí přepínání zvuků tyristorů. Pro jiné požadované rychlosti je tak řešením pouze úprava projektu na přání.
Ukázky:
163 verze 1 (starý kompresor)
163 verze 2
363, první rozjezd – stejnosměrná část, druhý rozjezd – střídavá část
363 verze 1
363 verze 2 (starý Unipulz)
Video
Petr Smutek
20 února, 2016 v 15:09
Zdravím Vás pán Smutek. Vyjadrujem sa k vašej pripomienke na fóŕe k 163. Viem, že ste absolútna jednotka vo zvukoch v ČR aj SR. Tá 163 na videu ešte nemá originálny zvuk a preto som to tam v texte aj uviedol. Mne robí zvuky pán Mesároš z Artolu, máme to k sebe blízko a ten sa ešte len chystá ísť nahrať zvuky do Žiliny. Ale viacerí si pytali video tak som to zavesil.
S pozdravom Michal Čapka
20 února, 2016 v 15:15
Dobrý den pane Čapka, tak to je dobře, aspoň pak bude na výběr z více verzí.
S pozdravem Petr Smutek
23 února, 2016 v 18:29
Dobrý deň,
mne sa takisto veľmi páčia Vaše zvukové projekty a cením si Vašu prácu no pri zvukoch Peršinga aj Esa mi chýba pri rozjazde rozbeh ventilátorov. Viz video.
https://www.youtube.com/watch?v=LZBADv-t96c
23 února, 2016 v 20:15
Dobrý den, ventilátor v projektu je pouze jako chlazení EDB při zpomalování. Pokud má hrát i při rozjezdu, znamenalo by to dost zásadně přepracovat celý projekt, zvuk by pak hrál v celém rozsahu jízdy od rozjezdu až po zastavení. Chtělo by to nějaký podrobný technický popis, kdy se co spouští a vypíná, případně jak.
8 května, 2016 v 16:53
Dobrý den.
Vaše zvuky lokomotiv jsou parádní, obdivuji vaši práci.
Chtěl jsem se zeptat zda u Esa by šel použít zvuk trakčních motorů z tohoto videa od 16 sekundy.
https://www.youtube.com/watch?v=qDAUsd1gHws
Zdá se mi velice pěkný a je slyšet od spodní hranice bez rušivých zvuků.
Bylo by také technicky proveditelné vložit do projektu zvuk brzdící celé soupravy až do zastavení lokomotivy?
Zvuk například tady.
https://www.youtube.com/watch?v=YgxWDJf3ob0
Děkuji a přeji hodně úspěchů ve Vaší práci.