Novinky v projektech

Úvodem děkuji návštěvníkům stránek za přízeň v roce 2017 a přeji všechno nejlepší v novém roce.

Tvorba nových zvuků není jen o samotné „zvukařině“, ale zejména o ladění a občas taky o uživatelských problémech

 

 

O resetu dekodérů jsem již psal článek. V poslední době se opět zvýšil počet uživatelů, kteří něco „zkoušeli až přezkoušeli“. Někteří dokázali model vyloženě zneprovoznit. Také se začínají objevovat problémy u zvukových modelů zakoupených z druhé ruky, u kterých se nedá zjistit do čeho všeho někdo zasahoval. Přes svátky mi dokonce dost uživatelů zahltilo poštu, několik z nich ani nedostalo odpověď, tiskovou mluvčí zkrátka nemám:-)

Reset a následné naprogramování nejdůležitějších CV zpravidla problém vyřeší. Jen zcela výjimečně bylo nutné nahrát celý projekt znovu. Abych však pokaždé nemusel psát romány, budou v článcích ke stažení informace v *.pdf pro jednotlivé verze továrních modelů. Zatím např. řady 721, 742, 749, 751, 750, 753, 754, 840. Soubory budu postupně přidávat.

 

Novinky ve zvukových projektech

Zvukové projekty vždy ladím na míru pro modely jednotlivých výrobců. Ve velikosti TT pro to používám možnost kalibrace programem ModelJOP. Většina projektů TT je nastavená pro maximální rychlost 70 – 80 km/h a středovou rychlost 40 km/h. Výjimkou jsou pomalejší lokomotivy, např. T 334.0, T 435.0, apod., nebo naopak rychlíkové stroje. Norma NEM udává pro rychlost modelu 110% konstrukční rychlosti skutečné lokomotivy, což ovšem považuji za nesmysl, modelujeme přece běžný provoz se soupravami a ne rychlostní zkoušky na zkušebním okruhu. Zvuky motoru se přepínají v přesně daném rozsahu. Případné zvýšení rychlosti uživatelem  v CV5 nemá vliv na zvuk, u snížení by to byl problém, rozsah se ořeže.

Kalibrace s přesností 1 – 2 km/h ve velikosti HO byla nemožná, všechno jsem mohl ladit jen nahrubo, metrem a stopkami. Teď mám ale na rámu kolejiště i kalibrační kolej HO

Zvukové projekty HO tak postupně budu revidovat. Nebudou to žádné výrazné změny, spíš kosmetické úpravy, ale je to další zlepšení kvality.

Kalibrace počítačem umožňuje také mimo jiné sladění dvou modelů pro přípřež nebo tvorbu projektu na míru, ať už pro rukodělné modely nebo pro nižší rychlosti než jsou v projektech.

 

Nové projekty

Nové zvuky průběžně vznikají, tady jsou ukázky několika z nich

721.544

751 verze 5 (T 478.1)

460 (460.012)

310.0 (310.0134)

Petr Smutek

3 komentáře na “Novinky v projektech”

  1. Adrián Želonka:

    Ten nový zvuk pre pantograf 460 je super. Ešte keby sa dal trošku doladiť zvuk TM a bude to paráda.

  2. Jacek:

    Bohužel zvuk trakčních motorů je velký kompromis u všech projektů. V reálu se frekvence tohoto zvuku mění snad v desetinásbně větším rozsahu než umožňuje dekodér. Krom toho velmi hluboké tóny typické pro jízdu v nízkých rychlostech dekodér vůbec nepřehraje.

  3. Adrián Želonka:

    Chápem, už ste to raz spomínali no aj tak je ten zvuk super. Teraz je to pravý „panťák“. Ono aj každá súprava má trošku svoj charakteristický zvuk. Všetko záleži od toho ako veľmi sú opotrebované prevodovky a aj vlastné TM. Takže nezostáva nič iné iba ten kompromis.

Napsat komentář