Zvukové projekty 162, 163, 362, 363

Již delší dobu dostávám dotazy, kdy konečně dám na stránky zvuky pro „eso“. Na to jsem většinou odpověděl vtipem, že eso z rukávu vytáhnu až přijde čas. Zvuky jsem měl hotové už v době, kdy každý model přicházel na trh i ve zvukové verzi a nešlo si nevšimnout určitých snah takové zvuky získat nebo zjistit jak to udělat.

 

 

Zvukové projekty tyristorových lokomotiv patří k těm složitějším, jsou potřeba nejen nahrávky, ale zejména složité ladění a nastavování hraničící spíš s programováním. Program Zimo Sound Programmer umožňuje použít celkem dva zvuky tyristorů. Ale u peršingů a es je těchto zvuků podstatně více, čtyři při jízdě, některé pouze při výkonu a při doběhu EDB hrají také nějaké frekvence. Současně bylo třeba vyřešit chování zvuků podle reakcí na ovladač. U továrních zvuků tauruse 1016 se např. začne s rozjezdem přehrávat celá dlouhá sekvence, ale co když zrovna zastavím nebo chci jen popojet? Hraje to dál až do konce, i když model dávno stojí a to je špatně. Nakolik se mi to podařilo můžete posoudit z videa modelu 363.

Zvuků je několik verzí z nahrávek různých strojů. U řad 163 obsahuje zvukový projekt dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. Zvukově se nijak neliší, rozdílem jsou pouze rychlejší rozjezdy a brždění při navolené druhé sadě.

Pro řadu 363 je první sada pro jízdu na stejnosměrné soustavě, druhá sada je střídavá. Rychlejší rozjezdy jsem však zapracoval taky, na tlačítko F3 spolu s poloviční rychlostí. Dále jsou tyto dva projekty ve dvou variantách s prohozenými sadami zvuků, tzn. první střídavá, druhá stejnosměrná.

Projekty jsou vyladěné pro tyto modely, resp. pojezdy:

HO Piko (372)

TT Kuehn (372)

HO MTB

 

Mapování funkcí:

náhodné zvuky

163, 363

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
F1 světla koncová (MTB)
F2 světla dálková (MTB)
F3 posun, rychlejší rozjezd a brždění
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 osvětlení kabiny (MTB)
F6
F7 houkačka dvojhlasná dlouhá
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka dvojhlasná krátká
F10 houkačka jednohlasná dlouhá
F11 houkačka jednohlasná krátká
F12 houkačka dvojhlasná „povolte brzdy úplně“
F13 píšťala
F14 píšťala krátká
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – rozvěšení
F19 přepínání sad zvuků
F20 skřípání okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)
F24 pískování
F26 zeslabení zvuků
F27 zesílení zvuků
F28 ztlumení zvuků

 

 

Uživatelská nastavení CV

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním. CV4 lze libovolně měnit, CV3 jen v určitém rozsahu.

POZOR: Změna hodnot v CV5 a 6 rozhodí přepínání zvuků tyristorů. Pro jiné požadované rychlosti je tak řešením pouze úprava projektu na přání.

 

Ukázky:

 

163 verze 1 (starý kompresor)

163 verze 2


363, první rozjezd – stejnosměrná část, druhý rozjezd – střídavá část

363 verze 1

363 verze 1 (starý Unipulz)

 

 

Video

Petr Smutek

5 komentářů na “Zvukové projekty 162, 163, 362, 363”

  1. Čapka:

    Zdravím Vás pán Smutek. Vyjadrujem sa k vašej pripomienke na fóŕe k 163. Viem, že ste absolútna jednotka vo zvukoch v ČR aj SR. Tá 163 na videu ešte nemá originálny zvuk a preto som to tam v texte aj uviedol. Mne robí zvuky pán Mesároš z Artolu, máme to k sebe blízko a ten sa ešte len chystá ísť nahrať zvuky do Žiliny. Ale viacerí si pytali video tak som to zavesil.

    S pozdravom Michal Čapka

  2. Petr Smutek:

    Dobrý den pane Čapka, tak to je dobře, aspoň pak bude na výběr z více verzí.

    S pozdravem Petr Smutek

  3. Aďo:

    Dobrý deň,
    mne sa takisto veľmi páčia Vaše zvukové projekty a cením si Vašu prácu no pri zvukoch Peršinga aj Esa mi chýba pri rozjazde rozbeh ventilátorov. Viz video.
    https://www.youtube.com/watch?v=LZBADv-t96c

  4. Jacek:

    Dobrý den, ventilátor v projektu je pouze jako chlazení EDB při zpomalování. Pokud má hrát i při rozjezdu, znamenalo by to dost zásadně přepracovat celý projekt, zvuk by pak hrál v celém rozsahu jízdy od rozjezdu až po zastavení. Chtělo by to nějaký podrobný technický popis, kdy se co spouští a vypíná, případně jak.

  5. Jirka:

    Dobrý den.
    Vaše zvuky lokomotiv jsou parádní, obdivuji vaši práci.
    Chtěl jsem se zeptat zda u Esa by šel použít zvuk trakčních motorů z tohoto videa od 16 sekundy.

    https://www.youtube.com/watch?v=qDAUsd1gHws

    Zdá se mi velice pěkný a je slyšet od spodní hranice bez rušivých zvuků.
    Bylo by také technicky proveditelné vložit do projektu zvuk brzdící celé soupravy až do zastavení lokomotivy?

    Zvuk například tady.

    https://www.youtube.com/watch?v=YgxWDJf3ob0

    Děkuji a přeji hodně úspěchů ve Vaší práci.

Napsat komentář