Nové verze zvukových projektů

Už zas novinky. Firma ZIMO vydala novou verzi firmware dekodérů i nahrávacího programu ZSP, což přináší další nové možnosti. A změn je tentokrát tolik, že se to dotkne asi všech zvukových projektů. Nebudu zde uvádět výčet všech možností, každý má možnost si přelouskat manuál ZIMO sám, popíšu co se změní u mých zvukových projektů.

 

Nově je možné nastavit způsob přepínání sad zvuků a to takto:

  • Přepnutí je možné pouze při vypnutí zvuků. To je stávající systém.
  • Přepnutí je možné při zapnutých zvucích při stání.
  • Přepínat lze kdykoliv, i při jízdě.

V jednotlivých projektech bude nastavení různé. Beze změn budou např. lokomotivy řad 749, 750 a 754 s elektrickým topením, protože plynulý přechod mezi topící a netopící sadou při přepnutí není možný. Druhá varianta se zas bude hodit u lokomotiv, které mají druhou sadu zvuků motoru velmi odlišnou. Třetí varianta už vyžaduje skutečně profesionální zvukařskou práci, protože tady nepomůžou sebelepší nahrávky. Obě sady při své odlišnosti musí být do určité míry podobné, aby přepnutí za jízdy nepůsobilo rušivě. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní o poznání méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě, ale až při změně rychlosti.

Velmi pěkná „vychytávka“ je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Další novinkou je možnost pomalého rozjezdu na volnoběh. Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

Aby toho nebylo málo, je možné zvuky přiřadit na libovolnou pozici od F0 – F28. To už mě postavilo před otázku co tam vlastně dát a co tam ještě vůbec vleze, protože u některých projektů využívám už teď 100% kapacity dekodéru. Přidal jsem tak jen zvuky, které se budou používat méně. Zvuk broušení okolků v oblouku, pískování a u některých trubku vlakvedoucího. Ta nebude u vozidel ČD. Majitelé Multimausů na tyto funkce ale nedosáhnou.

U tlačítka výkonu/volnoběhu se mění způsob přehrávání, zvuky reagují rychleji.

Změn je mnohem více, všechno však popisovat nebudu, protože to patří spíše do „zvukařovy dílny“. Stejně tak nebudu prozrazovat nastavení všech CV, protože jejich sladění už je velmi náročné. Moje modely s různými verzemi nastavení zpravidla na kolejišti naběhají pár kilometrů než se dopracuji k takové variantě, se kterou jsem spokojený.

Všechny změny budu aplikovat postupně, u většiny projektů šlo jen o přidání nových zvuků a vyladění nových CV. Některé projekty budu muset kompletně přepracovat.

Zde je výsledek, berta 751 bez tlumiče verze 3.1 a brejlovec 753 verze 2.1

Petr Smutek

2 komentáře na “Nové verze zvukových projektů”

  1. Zdeno:

    docela mi chybi volnobeh zvuku na dojezd do stanice. Tim myslim zhozeni z vykonu na volnobeh a pritom model loko normalne jede. To by se dalo prepnutim sad zvuku.

  2. Jacek:

    Tuto funkci umožňuje novější verze firmware, o tom jsem již také psal článek. Funguje buď automaticky při větším zpomalení nebo řízeně tlačítkem.

Napsat komentář