Reset dekodéru se zvukem JBR

V poslední době se roztrhl pytel s uživateli mých zvuků, kteří něco zkoušeli programovat a pak se divili. Zkusili tedy resetovat dekodér a divili se ještě více. Pěkný byl komentář jednoho kolegy „ja som zkúšal až som prezkúšal“

 

 

Při programování čehokoliv se držím zásady, že než vůbec začnu měnit nějaké hodnoty CV, vyčtu si nejdříve stávající. V případě omylu není problém se vrátit. Naprostá většina uživatelů však vlastní „černou krabičku“ Roco s Multimausem a s tím se CV číst nedají. Když se k tomu přidá programování vysokých CV pomocí pseudoprogramování, je otázka času, kdy něco zkazí. Obvykle modelář chce upravit hlasitost v CV266, ale nedopatřením programuje CV66 nebo CV166 a mašinka pak nejede nebo jede jen jedním směrem, apod. Když si to uvědomí programuje znovu ve snaze o opravu a zkazí to úplně. Proto ihned bez nějakého přemýšlení provede reset dekodéru. Tím chybu většinou odstraní, ale způsobí několik dalších.

 

Co je vlastně reset?

Jde o návrat CV do továrních hodnot. Nejde však o všechna CV dekodéru, výčet vrácených přesně neznám, ale popíšu to co se stane u mých zvukových projektů. Pokud jde o zvuk, není třeba se obávat, že by se projekt smazal nebo se místo mého dokonce obnovil tovární. Jediná změna u zvuků je obnovení tovární hodnoty u hlasitosti v CV266. To je sice dobře, ale pozor. Pokud něco programováním zkazíte v nastavení zvuků, tzn. v CV od 267 výše, reset nic nevyřeší a já taky neporadím, když nevím co modelář programoval. Pak pomůže zpravidla jen nové nahrání celého zvukového projektu.

Při resetu se však zruší moje nastavení rychlostí v CV 3 – 6. Např. takový brejlovec Roco pak pojede 200 km/h místo původní modelové rychlosti, v CV5 bude hodnota 255 místo mojí 115. Bude mít raketové rozjezdy a brzdit o zeď. Zvuky motoru budou odpovídat původní rychlosti, takže zvuk bude zcela rozhozený.
U modelů s rozšířenými funkcemi světel, např. MTB, se krom toho smaže moje nastavení. Světla budou na jiných pozicích, ztratí se směrová závislost, něco nebude svítit vůbec.

V obou případech není třeba zoufat, postačí naprogramovat zpátky moje hodnoty. Potíž je, že projektů jsou stovky verzí a CV nikde na stránkách neuvádím. Dá se poradit jen po e-mailu v rámci možností.

Neřešitelným problémem jsou ale zvukové projekty laděné na míru rukodělnému modelu. Typickým případem je M 131.1. U toho je potřeba nejdříve nastavit modelovou rychlost, podle toho se upraví zvukový projekt, nahraje se do dekodéru a pak je třeba laborovat s CV 3 a 5 tak, aby se v rozsahu jízdy přehrálo zařazení přesně, vůz má 4-stupňovou převodovku. Občas je třeba zkoušet nahrávat opakovaně i projekt s různými délkami jednotlivých zvuků, dá se s tím strávit celé odpoledne. A za pár týdnů nebo měsíců se někdo ozve, že udělal reset a zvuky se naprosto rozhodily. Tady nepomůže nic jiného než všechno udělat znovu se vším všudy, protože jednoduše projekty na míru neuchovávám.

Proto programujte s rozvahou, reset používejte opravdu jen není-li jiná možnost.
Petr Smutek

4 komentáře na “Reset dekodéru se zvukem JBR”

  1. Jirka:

    Zdravím pane Smutku,

    možná nebylo by na škodu při uvádění zvukových projektů, uvádět hodnoty alespoň pro základní CV. Aspoň pro tovární výrobky.
    Pro nás, kteří někdy zkusily nebo budou muset udělat reset dekoderu. V mém případě je to o to větší problém, jelikož jezdím na Multimausu a ROCO centrala neumí číst CV z dekoderu.
    Předem děkuji.

  2. Jacek:

    Zdravím,

    to mě při psaní článku samozřejmě napadlo, zatím jsem ale nevymyslel způsob jak to zrealizovat. Rychle a přehledně, protože projektů jsou stovky.

  3. Kečup:

    Ono by možná stačilo, kdyby se daný vlastník modelu domluvil s kýmkoliv, kdo vlastní centrálu (např. z/Z21), ze které vyčte hodnoty CV a ty si případně uloží (napíše) aby věděl hodnoty pro případ vrácení zpět.

  4. Jacek:

    To je však „rada nad zlato“, většinou vlastník modelu nikoho takového v blízkém okolí nemá.

Napsat komentář