Novinky ve zvukových projektech

Vývoj se nedá zastavit. Měl jsem možnost pořídit spoustu nových nahrávek, díky čemuž vzniknou nejen nové zvukové projekty, ale určitými změnami prošly i stávající. Ať už šlo o výměnu některých zvuků za kvalitnější nebo doplnění o další zvuky a funkce. K tomu ještě firma ZIMO přišla s novými verzemi firmware dekodérů, přineslo to některé nové možnosti a bylo tak třeba zapracovat i to.

Co všechno je tedy nové? Popíšu to v tomto článku

 

Nové zvuky

–        Před rozjezdem se přehraje zvuk odbrzdění přídavné brzdy

–        U lokomotiv s mazáním čerpadla před startem se prodloužil zvuk mazání. Ve skutečnosti totiž trvá mnohem déle, u studeného motoru i 1 – 2 minuty. Na tak dlouhý zvuk nemá dekodér kapacitu, bylo by to i nežádoucí, proto jsem zvuk natáhl „jen“ na asi půl minuty.

–        Funkcí F20 se dá zvuk plynule ztlumit. Vypnutím funkce opět naběhne. Dá se to použít např. při vjezdu do tunelu nebo skryté části kolejiště, prostě pro odjezd vlaku ze scény. Tlačítko a délka ztlumení si může uživatel naprogramovat dle libosti.

 

Nové funkce a zvuky, pro které je nutné updatovat firmware dekodéru

–        Zvuk trakčních motorů se u dieslových lokomotiv při snižování rychlosti ztlumí. To je dost zásadní věc, kterou ZIMO konečně opravilo. Trakční motory při zpomalování pochopitelně nejsou slyšet, kromě vozidel s elektrodynamickou brzdou.

–        U některých projektů jsem přidal zvuk turbodmychadla. Týká se např. bert bez tlumiče a některých brejlovců.

–        Funkce F6, tlačítko výkonu. Při zapnutí této funkce jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na provozní situaci, tzn. třeba i při stání. Při vypnutí funkce zvuky „sjedou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Dá se to použít např. při rozjezdu těžkého vlaku, při pomalé jízdě tak lze pořádně přidat a po rozjezdu tuto funkci vypnout.

 

Nastavení tlačítka výkonu jde naprogramovat v CV 374 a 375. První určuje, na které funkci tlačítko bude, druhé pak na úroveň kterého stupně se zvuk změní. Využít se to dá i opačně, pro snížení na volnoběh. Nebo se dá nastavit elektrické topení. Příklady:

CV375=7 – zvuk odpovídající 7. stupni, tzn. u většiny projektů plný výkon

CV375=0 – zvuk volnoběhu

CV375=3 – zvuk odpovídající 3. stupni, u řad 749, 750 a 754 je to použitelné pro zapnutí elektrického topení.

Při vyšší hodnotě než je počet zvuků funkce nefunguje.

Je nutné zmínit, že u všech projektu tato funkce není. Zcela nepoužitelná je u vozidel s řazením převodovky. Logicky, všechny stupně by „naskákaly“ hned i při stání.

Kompromisem při použití funkce je pak neměnný zvuk trakčních motorů a turbodmychadla. Trakční motory ve skutečnosti při vyšším výkonu začnou více řvát, turbodmychadlo reaguje na otáčky motoru. Při nastavení tlačítka pro zvuk volnoběhu je to zvlášť nepovedené. Snad to ZIMO opraví.

 

Nutné je také zmínit, že účelnější je nastavit si závislost na zátěži, pak se zvuky motoru mění automaticky.

 

Při nastavení imitující elektrické topení musí také člověk přemýšlet nad ovládáním, po rozjezdu se totiž musí funkce vypnout jinak se zvuk motoru nemění. Stejně tak před zastavením je třeba funkci zase zapnout, jinak motor „spadne“ až na volnoběh. To je až moc „provozních komplikací“, proto mám stále u všech projektů 749, 750 a 754 druhou zvukovou sadu pro elektrické topení, u níž navíc náběh a doběh byl nahrán, tudíž zvuk je autentický. (Netrvá to dlouho jako při nastavení na tlačítko)

 

V článcích o jednotlivých projektech budu postupně měnit videa za nová, ve kterých bude část zvukové stopy nahraná přímo z dekodéru. Také přidám zvukové ukázky. Tím tak pominou pochybnosti o kvalitě zvuků, přece jen, kamera ze dvou metrů zvuk nezaznamená v přijatelné kvalitě. Nutno však podotknout, že v takto krystalicky čisté kvalitě se zvuky z žádného modelu ozývat nebudou, záleží na konkrétním reproduktoru.

Jelikož zvukových projektů je už poměrně dost a na spoustě dalších pracuji, vytvořil jsem již před časem jednoduchý seznam, který se otevře kliknutím na logo JBR sound v postranním panelu.

Petr Smutek

Napsat komentář