Motorové vozy 840 od firmy Kuehn

Po neuvěřitelných pěti letech jsme se konečně dočkali modelu „štádlera“. Za tu dobu už plno lidí vzdalo nějaké čekání. Dokonce se mezitím na trhu objevila stavebnice z leptaného plechu. Jak tedy vypadá skoro zapomenutý model? Dva kousky se mi dostaly do dílny k ozvučení, tak jsem toho využil k napsání tohoto článku.

 

Model je zabalen v obvyklé krabičce. Osobně se mi tyto krabičky líbí nejvíc. Zaberou totiž málo místa ve skříni oproti „bednám“ jiných výrobců, které jsou někdy dvakrát větší než vozidlo uvnitř.

 

Srovnání s předlohou

Fotografie poskytl Jan Ptáček, autor Liadem. Oběma děkuji

 

840 010-3 Kuehn

 

 

Tvar a vzhled

U firmy Kuehn odpadají pochybnosti o tvaru nebo nějaké podobě a shodě s předlohou. Model tvarově i rozměrově sedí. Pouze tvar pluhu odpovídá německým vozům, tomu se budu věnovat níže. Stejně tak povrchová úprava je na vysoké úrovni, přechody mezi barvami jsou všude ostré, nápisy krásně čitelné, soutisky přesné.

 

Vyrobeny byly dvě verze, 840 006 a 840 010. Obě se kromě čísel liší i jiným rozmístěním některých nápisů podle svých předloh

 

Doplňky

V krabičce je sáček s čelními díly skříně s výřezy pro chod kinematik, dále spřáhla a imitace šroubovek. Spřáhla jsou překvapivě Tillig a ne Kuehn.

Pokud jde o čelní díly a tvar pluhu, zde je snad jediná nepřesnost, pluhy odpovídají německým RS-1, naše 840 a 841 mají tvar trochu jiný. Celá spodní partie by také měla být v šedé barvě, pokud tedy nebyl nátěr z výroby jinak.

 

Když se ale díly z plným pluhem vymění za otevřené, vypadá to možná lépe. Zvlášť když se vnitřní část natře šedou barvou

 

 

A když se  natřou šedou barvou i partie mezi nárazníky podle fotek, je to ještě lepší

 

Jízdní vlastnosti

Jízda je plynulá a velmi tichá, rozjezdy jemné. Jako u modelů 372. Hnané jsou dvě nápravy předního podvozku. Jedno dvojkolí je opatřeno bandážemi. Tažnou sílu jsem netestoval, jelikož tyto motorové vozy mají zákaz tahat přípojné vozy. Samotný model bez problémů vyjel třicetipromilové stoupání na mém kolejišti.

Maximální rychlost na DCC bez omezení je 180 km/h. Na digitálu jde nastavit libovolně, pro analog je to ovšem příliš mnoho vzhledem k předloze.

 

Ozvučení

Model je pro zvuk jen částečně připraven. Na desce plošných spojů jsou u konektoru next18 plošky označené LSA a LSB (Lautsprecher). Jsou pro reproduktor. Pro ten je dost místa mezi dveřmi. Kostka Zimo svou šířkou přesně vejde mezi přepážky. Sice nesedne přesně na podlahu kvůli výstupkům v přepážkách, ale dá se položit mezi ně. Dekodér použijeme Zimo MX658n18

 

 

Káblíky od reproduktoru jsem u přední přepážky protáhl výřezy v desce a u zadní přepážky připevnil páskou. Pokud by přečnívaly, při nasazování kastle by byly strženy výlisky oken.

 

Model jsem ozvučil poměrně rychle a pak nastalo velmi nemilé překvapení. Kastle nešla zaklapnout, dekodér se nevejde do výřezu ve stropě !?!

A začalo zkoumání. Co kde uřezat, ufrézovat. Kdyby tak plošný spoj byl o milimetr, dva níže. Místa mezi okny a deskou je dost. Jenže dioda horního světla svítí do světlovodů. Nakonec jsem zkusil strop nad dekodérem frézovat, vzpomínaje při tom na úplně stejný problém u šestikoláků MTB. Můžu tak rovnou vzít celou větu z této recenze – Při ozvučení pak nezbývá jiná možnost než ze stropu nad dekodérem odfrézovat co se dá s rizikem poškození střechy. A pak kastli dorvat silou. Tohle řešení se mi teda u nového modelu za skoro 4 tisíce silně nelíbí.

Po vyfrézování kastle nasadit jde, i když plně zaklapnout nejde. Při pokusu o dotlačení se zase uvolní dekodér z konektoru, nakonec jsem ho v místě konektoru přelepil páskem izolepy. No lépe to nepůjde, jedině s jinou DPS.

Článek o zvukovém projektu je zde. Pro model Kuehn jsem nastavil rozsah zvuků pro rychlost cca 100 km/h a rychlost v CV5 pro rychlost okolo 70 km/h. Je tedy možné rychlost uživatelsky zvýšit i snížit. Rozsah se tím buď povolí a nebo ořeže a s ním i počet rychlostních stupňů. Středová rychlost je v CV6 40 km/h

Všechny zvukové projekty ladím stejně. Tady se neřídím normou NEM, ale „normou Jacek“ a reálným chováním. Aby zvuk odpovídal pohybu modelu. Žádné rychlosti „splašené myši“.

Závěr

Model je zpracováním a povrchovou úpravou na zcela jiné úrovni než nedávno recenzovaný krokodýl. Jízdní vlastnosti jsou výborné, ale maximální rychlost je příliš vysoká.

Mnohokrát odložený termín výroby nepochybně nemálo modelářů odradil. Bohužel ozvučení je opět problematické jako u dřívějších modelů brejlovců, bastardů nebo herkulesů. Zde evidentně nezáleží na kvalitách modelů, ozvučení řeší jen někteří výrobci, např. Roco.

 
Video


 

Petr Smutek

7 komentářů na “Motorové vozy 840 od firmy Kuehn”

  1. Pfeffer:

    Dobrý den, ozvučení jako vždy perfektní. Akorát ten prostor. Tím pádem už o ozvučení neuvažuju. Chtěl bych se zeptat, jestli bude problém s nasazením karoserie „jen“ pro digitalizaci bez zvuku při použití dekodéru ZIMO Next18? A jak model rozebrat, abych jej nepoškodil? Děkuji a přeji hodně dalších úspěchů.

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    to je jeden z modelů, u kterých je lepší ozvučení svěřit jiným.

    Prostor pro obyčejný dekodér je. Pro rozebírání používám párátka, která zasunu v místech západek a pak jde pojezd vytáhnout snadno.

  3. Martin:

    Dobrý den,
    chci se podělit o mou zkušenost s napasováním zvukového dekodéru MX658N18 do modelu, před chvíli jsem to dodělal. Abych řekl pravdu, vůbec se mi do toho nechtělo, byla to první loko, u které jsem něco frézoval, ničil. A ta cena… Ale překvapivě to šlo úplně hladce. Bruska dremler a jemná frézička, jemná a opatrná práce. Je potřeba obrousit asi 1 cm čtvereční stropu kastle. Změřit tloušťku plastu je nemožné, takže desetinku po desetince a každou chvíli kontrolovat proti nějakému ostrému světlu, kolik plastu tam ještě zbývá. Odhadem jsem probrousil asi 1 mm a to je dostatečně na to, aby kastle i s dekodérem uvnitř zaklapla. Otázka asi půl hodiny. Jezdí plynule, možná při velmi nízké rychlosti trochu cukavě. A v zatáčkách (nemám ale ostřejší než 310 mm…) je trochu hlučnější převod síly z motoru na hnanou nápravu. Na rovině jede krásně tiše. Zpracování precizní. Bohužel ještě nemám v dekodéru nahraný zvuk, už se na něj těším. Díky za článek! Martin

  4. Jacek:

    Mám jeden postřeh. Při nasazování kastle a jejím dotlačení se stane, že se tím zvukový dekodér uvolní. Místo dalšího sundávání a nasazování je jednodušší nějakým nástrojem vysunout tu „bednu“ na střeše nad dekodérem. Je pouze nasunutá. Tím je přímo přístup ke konektoru. Nezvukový dekodér by se takto dal nasadit i bez sundávání kastle.
    Broušení u ozvučování není až tak složité, nepříjemné jsou spíš piliny, které se dostanou na čelní okna. Doporučuji před tím čela vycpat nějakým ubrouskem.

  5. Martin:

    S pilinami také dobrá poznámka, bohužel pozdě… Zalezly všude do kabiny. Musel jsem to vysát přes úzkou trubičku, kterou jsem do kabiny nacpal. Také jsem koukal na tu „bednu“ na střeše s větráky, jen jsem ji nechtěl ulomit. Hlava mi fakt nebere, proč výrobce nezohlední při výrobě to, aby se tam vešel zvukový dekodér.. Při vysazování kastle je možná dobré opatrně zkusit zapáčit něčím neostrým pod předním sklem, tzn. mezi černým spodkem, co je součást podvozku, a oknem, co je součást kastle.

  6. Zlámalík:

    Dnes jsem si donesl štrůdla domů a studuju návod (poté, co jsem model rozebral). A tam se píše: max. rozměr dekodéru 15 x 10 x 2,9 mm. Tedy Zimo 658 ani náhodou, ale měl by tam vejít MX618. A zvuk – dle popisu návodu: použít SUSI modul, ten se ale bude muset dát jinam. Nejsem přes dekodéry znalec, ale DIETZ má modul X3 se zvukem RegioShuttle, viz http://www.d-i-e-t-z.de/2_3.htm, v seznamu je uvedena i ukázka zvuku v mp3 (hledej „Regio… nebo VT128)

  7. Jacek:

    Zlámalík:
    i to je možnost, ještě jsou nějaké moduly Uhlenbrock, ale nakolik je to porovnatelné s tímto?
    http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-840-841/

Napsat komentář