Novinky ve zvukových projektech – parní lokomotivy

Teprve až s provozem na kolejišti mě napadá co všechno by se dalo upravit nebo vylepšit. Většina zvuků tak prochází určitým vývojem, větší změny budu popisovat, nyní se budou týkat parních lokomotiv.
Na mnoha videích je lokomotiva, která se pohybuje např. v depu pomalými rychlostmi, převážně jen setrvačností a při takovém popojíždění nejsou slyšet výfuky parního stroje.
U motorových lokomotiv mám v projektech druhou sadu zvuků „bez zátěže“, vymyslel jsem proto takovou sadu i pro parní lokomotivy

 

První sada je beze změn, druhá se liší následovně:

  • při nízkých rychlostech, do 7. stupně, nejsou slyšet zvuky parního stroje
  • při přidávání od tohoto stupně výš se mění hlasitost výfuků v úrovních mezi 40 – 80 % oproti první sadě „zátěž“
  • mírně odlišně je nastaveno i náhodné spínání zvuků, spouštějí se v delších prodlevách a na kratší dobu. Např. topič tolik „nehajcuje“ a pojišťovací ventily syčí méně, atd.

Sady se přepínají tlačítkem stejně jako u motorových lokomotiv, funkce je ale na F5, protože na F19 je zvuk přikládání uhlí, popř. mazutový hořák.

Zajímavé je, že u parních lokomotiv přepínání funguje i při zapnutých zvucích, dokonce i při jízdě.

Při aktivování závislosti na zátěži (CV302=75) je pak výsledek opravdu realistický, lokomotiva se rozjede pomalu jen za syčení odvodňovacích ventilů, které se navíc dají ovládat ručně funkcí F6. A nebo stroj párkrát zabafá a pak zase popojíždí jakoby opravdu jel setrvačností.

Tady ukázka použití:

Petr Smutek

Napsat komentář