Šestikolák MTB

Měl jsem na pár dní kvůli ozvučení model šestikoláka MTB. Můžu tak napsat článek nejen o zvucích, ale zároveň i sepsat nějaké postřehy.

Recenzi jako takovou psát nebudu, o modelu se, jako vždy, vášnivě diskutuje a jako téčkař nemám řádné podmínky pro nafocení a vyzkoušení v ostrém provozu.

 

Model je zabalen v klasické krabičce, ve které je dále návod, sáček s dolepovacími doplňky, bandážovaným dvojkolím, plným pluhem a také sáček s leptanými tabulkami.

 

Základní údaje:

Hmotnost: 620 gramů (včetně dekodéru a reproduktoru)

Délka přes nárazníky: 213 mm (skutečnost 18940 mm, přepočet 217,7 mm *) )

Délka rámu: 198,5 mm (skutečnost 17700 mm, přepočet 203,4 mm)

Šířka skříně: 36,5 mm (2950 mm, přepočet 33,9 mm)

Rozvor podvozků: 51 mm (skutečnost 4600 mm, přepočet 52,8 mm)

Vzdálenost otočných čepů: 106 mm (skutečnost 9400 mm, přepočet 108 mm)

Průměr kol (bez loukotí): cca 13,6 mm (skutečnost 1250 mm, přepočet 14,3 mm)

Výška střechy nad TK: cca 45,5 mm (skutečnost 3960 mm, přepočet 45,5 mm)

 

*) Délka lokomotivy se u jednotlivých sérií mírně liší

Podle informace na modely.biz je šířka modelu o milimetr širší kvůli průjezdu oblouky o malém poloměru. Podle měření ale sedí snad jen výška.

Fotil jsem vše s bleskem, barvy na fotkách jsou tak zkreslené. Odstíny odpovídají skutečnosti.

Nástřik, resp. tisk je proveden čistě, přechody barev jsou ostré, barva nikde není zafoukaná. Potisk je krásně čitelný, soutisk barev na tabulkách a výrobních znacích je přesný. Velmi pěkně vypadá hliníkový pásek orámovaný červenými linkami. Oproti předešlým modelům je to opět na lepší úrovni.

Elektrovýzbroj na střeše je detailně provedená. Pantografy jsou obdobné konstrukce jako v TT, ale je lépe vymyšleno držení pantografu ve stažené poloze. Společným nedostatkem je slabá pružina, která nevytváří přítlak proti troleji.

Také tvar leptané lyžiny je stejný, bohužel nesprávný.

 

Srovnání s předlohou
Lokomotiva 182.071-1 s rekonstruovanými svítilnami, fotky původního stroje nemám.

Podvozky lokomotivy 182.111-5

 

Tvar

Správnost tvaru si netroufám hodnotit. Při běžném pohledu na model v tom jednoznačně šestikoláka vidím. Vytkl bych ovšem málo plastickou partii světel, tzv. piškot. To je docela zásadní detail, který opět tvůrci utekl. Při pohledu na fotografii čela je také vidět níže položený reflektor.

 

Při postavení vedle modelu bobiny TT se mi zdálo, že čela jsou identická, při pohledu shora to tak nevypadá. Bez přiložení šablon se tvar zaoblení objektivně posoudit nedá.

 

Jízdní vlastnosti

Model má všechny nápravy hnací, jízdní vlastnosti jsou výborné. Díky vysoké hmotnosti má velkou tažnou sílu i bez dvojkolí s bandáží.

 

Ozvučení

Model má elektroinstalaci obdobnou jako u stávajících modelů. Na plošném spoji je rozhraní plux22 a zapojení světel je stejné. Tentokrát v modelu není reproduktor, pouze je pro něj místo. Hádám, že je to kvůli tomu, že drtivá většina modelářů vyměňovala reproduktory za kostky Zimo.

Skříň z pojezdu sejmeme roztažením na bocích, ideálně např. vsunutím párátek. Nad jedním podvozkem je kruhový výřez pro původní reproduktor používaný u bert. Dá se koupit za pár korun tuším v GME.cz. Ale nemá ozvučnici, takže použijeme kostku Zimo. Místo na druhé straně se dá použít pro umístění kondenzátoru, ale model jej díky hmotnosti a šesti nápravám ani nepotřebuje.

 

Samotné ozvučení je jednoduché, vodiče od reproduktoru přiletujeme na označené plošky, zasuneme dekodér a hotovo. Protože dekodér sedí přímo na součástkách plošného spoje, překryl jsem je tepluvzdornou izolační páskou. Nevěřím tomu, že přímým dotykem nic nehrozí, viz „kauza ničení dekodérů“

 

Ale je tu jedna velká zrada. Nejde nacvaknout kastle, pro dekodér není mezi stropem a plošným spojem místo. Tohle se tedy MTB nepodařilo. Je tak složité počítat s rozměry dekodérů? Stejný problém je už u modelu 742, kam na výšku nevejde dekodér ESU kvůli jeho součástce. Ale tady chybí asi 2 mm prostoru ! To nemohl být plošný spoj o ty 2 mm níž? Při ozvučení pak nezbývá jiná možnost než ze stropu nad dekodérem odfrézovat co se dá s rizikem poškození střechy. A pak kastli dorvat silou. Tohle řešení se mi teda u nového modelu za skoro 5 tisíc silně nelíbí.

Vlevo nedocvaknutá kastle, vpravo vyfrézovaný kousek příčky. Je třeba však vyfrézovat mnohem více, fotografii vyměním až se mi to podaří.

Aktualizace

Od druhé série modelů je problém s dekodérem odstraněn, možná zčásti díky tomuto článku. Plošný spoj je zahlouben do rámu. Nyní z něj pro změnu vyčuhuje nějaká plastová součástka, ale tu můžeme ucvaknout. Není tak nutné nic frézovat ve stropu kastle.

 

Závěr

Model vypadá slušně, povrchová kvalita je na vysoké úrovni, jízdní vlastnosti a tažná síla jsou skvělé. Vážnou chybou je absence prostoru pro dekodér. Model s přípravou na ozvučení vlastně bez zásahu ozvučit nejde. (To naštěstí bylo napraveno, viz poznámka výše)

Některé tvarové nedostatky už jsou asi standardem MTB, pro mě coby téčkaře jsou v tomto případě spíš zanedbatelné, zvlášť když v TT máme pouze asi takové možnosti:

Při tomto srovnání má pro mě model největší nedostatek v nesprávném měřítku:-) Avšak model je kratší o skoro půl cm, při psaní článku jsem si tak nemohl nevzpomenout na recenzi modelu jedničkové bobiny. Oměření modelu vyvolalo vlnu kritiky, že je model o 3 mm kratší. Přímo od MTB jsem dostal vysvětlení, že kratší model a plošší čelo je kvůli chystanému modelu nulkové bobiny. Kritikové plných dvojkolí byli ujištěni, že do dvou týdnů bude k dispozici tzv. šťoural verze s loukoťovými dvojkolími a nějakým leptem doplňků. Rok utekl a není nic z toho

 

Petr Smutek

2 komentáře na “Šestikolák MTB”

  1. George V.:

    Tak já nevím, ale už od pohledu je prohnutý ten hlavní plošák – co ho takhle sundat a případně probrousit oka pro šrouby, aby se narovnal….

  2. David:

    Zdravím,
    deska plošných spojů sice prohnutá je (ovšem ne u všech kousků), ale úprava jejího připevnění montáž dekodéru nijak neulehčí. Je tak třeba provést úpravy karoserie v duchu výše uvedeného návodu.

    David

Napsat komentář