Deset let provozu stránek

Je neskutečné jak čas letí, právě dnes uplynulo 10 roků od spuštění stránek. Šest roků fungovaly v jednoduché statické podobě s adresou http://modely-tt.wz.cz , kde je dodnes část úvodní stránky s přesměrováním.
Co k takovému výročí napsat? 

 

 

Za tu dobu se průběžně měnil obsah stránek, původně byly z větší části určené pro uživatele Train Simulátoru, dnes jsou čistě modelářské. Od původní fotogalerie s několika málo fotkami a sem tam nějakého krátkého návodu je tu dnes 108 článků. Několik z těch nejstarších zůstalo, jiné průběžně mažu, když už nejsou aktuální. Web běží na placeném hostingu, stránky pod redakčním systémem WordPress se neustále snažím vylepšovat
Počítadlo zaznamenalo 202 800 přístupů, čímž děkuji všem návštěvníkům za přízeň.
Bývá zvykem napsat co se všechno změnilo, ovšem o sobě psát nechci, to by moc veselé čtení nebylo. Místo toho jsem prohledal fotografie z období vzniku stránek, abych zavzpomínal jaké možnosti byly relativně nedávno a jaké jsou teď. Myslím, že srovnání to bude zajímavé.

 

Píše se rok 2005, po mnoha měsících práce jsem měl v depu vznikajícího kolejiště konečně nějakou bertu. Epoxidové odlitky z forem různého stáří a mosazné pojezdy. To byla tenkrát běžná praxe. Tento model 749 258-0 jsem měl na stránkách ve fotogalerii, co by na to asi řekli dnešní kritici. Tvary mimo, nádrž ani z berty ani z brejlovce, skříň strašně vysoko, přestože nárazníky jsou ve správné výšce. Prolisy a detaily hrubé

  

 

Pro srovnání 749 248-0 od MTB. Tento současný model sice taky není úplně špičkový, ale rozdíly oproti starému “rukodělku” jsou značné

  

 

Zejména broušení, tmelení a sochání odlitků p. Molaty bylo potěšení, po kterém se mi dnes vůbec nestýská.

Tahle berta vypadá jak po nehodě, odlitek měl stopy po dělení forem přes milimetr. Nechápu, že dnes jsou lidi stále ochotní takové odlitky kupovat a na hotový model nadávat, že je nepřesný:-)

  

 

pro porovnání dnešní 749 100-4 MTB

  

 

Odlitky vypadaly takto:

 

Fotografie záměrně nechávám v plném rozlišení, aby byla vidět ta nádhera. Tlusté stěny, na čelech schody. A to není doba dávno minulá, tyto odlitky jsem koupil někdy kolem roku 2007. Dnes jsou z šedé hmoty a trochu kvalitnější. Ve většině případů ale stále ze stejných mustrů.

 

Jako z jiného světa pak byla možnost postavit si lokomotivu z leptaného plechu a pojezd z tovární V100.

Tato moje tehdejší chlouba má uvnitř plošný spoj s elektronikou zabírající prakticky celý vnitřní prostor. Její funkce dnes zvládne miniaturní dekodér a k tomu ještě zvuky.

  

 

A stavění dnes? Můžeme si koupit hotový model od MTB, výhledově také od Kuehna. Nejen, že to svítí, ale také to vydává autentické zvuky. Něco o čem jsme před 10 lety nemohli ani snít. Moje plechová chlouba skončila ve vitríně. Možná má dokonalejší tvary, možná je v něčem detailnější, možná má některé křivky správnější, ale i tak působí vedle MTB poněkud humpolácky, funkcemi pak zaostává úplně. Ironií je, že tento můj model cenově vyšel ještě dráž než dnešní MTB. A to počítám jen cenu materiálu. O časové náročnosti ani nemluvě.

Při tomto srovnání zastávám názor, že v případě existence továrního modelu, ať je jakýkoliv, má vlastní bastlení význam pouze v úpravě takového modelu. Stavět něco úplně od nuly ve snaze dosáhnout lepšího výsledku, to je nesmysl.

 

Stejně tak brejlovec. Kdo by tehdy tušil, že místo sochání odlitků si budeme moct vybrat model dokonce od tří výrobců.

Zde opět jeden můj model, který jsem měl na stránkách ve fotogalerii jako jeden z těch povedenějších. 750 180-2, odlitek p. Číže. Pojezd od p. Pletichy, který byl sám o sobě hodně hlasitým zvukovým modulem. Žádné osvětlení, žádný digitál.

  

 

a srovnání. Odlitek, Roco, Kuehn

  

  

  

 

 

Pokud jde o berty a brejlovce, nelze opomenout kastle  z leptaného plechu firmy KuBer. Tyto jsem zakoupil v roce 2009 jako hotové a posadil na mosazný pojezd. No jestli odlitek měl čelní partie ploché, tento model je má až obludně vyvinuté.

  

 

Tento krasavec mi dodnes zůstal, po pár měsících už Roco přišlo s prvním brejlovcem T 478.3082 a po nějaké době i přímo s 754 v plzeňském nátěru. A opět, cena materiálu a elektroniky převýšila tovární model.

 

Při porovnání těchto dvou obrázků mě nenapadají vhodná slova a to jsem radši nefotil čelo. Leda tak pro děti na písek… Je až s podivem, že tuto a další podobně kvalitní “makety” výrobce stále nabízí. Cože všechno je u továrních brejlovců od Roco, Kuehna a MTB špatně? Nějak si najednou nemůžu vzpomenout ani na jednu věc:-)

Tady ještě trojice brejlovců, odlitek Číž, KuBer, tentokrát mnou letovaná stavebnice a Kuehn

  

 

Tak by se dalo pokračovat i u dalších modelů, nicméně jejich výčet nějak dlouhý není, ryze české předlohy by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Teď mě z továrních modelů lokomotiv napadá snad jen bastard, tím asi soupis ve velikosti TT končí, nepočítaje české mutace zahraničních lokomotiv. Hánulkáři jsou na tom o poznání lépe.

odlitek Molata před 10 lety, leptaná stavebnice KuBer a tovární model Kuehn.

  

Mnohem delší by byl seznam modelů, které bych chtěl a nezbývá než si je i dnes postavit na koleně. Místo aby výrobci přišli každý s něčím jiným, předhánějí se s modely téhož vozidla, čímž si ale podřezávají větev. Do motorových vozů se zatím žádná firma nepustila a po těchto konkurenčních bojích zřejmě ani nikdy nepustí.

Co se však za těch 10 roků rozvinulo až příliš, to je plkání a kritizování každého nového modelu na diskuzních serverech. Ať je to cokoliv od kohokoliv, v TT nebo v HO, někteří jedinci jen na všem hledají chyby. Ne že bych si také občas nerýpl, v poslední době už to ale přesahuje únosnou mez. S konstruktivní kritikou to nemá nic společného. Kolik z těch rýpalů postavilo nějaký svůj model? Že by se skuteční modeláři, pamatující dobu před několika málo lety, ztratili? Nebo se změnili v pouhé konzumenty? Ale to je zřejmě náš národní sport, nadávat na cokoliv, i kdyby to bylo ze zlata a zadarmo.

Tím se ale vrátím ke stránkám. V administraci vidím u každého článku počet zhlédnutí. Nejčtenějšími články jsou zjevně recenze a stavby vozidel. Měl jsem svého času v plánu psát právě recenze, nejen v TT, ale i v HO, protože každou chvíli se někdo z kolegů přišel pochlubit svým přírůstkem. Materiálu na články by tak bylo dost. Ale právě plky rádoby kritiků mě od tohoto záměru zatím zcela odrazují.

Pevně však věřím, že návštěvníci sem budou chodit i v dalším desetiletí, budu se nadále snažit, aby měli proč.

Komentářů (8) na “Deset let provozu stránek”

  1. Miroslav Bříza:

    Pěkné ohlédnutí za 10letý vývoj modelů včetně fotografického porovnávání. Tak trochu jsem si připoměl i své začátky… Jsem rád, že se zabýváte tvorbou zvuků, takže i přesto, že tovární modely mají nějaké ty “mouchy”, tak zvuky jsou 100% 🙂 Přeji Vám hodně úspěchů a doufám, že i v dalším desetiletí budu moci využívat Vašich služeb.
    Jinak souhlasím s tím, že výrobci se nesmyslně předhání v jednom typu lokomotivy a přesto je takových dalších možností…..i já marně doufám, že snad brzy někdo přijde s další typickou českou lokomotivou nebo motorákem. Ale pokud budou lidé vše přehnaně kritizovat, tak se toho příchodu nikdy nedočkáme, protože výrobce nebude vynakládat své úsilí na neustálá negativa. Rozhodně tovární modely nevypadají jako odlitky a to mi stačí…

  2. Martin Mihálik:

    Gratuluji k desetiletému výročí a přeji hodně nejen modelářských úspěchů do další desítky.

  3. Jiří Hron:

    Také gratuluji k desetiletému výročí, přeji hodně úspěchů modelářských i v soukromém životě. Jsem velmi rád že tvoříte zvuky do modelů. Pracuji pro Modelové Království Žďár nad Sázavou a musím říct že Vaše zvuky NEMAJÍ mezi nějakým artolem nebo zvuky od Roca konkurenci.

  4. Jacek:

    Děkuji všem

  5. Ronoath:

    Čekal jsem od nadpisu, co vlastně v takovém článku bude, a musím říci, že jsem velmi příjemně překvapen. Díky mnohokrát za názorné a jasné srovnání modelů z “ruky” a z “obchodu”, to jsem ještě nikde takto zpracováno neviděl. Rozhodně zajímavé a přínosné zamyšlení nad deseti lety webu…

    Hodně radosti s modely i nadále!

  6. Anonym:

    Po přečtení tohohle ve mě trochu hrklo. Sakra, to už s těmi vláčky magořím tak dlouho? 😀 Pravda, celých 10 let to ještě asi není, ale ty začátky jsme měli asi všichni stejné. Mašiny vysochané z odlitků bych úplně neodsuzoval.To mě právě tenkrát bavilo, pozorovat a porovnávat jak se každý modelář vypořádal s určitým problémem a jak dokázal mašinku vyšperkovat podle svých představ. A pořád to není tak hrozné, i dnes se dá z odlitku postavit jezdící mašinka za 1500 a to i se služným pojezdem. Dodnes si stavím třeba 742 z odlitků a s jedním hnaným podvozkem (který mi adhezně stačí a kdyžtak holt těch 10 vozů odtáhnu dvojčetem…) jsem na ceně cca 850 kaček. Že jsou lidi nároční na tovární výrobce je samozřejmá nutnost. Ono totiž profi výrobce má trochu jiné podmínky než já u svého stolu, který je přes den jídelní, odpoledne pracovní a večer školní. Proti dejme tomu 3500 za klasickou mašinku nic nenamítám, ale už nejsem ochotný přehlížet právě ty chyby jako u odlitku za 200.
    Že jsme za tu dobu získali pěknou řádku továrních modelů je pravda a jsem za to hrozně rád. Konečně mám pocit, že tím doháníme H0 sortiment a můžeme sestavovat opravdu věrné vlakové soupravy složené už výhradně z vozů podle ČS předloh…
    A poznámka pod čarou k těm motorákům: k 810 od LPH by měl výhledově přibýt M131.1 od SDV….

  7. Kantor Jaroslav:

    Dobrý den přeji.
    Na komentář ohledně Vašeho díla nemám pravomoc, jsem obyčejný amatér.
    Ale mám prosbu o kontakt nebo odkaz na modeláře pana Čiže z Ostravy.
    Děkuji Vám mějte se fajn a zatím. J.K.

  8. Jacek:

    Dobrý den,
    proč? Jsem taky jen obyčejný modelář. Kontakt na p. Číže nemám, jen odkaz na stránky – http://odlitkymodely.cz/

Napsat komentář