Úprava motorové jednotky Desiro Tillig

Před časem jsem popisoval problémy s chybějícími sběrači u motorové jednotky Kres. Stejným problémem trpí i modely jiných výrobců, jedním z nich je Desiro od Tilliga. Zkusil jsem proto model vylepšit.

 

 

Ne že by byl odběr proudu nedostatečný, Desiro jezdí vcelku spolehlivě, ale potíže nastanou pokud chceme jezdit na digitálu nebo přes PC. Střední podvozek sbírá proud ze všech kol, krajní podvozky jen z jedné kolejnice. To způsobuje nesprávnou indikaci obsazení úseků, pak se stává, že motorový vůz v jednom směru brzdí příliš brzo a v opačném směru zase pozdě. Při obraceném postavení na koleje se chová zase jinak.

Krom toho každá sbírající náprava je dobrá a je to lepší než řešit výpadky proudu kondenzátory. Ty nikdy nezajistí bezproblémovou jízdu při nejnižších rychlostech.

Začneme úpravou zadního podvozku. K nápravám se dostaneme vycvaknutím spodního dílu. Podvozek má sběrací plíšky z obou stran, ale jen jeden je připojený. Plechy totiž drží osy dvojkolí.

 

Pro úpravu budeme potřebovat jiná dvojkolí, oboustranně izolovaná. Je to náhradní číl č. 201491.

 

Protože se s použítím těchto dvojkolí nepočítalo, otvory v podvozku jsou menší. Tady pomůže jen hrubá síla, otvory musíme zvětšit. Hmota je velmi tuhá, špatně se brousí. Otvor ale nemusí mít přesný tvar, protože dvojkolí je uchyceno zmíněnými plechy.

Stejně tak je nutné profrézovat prostor ve spodním dílu. Je možné obě překážející části odříznout úplně, pak se ale spodek musí k podvozku přilepit.

 

Drátky od podvozku protáhneme rámem a přiletujeme na plošky označené na fotografii kroužkem. V rámu je nad podvozkem jen jeden otvor, musíme buď vyvrtat další otvor pro nový drát nebo oba protáhnout jedním otvorem.

 

Úprava předního podvozku je jednoduchá, stačí jej pouze rozebrat a doplnit sběrač, náhradní díl č. 330045. Vodiče pak přiletujeme na stejné plošky v hnacím dílu

 

Ještě můžeme prostor pod kardanem vyplnit olovem pro zvýšení tažné síly.

 

A to je všechno. Motorová jednotka teď sbírá proud ze všech dvanácti kol, což je okamžitě poznat při průjezdu přes výhybky nebo úseky se zlomy nivelity, zejména pak u ozvučeného modelu.

 

Petr Smutek

 

Napsat komentář