M 152.0 MTB ve velikosti TT

Ještě to není ani rok co jsem psal o motorovém vozu řady 810 od MTB v HO. Za vznikem byla tehdy zjevně snaha přijít s modelem za každou cenu dříve než Roco, což se také projevilo na vzhledu zbytečnými chybami.

Teď tu máme verzi TT

 

Celkový pohled

Model je zabalen v klasické krabičce, která je nezvykle malá. Přiloženy jsou výlisky doplňků, schůdky, kotvičky a dále univerzální výlisek, z kterého asi použijeme jen imitace háků.

 

 

Nástřik skříně je čistý, předěly barev ostré, potisk krásně čitelný. Jako tvůrce obtisků mě těší, že nápisy na 100% odpovídají předloze.

 

 

 

Proporce modelu víceméně sedí, oproti HO jsou správně boční okna a celkově TT vypadá lépe. Čelo je však stejné, čelní okna se zdají být vyšší. Na fotce skutečného vozu je jasně vidět, že okna jsou obdélníková, na modelu jsou skoro do čtverce. Skříně reflektorů jsou vysoko a jsou o půl mm širší, čímž vznikne problém u nátěrů s pruhy a linkami. Také nesedí úhel sklonu pluhu. Opět zbytečně zásadní chyby, navíc opakovaně.

 

Ozvučení

Na spodní straně DPS je konektor next18, dá se použít dekodér Zimo MX658N18 nebo lépe MS580N18. Na horní straně jsou pak plošky pro reproduktor. Místo pro něj jsem předpokládal v prostoru WC, kde by se za neprůhledným oknem schoval. Tento prostor je však vyplněn výstupkem rámu, který tvoří balast. Reproduktor jsem proto dal na druhou stranu. Teoreticky by se výstupek dal odříznout nebo by pomohla průhledná ozvučnice, pro mě je prioritou kvalitní zvuk, použil jsem tedy černou kostku Zimo 10×15, která se vejde po odříznutí sedadel a ucvaknutí částí kontaktů reproduktoru.

 

 

Osvětlení

Rozhraní next18 toho moc neumožňuje, osvětlení tak vyžaduje kompromisy. Interiér svítí trvale s pozičními světly, nedá se ovládat bez nich. Deska má i osvětlení stanovišť, bohužel obě na jednom výstupu, což je ve výsledku poněkud nesmyslné. U svého modelu jsem diodu zadního stanoviště zatemnil černou plastelínou a kouskem pásky a nastavil jsem směrovou závislost. Pak se aspoň jedno stanoviště chová jako u jiných modelů, svítí jen ve směru vpřed a rozjezdem zhasíná.

Nastavení ve zvukovém projektu je toto

F0 – světla poziční + interiér

F1 – světla koncová

F2 – světla dálková

F3 – světla posun, poziční na obou čelech

F5 – osvětlení stanovišť, viz popis výše.

 

 

Jízdní vlastnosti

Tady od kritiky můžu přejít k chvále. Model je na svou velikost úctyhodně těžký, váží 136 gramů. Pojezd má navíc kyvnou nápravu. To zaručuje naprosto spolehlivý odběr proudu. Pro srovnání modely s pojezdy Pikoloko na fotkách výše váží 67 gramů a provoz s nimi je možný jen při spojení více vozů magnetickými spřáhly Peho. M 152.0 MTB bez problémů dokáže jezdit sólo, což je tedy na mém kolejišti s mnoha zlomy nivelity věc nebývalá.

Vylepšení

Každý model se dá něčím vyšperkovat. Kromě dolepení přiložených doplňků a pár figurek působí u vozidel s velkými čelní okny právě stanoviště divně, protože jeho výlisek je celý bílý. Zde ale stačí málo, natřít vše barvami a na přepážku nalepit fototexturu

Do oddílu se dá nalepit tato přepážka, ale velikost a umístění dveří a oken tu nepasuje, dělal jsem to na Pikoloko

 

Zde je ke stažení soubor Excel pro vytisknutí ve správné velikosti. Doporučuji tisk na fotopapír v nejvyšší kvalitě a pak důkladné přestříkání bezbarvým lakem v několika vrstvách, aby časem nedošlo k vyblednutí barev

Rychloměr je z kousku polystyrenové tabulky.

 

 

 

 

Chybí stěrače, nenašel jsem ve svých zásobách žádný odpovídající lept

 

Na kolejišti

Porovnání s LPH

 

 

Celkový dojem

Popis tvarů můžu rovnou opsat z recenze modelu HO, tvar skříně víceméně odpovídá, čelní okna jsou moc vysoká a kryty reflektorů jsou příliš vysoko. Nesedí sklon pluhu. Chyby byly u HO stokrát omílané a kritizované, ale zbytečně. Nejen mě přijde, že jsou snad vytvářeny schválně…

Jízdní vlastnosti jsou vynikající, kyvná náprava spolu s vysokou hmotností zaručuje výborný odběr proudu

Osvětlení umožňuje v rámci omezených možností maximum, i když osobně bych oželel osvětlení stanovišť ve prospěch samostatně ovládaného interiéru. U ČSD verze to nevadí, svítilo se jen v noci, u varianty ČD to bude velký kompromis.

Je jasné, že model je již dál než prastaré stavebnice LPH, bohužel se to nedá říct o zmíněných partiích čela, která tehdejší autor trefil přesně před 30 lety i bez 3D modelování.

Nyní my téčkaři s očekáváním ještě vyhlížíme model od Kuehna. Předpokládám, že proporčně bude bezchybný, ale slabiny bude mít jako vždy v možnostech osvětlení a ozvučení.

Jako celek působí model dobře, digitalizace nebo ozvučení je snadné.

 

Petr Smutek

Komentářů (9) na “M 152.0 MTB ve velikosti TT”

  1. Ivor:

    Ďakujem Petře v mene mnohých za skvele napísanú recenziu. Opis jazdných vlastností, ako aj kvalita tampoprintu ma skutočne potešil. Čo sa týka ozvučenia modelu, na ktorom mi veľmi záleží, som prekvapený, že možnosť schovať reproduktor za okno WC nebola využitá….. Rozsvietenie oboch stanovíšť súčasne by mi až toľko nevadilo, ako súčasné rozsvietenie pozičných svetiel a interiéru. Ale chcem vyjadriť poďakovanie, veľká vďaka Petře za textury, ktoré môžeme použiť na vylepšenie interiéru. Držím palce v tvorbe zvukových projektov, ktoré dokážu naše modely vždy posunúť do vyššieho levelu.

  2. Broko:

    Petře , perfektné hodnotenie.

  3. Jacek:

    Děkuji

  4. Patla:

    Díky za ty interiérové přepážky a samozřejmě především za zvukové projekty.
    Jak osadím repra a dorazí 16Bit dekodéry, tak Vám hned dva kusy na “hlasové školení” pošlu.
    U té Zimo kostky na fotkách, je to zajištění pevného spojení reproduktoru s ozvučnicí posichrováné samosmrštitelnou bužírkou, samovulkanizační páskou nebo je to jen černá lepicí páska aby nedošlo ke kontaktu se součástkami na DPSce?
    Co budete prosím instalovat do dekodérů pro současnou verzi vyprodukovanou MTB(odhaduji že model je posazen do intervalu 1978-1981), tu 810.292?

  5. jirka:

    Dnes se mi dostal do rukou M 152.0, přečetl jsem si Tvoji recenzi a šel zkoušet na kolejiště. Mám ještě staré plechové kolejivo. Zklamání, které jsem zažil se nedá ani popsat. Jízda po rovném úseku perfektní, první výhybka – vykolejení. Další výhybka to samé, angličan – z kolejí ven. Vše připisuji právě výkyvné nápravě. Model do vitríny za ty prachy celkem drahý.

  6. Jacek:

    Patla:
    ano, je to stará známá černá izolepa, která slouží jako izolace a také pojistka kdyby se časem reproduktor začal uvolňovat od ozvučnice a zvuk by začal prskat.
    Co se bude nahrávat? Na to je odpověď v odkazu “Kódové projekty” vpravo nahoře, tedy co si kdo vybere:-)

    jirka:
    nevím, ale od plechového kolejiva bych nečekal zázraky s žádným modelem. To je poplatné době modelů BTTB s obrovskými okolky.

  7. jirka:

    Trochu mě to zarazilo kvůli tomu, že mám modely od MTB (bobiny 6x, bardotky 3x, čmeláka, velký hektor atd., brejlovce od kuehna i roca) a ještě další modely a s nimy problém žádný nemám.

  8. Luboš:

    Zdravím kolektiv.
    Je s podivem, že s tímto nepěkným vzhledem vůbec výrobce model pustil na trh. Samotného by mě štvalo, tak nepovedený model nabídnout světu. Asi to ve firmě nikomu nevadí a jsou slepí. A model od Roca je důkazem nezájmu firmy MTB o snahu zapracovat na svých modelech. Asi jako brejlovci a jejich letitý problém s brýlemi. Prostě chybí preciznost a pocit z dobře odvedené práce. Nějak to sfušujeme a ono se to prodá. A vo vo tom to je.

  9. Richard:

    Včera jsem ozvučil a malinko dodělal M 152 od MTB. Je to model, po kterém jsem dlouho toužil. Musím uznat, že povrchová úprava je na mnohem vyšší úrovni, než předešlé lokomotivy od MTB, co mi jezdí po kolejišti. Jízdní vlastnosti? Jsem nadšen a trochu zklamán. Jedním směrem není schopen projet obloukové výhybky od Tilligu proti jazykům. Hned jde ven. Pomalu, rychle, pořád jde ven. První, druhá, třetí….. na každé jde ven. Na druhou stranu zvládne projet celé kolejiště s připojeným vozem 043.(byl to první vůz po ruce) Až budou, doufám, přípojné vozy 010, asi 2 utáhne. A díky své hmotnosti nemá problém z odběrem.
    Určitě provedu rozborku a zborku podvozku, třeba se pak to lítání ven odstraní.
    A teď ZVUK!!!! Lepší jako jít na operu. 2 hodiny jsem rozjížděl, brzdil , zrychloval, zapínal volnoběh, troubil……. I jindy kritická rodina vydržela bez remtání docela dlouho “poslouchat”.
    Za ten zvukový projekt opravdu veliké poděkování!!!! A nejen za tento. Na zvuky od JACKA nikdo nemá. Ještě jednou DÍKY!!!

Napsat komentář