Zvukové projekty 121, 122, 123

Firma MTB přišla na trh s novým modelem, „nákladní bobinou“ řady 121 (E 469.1). Zvukový projekt by se dal použít stávající pro řadu 141, zvuky obou řad jsou prakticky stejné. Ale nakonec jsem vytvořil novou verzi.

 

 

V modelu TT je nová verze desky pro dekodér plux16. Umožňuje toto:

F0 – bílá světla poziční

F1 – červená světla

F2 – dálková světla

F3 – poziční světla na obou čelech (posun)

F5 – osvětlení kabin

Je to výborný počin, žádný jiný výrobce nic takového nenabízí. Nutno upozornit na jednu věc, v modelu je místo i pro velký dekodér MX645, ale s ním nebudou svítit kabiny a dálkové reflektory. Na SUSI je záporné napětí. Je třeba použít MX648P16. S jinými dekodéry zkušenost nemám.

Zvuky jsou stejné jako u projektu 141, jiné jsou houkačky a trakční motory mají nižší frekvenci. Další popis je stejný.

U bobin je charakteristický zvuk ventilátoru chlazení a cvakání pneumotoru. Převládá však hučení trakčních motorů a rachocení převodovek. Ventilátor je řízen čtyřpolohovým přepínačem s polohami „Vypnuto“, „Trvale“, „Samočinně“ a „Přerušit“. Nebudu opisovat celý popis, v poloze „Samočinně“ se ventilátor spustí při dosažení pátého stupně kontroléru a pak už běží trvale. Poloha „Přerušit“ umožňuje krátkodobě přerušit chod, např. při jízdě prašným prostředím, a také vypnout ventilátory po přestavení kontroléru na nulu.

Podle toho jsem nastavil zvukový projekt. Ventilátor se spustí na hned po rozjezdu, běží v celém rozsahu jízdy a vypíná se pár sekund po zastavení. Funkcí F6 se dá chod přerušit.

Počet přehrání zvuku cvakání pneumotoru je nastavitelný. Při řízení ovladačem Lenz LH100 se dá krokovat přidáváním po jednotlivých stupních, i když ne úplně přesně.

Zvukové projekty pro řady 140 a 141 jsou stejné, pro řadu 121 mám jiný zvuk trakčních motorů, odpovídající zpřevodování do pomala.

Ostatní funkce jsou stejné nebo podobné jako u jiných zvukových projektů. Druhá sada zvuků (F19) je uzpůsobená pro rychlejší rozjezdy, hodí se pro jízdy samotnou lokomotivou.

Mapování funkcí:

  náhodné zvuky  
 

121, 122, 123

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová
 
F2 světla dálková
 
F3 posun, poziční světla na obou čelech
 
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světla v kabině  
F6 přerušení chodu ventilátoru
 
F7 houkačka dlouhá  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka krátká  
F10 houkačka dlouhá 1  
F11 houkačka kratší  
F12 houkačka „povolte brzdy úplně“  
F13  
F14  
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – rozvěšení  
F19 přepínání sad zvuků
 
F20 skřípání okolků v oblouku
 
F24 pískování  
F26 zeslabení zvuků  
F27 zesílení zvuků  
F28 ztlumení zvuků  

 

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit. Model TT dosahuje bez omezení rychlosti kolem 90 km/h, ve zvukovém projektu jsem ji stáhl na cca 70 km/h. Zvýšení ani další snížení uživatelem nemá u tohoto projektu na zvuky vliv.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním. Zvuk ventilátoru se vypíná pár sekund po zastavení.

 

Ukázka:

121 (E 469.1)

 

Petr Smutek

8 komentářů na “Zvukové projekty 121, 122, 123”

  1. Joer:

    Ukázka nefunguje

  2. Jacek:

    Mě normálně funguje, ani v odkazech není chyba.

  3. Roman:

    Je to paráda :-). Ešte aby tak MTB dal už do placu aj verziu pre H0….

  4. jan:

    Také mi to nejde spustit.Není ani obrázek pod názvem 121 atd.

  5. jan:

    Nejdou žádné zvukové ukázky. Fungují pouze videa.Logo na přehrání chybí u všech ukázek .

  6. Jacek:

    Jan, zřejmě nemáte nainstalovánu Javu nebo doplněk prohlížeče. Zkuste jiný prohlížeč.

  7. Jirka:

    Mohu se zeptat, co jste tam dával za reproduktor? Kostka Zimo mi tam nevleze. Nebo to neumím.

  8. Jacek:

    Použil jsem reproduktor Brawa s průhlednou ozvučnicí. Je to stejná kostka jako Zimo, jen ta kostka je průhledná a o milimetr menší. Vejde tam však obojí, jen se musí zbrousit hrany vpředu a vzadu, aby netlačily na spoj horní a čelní DPS

Napsat komentář