Přestavby vozů Y Tillig

V dobách mých modelářských začátků byly v kurzu přestavby čehokoliv na cokoliv. S příchodem samolepících popisů a později prvních obtisků se dalo vyřádit třeba s vozy Y BTTB. Dnes je doba jinde, máme kvalitní modely vozů Y od Tilliga nebo Kuehna. Jejich cena je sice také jinde, ale není žádný důvod zůstávat u prastarých BTTB  a do různých úprav a přestaveb těchto nových modelů se nepouštět.

 

Barevných mutací je od obou firem sice dost a zejména Tillig chrlí jednu za druhou, přesto se výrobci některým obdobím zcela vyhýbají. Chtěl jsem jednu ze souprav, které mi tenkrát jezdily pod okny. Vozy už měly loga ČD, byly ale ještě celozelené. Bylo to období od vzniku ČD v roce 1993 do zavedení nového výnosu o nátěrech v roku 1997. Vozy v této podobě jezdily ještě dlouhá léta po tom, než všechny prošly v dílnách obnovou nátěru.

 

Takto vypadaly moje výtvory z roku 1999

 

Po letech ale bylo potřeba tyto hračkové vozy nahradit modely na současné úrovni. Stejně tak obtisky jsou dnes na jiné úrovni, v začátcích byla jen bílá a černá barva. Kdo chtěl žluté nápisy, mohl nanejvýš žlutým centrofixem obarvit nápisy bílé.

Nechal jsem si vyrobit obtisky sítotiskem na nejrůznější varianty vozů a pak jsem už jen čekal na různé výprodeje.

Vůz řady B

 

Původně jsem chtěl pouze nějak umýt nebo odstranit potisk a nenést obtisky. To je ale skoro nemožné, dopadlo to takto:

  

Nakonec jsem vozy stejně stříkal, jen střecha je původní. Čela jsou v barvě střechy, použil jsem barvu Agama C62P, šedohnědou, která má stejný odstín.

Z tohoto důvodu jsou pro tyto „frizúry“ vhodnější vozy Tillig. Model od Kuehna má vystouplé části rámů oken vylisované na skříni vozu, což poněkud komplikuje nebo spíš úplně znemožňuje jejich maskování při stříkání. Ale i na tyto vozy se chystám.

 

Natření gum u dveří. Kvůli této operaci jsem si nakreslil různé proužky a po roce nechal vytisknout.

 

Na boční dveře sedí proužky 0,3 mm, mezi dveře na čele pak 0,2 mm

 

  

 

Vůz řady A

 

žlutá linka označení 1. třídy je obtisk. Na jeden vůz jsem spotřeboval tři aršíky.

 

Vůz řady BDs

 

 

 

 

Vůz řady Bc

 

Předloha vozu v Bohumíně v roce 1998

 

 

 

 

 

ÚSTŘEDNÍ KABINET BEZPEČNOSTI PRÁCE

 

Asi nejzajímavější vozidlo pro přestavbu byl tento vůz, který byl kdysi připraven firmou Deltax jako malosérie

 

Nepodařilo se mi k tomu sehnat víc než tyto obrázky, třetí foto – M. Kozuk

  

Moc se z toho poznat nedá, tato fotografie z K-reportu možná zachycuje jiný vůz, je mnohem špinavější a na střeše je vidět komín. Rozteč oken odpovídá u obou vozů řadě A.

Obtisky jsem nakreslil podle modelu Deltax.

Tady model z vozu A Najbrt. Neznámou zůstává provedení interiéru. Vůz sloužil pro účely školení, dá se tak předpokládat řešení jako u různých salónních a konferenčních vozů, dvě nebo tři kupé zachována pro personál a po zbývající délce vozu dlouhý stůl s židlemi. Zatím jsem s tím nic nedělal.

  

  

  

 

Obrázky vozů jsou můj počin do MS Train Simulator, ale to už je jiná kapitola. I tato čmáranice měla více podob, obtisky tohoto typu však dělat nechci.

 

Petr Smutek

Komentářů (5) na “Přestavby vozů Y Tillig”

  1. Jan:

    moc hezký, líbí se mi to okýnko dveří, kde po úpravě není vidět vada výlisku nebo co to je. Je to vidět na každým vagonku.
    Tillig se mi líbí moc sám o sobě, okna více než až moc plastický Roco. Jediný mínus je, kdyžTillig najede na klopenou zatáčku nakloní se a kolíbá se na rovině. Řešil někdo tohle?

  2. George V.:

    Na těsnící gumy kolem dveří se dá použít i nesmývatelný tenký fix podle pravítka. Opravoval jsem si takto vůz od A.C.M.E. v H0, kde na jedněch dveřích potisk chyběl. Je to jen o malinko lesklejší.

  3. petr:

    kabinet je pěkný,copak o to,taky jsem si ho sám vyrobil,ale co ten vnitřek?kupé se tam ale opravdu moc nehodí!

  4. Jacek:

    vždyť to zmiňuji v textu… Nemám k tomu žádné podklady, tudíž jsem s tím v době psaní článku nic nedělal !

  5. Lengyel:

    Bočné kolísanie vozňov Tillig.

    Výrobca nepochopiteľne vylepšil vozne, tak aby mali skutočne vysokú vôlu v podvozku. Je to ale kontraproduktívne, hlavne kvôli tomu bočnému kývaniu. Mám však potešujúcu správu pre modelárov. Odstránenie tohoto problému je jednoduchá a rýchla práca. Je potrebné vybrať pojazd z podvozku, nájsť v modelárkych domácich šuflíkoch bužírku, ktorá vnútorným priemerom zodpovedá otočnému bajonetu na pojazde a vonkajším priemerom zodpovedá otvoru na podvozku (bežná tenká bužírka, alebo zmršťovacia bužírka). Z bužitky je potrebné odstrihnúť nie viac ako 1mm dlhý kúsok a natiahnuť na bajonet na pojazde, až na doraz na spodok. A pojazd sa môže založiť do podvozku. To je všetko. Výsledok je absolútne dokonalý. Pokiaľ je bužírka dlhšia, nedá sa pojazd založiť naspäť.

Napsat komentář