Stavba vozu řady Bdtn (054)

Už delší dobu jsem se chystal napsat recenzi na stavebnici vozu 054 Bdtn. Koupil jsem ji na modelářské burze od pana Bártka. Nakonec mě s tím předběhl kolega Jirka tady. V tomto článku proto nebudu popisovat kompletní stavbu, zaměřím se spíš na některé věci, které jsem dělal odlišně.

 
 

autor odlitku k vývoji napsal toto:

Vůz vychází z Y BTTB, je prodloužen a osazen předsuvnými dveřmi. Taktéž je upravena střecha.Součástí je kompletní podlaha s kulisami kkk a podvozky.

Vnitřní sedadla nejsou totožná s originálem (byly použity z vozu Bai), ale účelu vyhoví. Nedostatek je absence skel do oken,možná v dnešní době neuvěřitelných možností to někdo dokáže zajistit.

Odlitek je tenkostěnný, bez nutnosti broušení.Toto není zadarmo, 30% je zmetků.

Díly podlahy autor předlohy vyrobil taky docela tenké, což působí problémy při manipulaci, po odložení se mírně deformují. Není to na závadu, materiál má # tvarovou paměť, ponořením do horké vody se vrací do stavu ve formě.

Při sestavování se musí doladit výška skříně, jsou tam dorazy umístěné poněkud níže. V podlaze se musí vybrousit jamky a středy podvozků snížit, aby dosedly na kluzné plochy. Ještě je třeba snížit přechodové plechy.

 

 

Stavbu jsem začal rovnou s přípravou na instalaci budoucího osvětlení.

Ke stavebnici je dodávaný plech vypalovaný laserem, který má sloužit jako zpevnění rámu i jako závaží. Kvůli káblíkům jsem do něj vyvrtal díry, což se však ukázalo jako těžký úkol, plech je velmi tvrdý.

 

 

Podvozky jsem vybavil ložisky Peho a sběrači proudu z vozů BTTB. Čep na rámu vozu je řešený stejně, je dutý. Stačí tedy káblík protáhnout a podvozek nacvaknout. Otvory v podvozcích jsem před tím mírně přibrousil tak, aby podvozky šly nacvaknout a bez poškození zase sundat, aniž by hrozilo poškození čepu.

Hotový pojezd. Do dílů interiéru jsem od kraje k čepům vyfrézoval malé vybrání pro káblíky.

 

Povrchovou úpravu taky nebudu podrobně popisovat, u prvního vozu jsem použil odstín RAL 3003 červeň krvavá a krémovou střední ČSN . Na střechu pak šedohnědou 2179. Odlitek je připraven pro instalaci oken z BTTB vozů, je potřeba je z rámečku odstřihnout a do otvorů vsazovat jednotlivě. Před přilepením jsem vnitřní část mírně přibrousil do hloubky, aby hrany oken lícovaly s vnější plochou skříně, tzn. aby okno šlo zasunout hlouběji. Také jsem pilníkem odstranil stříbrnou barvu a rámy natřel pastelovou šedí.

Druhý vůz v nátěru Najbrt

 

 

Zkusmo sestavený vůz s motorovým vozem 854. Ten pochází od p. Molaty a nutno podotknout, že tomu odpovídá nejen kvalita, ale i to, že odlitek je zkrácený o dobrou půlku centimetru.

 

A tady již zmíněné osvětlení, které vyrobil kamarád. Kontakt na něj je tady

 

Hotové vozy na kolejišti

 

Rozestavěný vůz 842

Osvětlení v akci. Po obsazení vozu figurkami a finální montáži bude třeba ještě zatemnit spáry v oblasti červených diod, aby světlo neprosvítalo pod vůz. Osvětlení je digitální, koncovky se dají spínat samostatně, v mém případě funkcí F0 se závislosti na směru jízdy. Nebo to lze přeprogramováním změnit na jinou klávesu nebo jiné klávesy bez závislosti na směru jízdy (typicky např. F3, F4). Vnitřní osvětlení má pak dva okruhy s různým rozložením žlutých a bílých diod, které tak imituje žárovky a zářivky. Zapíná se funkcemi F1 a F2. Součástí plošného spoje je dokonce trimr pro nastavení jasu osvětlení.

 

 

K vozům jsem si nakreslil a nechal vyrobit obtisky v několika verzích. Několik aršíků mi zbylo, pokud by však byl zájem, můžu objednat nové, případně i jiné verze. Podrobnosti se objeví při kliknutí na obrázek

 

 

 

 

Petr Smutek

13 komentářů na “Stavba vozu řady Bdtn (054)”

  1. Jirka:

    No, Jacku, moc pěkná práce, já mám v plánu z tohoto vozu ještě udělat nějakou přestavbu, ale vše závisí na čase.

  2. Jacek:

    Dík Jirko. Přestavba mě napadla taky, kdyby se dveře nahradily dveřmi z výlisku BTTB a zvětšila by se okna WC, byl by z toho původní Bnp 053. Taková modernizace naopak:-) Molatův odlitek 053 je totiž zkrácený, nevleze do něj osvětlení, o kvalitě odlitku nemluvě.

  3. Saludo:

    Moc pěkné. Kde na burze bývá obvykle pan Bártek?

  4. Jacek:

    V řadě, kde je pokladna, několik metrů od vchodu

  5. Jirka:

    Jo, to je přesně tak, jak říkáš, přesně o tom uvažuju, ale dveře bych nejspíš použil leptané.

  6. Jacek:

    Aha, kdybys měl pár těch leptaných dveří navíc, chtěl bych je taky. S tím by bylo daleko méně práce.

  7. Jirka:

    když mi vyjdou, budu na tebe pamatovat s jednou sadou. Je to o tom, zda ty staré dveře nahradím novými, protože to musím „zlikvidovat“ celý lept jednoho vozu.

  8. Adam TT:

    Kdybych tam dal patřičné podvozky, tak nešlo by z toho udělat Bmee, nebo Bmz pro EC vlaky ?

  9. Zdeněk:

    Zdravím Jacku, musím uznat vypadá to dosti profesionálně. I ty fotky jsou velice dobré, někdy mám pocit, že mnoho modelářů nevěnuje focení to co by měli a pak ty modely na fotce vypadají hůř než originál. U tebe to neplatí. Teď jsem dodělal novou dílnu tak snad taky začnu víc tvořit i fotit.
    ZK

  10. suky:

    Zdravím.
    Neměl by jste kontak na p.Bártka nebo nemohl by jste ho sehnat? Neměl by jste nějaký seznam co vše vyrábí v TT ?
    Dík.

  11. Saludo:

    Tak už ho mám objednaný. Byl by tedy jeden aršík obtisků navíc k dispozici?

  12. Jacek:

    No s obtisky to bude horší, tiskárna se rozbila…

  13. Pavel:

    Hezký den všem. Snad nebude vadit malá reklama. Přípojné vozy 053 a 054, motorové vozy 853 a 854 a nakonec i řídící vůz 954 v měřítku TT budou na trhu již brzo jako leptané stavebnice. Na začátek již v prosinci vyjde nezkrácený 053 a 054. Návod složení prototypu 053 najdete zde http://www.modely-masinek.cz/navody_-postupy/053-btn-_-baim-_

Napsat komentář