zpět

Stránky o skutečné i modelové železnici

Stavba vozu Bai

 

Do rukou se mi dostala další novinka od http://hekttor.biz je to toužebně očekávaná stavebnice osobního vozu Bai. V následujícím návodu popíšu jeho stavbu.

 

stavebnice

 

 

Stavba není složitá, začneme vytvarováním bočnic a čel. Přední zaoblené části bočnic (u oken WC) vytvarujeme podle zaoblení stropu. Pozor na partie dveří, budou ohnuté šikmo, nejsou do pravého úhlu

 

Jakmile máme bočnice naohýbané, začneme letovat strop. Uděláme to tak, že strop položíme na podložku. Pak přiložíme bočnici a přiletujeme libovolný výstupek do otvoru ve stropu. Postupně přiletujeme bočnici po celé délce, přičemž kontrolujeme, jestli všechny výstupky správně zaklesly. Strop musí být rovně. Stejným způsobem přiletujeme druhou bočnici

 

Dále k bočnicím nasadíme čela. Pomocí zámečků budou držet na svém místě a spoje proletujeme. Později tato místa přebrousíme

 

Nyní do skříně dáme přepážky. Ty jsou celkem tři, dvě krajní a jedna uprostřed vozu. Spodní části přepážek ohneme podle fotografie a pak nasadíme na správné místo. Díky zámečkům opět krásně zapadnou a můžeme je přiletovat.

Zde musíme zvážit, zda-li budeme do vozu v budoucnu instalovat nějaké osvětlení. V tom případě by bylo lepší středovou přepážku vypustit. Krajní ovšem doporučuji zachovat kvůli pevnosti skříně.

Nyní máme hrubou stavbu skříně hotovou a v další fázi budeme připevňovat vnější díly bočnic. Díl položíme na skříň a vhodným nástrojem, např. kolíčky je k sobě provizorně připevníme. Potom z vnitřní strany skříně oba díly proletujeme v otvorech ve vnitřním dílu. Doporučuji nejdřív proletovat jen jeden otvor a pak zkontrolovat polohu obou dílů. Pokud jsou stále ve správné poloze, proletujeme ostatní otvory.

 

Po přiletování obou bočnic budeme letovat vnější díly u čel vozu. Ještě před tím však přiletujeme čelník vozu k bokům, aby nepřečuhoval. čtvereček pod oknem WC ohneme do pravého úhlu, později na něm bude sedět pojezd.

 

Vnější díly vytvarujeme podle skříně. Protože jsou tyto díly menší a nelze je přichytit kolíčkem, rovnou je přilepíme sekundovým lepidlem. Pak je teprve můžeme z vnitřní strany sletovat. Letovanou část přitlačíme na podložku, protože lepidlo může teplem povolit a díly by se tak pohly

 

 

Následovat budou dveře, které také nejprve přilepíme a po zaschnutí z druhé strany proletujeme.

Stejným způsobem připevníme schůdky. Naohýbáme je podle fotky

 

Před nástřikem dolepíme poslední detaily, na čelech to jsou madla a na bocích vozu u dveří víka, takové malé čtverečky (DOPLNIT FOTKY). Vlastní stříkání popisovat nebudu, každý má nepochybně své postupy.

Střechu z odlitku nakonec ke skříni přilepíme, je tvarově dokonalá, takže ji není potřeba nijak brousit nebo upravovat.

Nyní si připravíme okna. Výstupky v dolní části ohneme do pravého úhlu směrem dovnitř vozu, jsou to stolky. Všechna okna pak stříkneme hliníkovou barvou, doporučuji rámy z vnitřní strany natřít barvou krémovou a později po vlepení oken i celý interiér vozu.

 

Teď máme skříň hotovou, finální povrchovou úpravu opět popisovat nebudu. A můžeme se vrhnout na pojezd vozu

Podvozky sestavíme podle fotografií, je to jednoduché. Než budeme pokračovat dále, musíme se teď rozhodnout jak vyřešit spřáhla. Komu postačí klasické podvozkové spřáhlo, které je rovněž v nabídce výrobce, není nutné dělat žádné úpravy, spřáhlo po dokončení celého vozu vytvarujeme a nalepíme, podobně jako jsem to udělal u tohoto modelu:

 

 

U Bai chci ale použít kinematiku Peho, pod podlahu vozu krásně vejde, vyžaduje pouze jednu úpravu. U podvozků se musí odstranit přední čelník. Je to vidět na následujících fotkách

 

Boční díly k podvozkům přilepíme. Z každé strany jsou celkem dva, přičemž mezi podvozkem a druhým dílem vznikne mezera. Tento díl přilepíme pouze na krajích a mezeru proletujeme a následně jemně přebrousíme.

 

Teď nás čeká další rozhodnutí a sice, budeme-li vůz mít vitrínový a nebo jej chceme provozovat na kolejišti. U modelu této řady je jeden omezující faktor a to jsou schůdky pod dveřmi, které brání vytočení podvozků. Kdybychom na kolejišti měli poloměry oblouků jako u skutečných tratí, nebylo by co řešit. Většina z nás ale nebydlí v tělocvičně a proto používá továrně vyráběné koleje. U stavebnice je s tím počítáno, podvozky můžeme k rámu připevnit klasicky s čepem uprostřed podvozku nebo můžeme čep dát do druhého otvoru blíž k čelu vozu. Tím dosáhneme toho, že v oblouku vybočí více zadní část podvozku a přední méně.

Z průjezdů oblouky jsem měl při stavbě největší obavy, ale vůz se na kolejišti osvědčil. Používám profilové kolejivo Tillig. Vůz spolehlivě projíždí oblouky 310 mm.

Pak jsem ze zvědavosti zkusil i staré plechové koleje BTTB s poloměrem 286 mm. Tohle vůz "za dozoru" projede taky, ale podvozky a dvojkolí jsou nadoraz, vůz má snahu vykolejit. Při zatížení a tažení by snad projel, sunutí soupravy do protioblouků na výhybkách si ale představit nedokážu.

 

 

 Další fotografie z dokončování vozu vzaly za své při havárii PC, proto návod dokončím později při stavbě druhé „Baiky“

 

 

 Petr Smutek