Jak nahrávat zvuky

Často se mě modeláři ptají, zda-li mám zvuk pro lokomotivu konkrétního čísla. Pochopitelně nemám nahrávky každého jednoho vozidla co kdy brázdilo tratě ČSD. Dá se však uvažovat o tvorbě nového zvukového projektu když zájemce svůj oblíbený stroj natočí. V tomto směru rád vyhovím, mnohé zvukové projekty už takto vznikly a jak vidno z nespočtu zvukových ukázek různých verzí stejné řady, co mašina, to originál. Ale tady je kámen úrazu, je třeba vědět co a jak nahrávat. Proto jsem napsal tento článek.

 

ČÍM NAHRÁVAT

Zvuky se dnes dají nahrát téměř čímkoliv. Samozřejmě nejlepší možnost je videokamera, ale stejně tak postačí digitální foťák, diktafon nebo třeba MP3 přehrávač se záznamem zvuku. Rozhodně není potřeba žádné profi vybavení, musí ale umožňovat kvalitu zvuku 44100 Hz, 16 bit, stereo, což dnes ale umí i lepší mobil.

Videozáznam má výhodu v tom, že je i vidět co se nahrávalo a není třeba později zjišťovat co to je. Např. různé doplňkové zvuky.

 

ODKUD NAHRÁVAT

Ideální místo je ve výšce motoru nebo střechy, několik metrů od lokomotivy. Pro naprosto profesionální záznam by se hodila druhá nahrávka poblíž výfuků a tyto nahrávky pak podle potřeby mixovat. To je však jen z říše přání.

Naprosto nevhodné je nahrávat zvuk ze strojovny. Lokomotiva zvenku má zcela odlišný zvuk! Ve strojovně se však dá nahrát kompresor, při umístění kamery přímo u něj je šance, že jeho zvuk bude silnější než diesel.

 

JAK NAHRÁVAT

Nezbytné je nahrát motor při všech výkonových stupních od volnoběhu až po plné otáčky a v každém případě u STOJÍCÍHO vozidla. Nejdůležitější je na každém stupni posečkat nejméně 10 sekund, aby měl motor stálé otáčky a tím zvuk, který půjde přehrávat ve smyčce. Zvlášť důležité to je pokud píská turbo, jeho otáčky se mění pomaleji než zvuk motoru

Stání je zase nezbytné, aby v nahrávce nebyly žádné jiné zvuky a při jízdě je jich více než dost. Nahrávka z jízdy je zcela nepoužitelná. Už vůbec ne záběr točený z vozu jedoucího vlaku, apod.

Popsané nahrávání se dá realizovat jedině za příznivých podmínek – ochotný strojvedoucí, prostředí bez zvědavých svědků, atd.

 

Příklad ideální nahrávky je níže, ukázka je uložena v nízké kvalitě

 

Podaří-li se něco takového nahrát, je v podstatě vyhráno. Výroba zvukového projektu je pak podle složitosti záležitostí na pár večerů, stačí to pouze nastříhat a pak jen doladit. Postup se týká motorové trakce, u elektrických lokomotiv je nahrávání mnohem jednoduší, zpravidla je potřeba při stání spustit ventilátory, kompresory, hlavní vypínač, pantografy. Zcela odlišná je tvorba zvuků parních lokomotiv.

Další zvuky:

  • je nutné natočit i start a stop motoru. Tyto zvuky se už dodatečně natočit nedají, na jiné nahrávce jiného stroje v jiných podmínkách prostě zvuk nebude „pasovat“ k volnoběhu.
  • při nahrávání startu je třeba dát pozor na jednu věc. Pokud motor delší dobu neběžel, dojde ihned po startu, resp. během něj, ke spuštění kompresoru. Je třeba počkat až kompresor dofouká, až potom přidávat stupně, jinak je nahrávka na nic. Samotný start pak natočit ještě jednou, je-li možno.
  • houkačky a píšťaly je třeba natočit s odstupem od lokomotivy, aspoň 10 metrů. Houkačka zpravidla mikrofon „přeřve“ a takový zvuk se pak nedá použít
  • všechny doplňkové zvuky, houkačky, píšťaly, syčení brzd, dveře, atd.,  je nutné nahrávat jen při stopnutém motoru.
  • při nahrávání kameru držíme ve stejné poloze, nejlépe ji dáme na stativ. V žádném případě s ní neotáčíme během nahrávání jinam, je to pak poznat
  • při nahrávání stojíme bez hnutí. Nechodíme, nemluvíme, nekašleme, nekýcháme. Nemáme na sobě šustící oblečení. V minulosti jsem dostal spoustu zajímavých nahrávek, které však byly znehodnoceny těmito maličkostmi. Tyto ruchy pochopitelně nejdou nijak „odfiltrovat“, to umí pouze agenti v televizních kriminálkách.
  • stejně tak nemá význam nahrávat pokud je v okolí slyšet nějaký provoz nebo hluk. Silnice, stavba, atd. Neřešitelný problém je vítr.

 

Nahrávek, kterých mám desítky a jsou naprosto k ničemu,  jsou obyčejné rozjezdy vlaků natočené zvenku. Příklad zvukově sice pěkné, ale naprosto nepoužitelné nahrávky je zde:

Je to rozjezd lokomotivy 749s krátkým osobním vlakem. Strojvedoucí nezadává stupně po jednom, ale zřejmě stylem „0-4-8“, takže otáčky motoru se ustálí až při plném výkonu.

 

ZÁVĚR

Základem kvalitního projektu je pak pečlivé sestříhání, které se pozná při přehrávání ve smyčce. Pokud motor jaksi zakopává, je to špatně. A u továrních zvuků je to velmi častá slabina. Většina lidí si toho vůbec nevšimne (vyzkoušeno), ale člověku s aspoň trochu hudebním sluchem to musí utrhnout uši:-) Pár ukázek:

751 dobrý zvuk

751 nepravidelný zvuk

843 dobrý zvuk

843 nepravidelný zvuk

 

 

Díky nahrávkám uživatelů vznikly např. tyto projekty

714 verze 1 (714.008)

742 verze 5 (742.148)

831 (831.105)

 

Petr Smutek

Napsat komentář