Dekodér MS450

Pouhé dva dny po napsání článku o novinkách ve zvucích se na stránkách Zimo objevily nové verze firmware do dekodérů MS, programátoru i novější program pro tvorbu projektů. Takže vše je zas jinak. Už je možné do nich nahrávat. Ale zatím jen něco.

 

Již přes rok postupně předělávám projekty po zvukové stránce na soubory (*.wav) ve vyšší kvalitě a k ukázkám na stránkách přidávám barevné ikonky. Nyní se ukázalo, že je to jen půl práce, dekodéry MS fungují s hodnotami CV 3, 4, 5 a 6 úplně jinak než dosavadní řada MX. Maximální rychlost není definována v CV5, ale v CV57. Toto má jednu velkou výhodu. Pokud uživatel zvýší nebo sníží hodnotu rychlosti, nedojde k oříznutí rozsahu zvuků, ale tento rozsah se přizpůsobí. Do budoucna tak stačí vytvořit jen jeden projekt a pro jednotlivé verze továrních modelů pouze upravit rychlost a CV světel. Rozsahy zvuků a jejich přehrávání budou stejné.

Neoříznutí rozsahu zvuků je nevýhodou u vozidel s hydromechanickým přenosem, např. motorové vozy 810, 842. Tam bude max. konstrukční rychlost pevně daná v CV57 a uživatelsky půjde snížit pomocí CV5 s potřebným oříznutím, jelikož je nežádoucí, aby vozidlo jelo krokem na nejvyšší stupeň. 

Po dvou týdnech laborování a nekonečných pokusů-omylů jsem dospěl k prvním skutečně použitelným verzím projektů pro dekodér MS.

Teprve nyní můžu víc napsat možnostem. Upravené, resp. nově vyrobené zvuky jsou ve třech verzích kvality, čemuž odpovídaly barevné ikonky u ukázek.

  • Všechny dosud vytvořené projekty, které jsou určeny do dekodérů řady MX mají soubory v kvalitě 22050 Hz, 8bit. Kapacita paměti je většinou využita na 100%, není možné přidávat staniční hlášení nebo jiné zvuky . Tyto projekty lze nahrát i do řady MS, pochopitelně ale zvuk bude hrát stejně, nikoliv v lepší kvalitě. Získá se tím však cca 60% volného místa
  • MS dekodéry umožňují použití 16-bitových souborů 22050 Hz nebo i vzorky v CD kvalitě 44100 Hz. Projekty v CD kvalitě jsou lákavé. Tato kvalita však vyžaduje mnohem víc zvukařské práce, je slyšet každá nedokonalost nahrávky, různá lupání, cvrlikání a podobné pazvuky, které bohužel nejsou patrné při přehrávání zdrojových souborů v PC.  Zřejmě dekodér přehraje i takové frekvence, které zvuková karta PC ne, nevím. Je tak těžké tyto kazy eliminovat. 4x větší paměť je pak využitá také čtyřnásobně, nahrávání trvá mnohem déle, takže těchto projektů moc nebude. Lepší bude zřejmě zlatá střední cesta. Můj dojem zatím je, že projekty 22050 Hz hrají více basy, 44100 Hz zvýrazňuje výšky. Obojí tak bude mít své výhody, ale to ukáže až praxe. Dají se také kombinovat vzorky v různých kvalitách.

Barevné ikonky u ukázek by v tomto stavu vývoje nedávaly smysl a jejich větší počet by už způsobil zmatek. Proto jsem je smazal a budou pouze dvě označující skutečně vyladěný projekt, který jde nahrát.

A tady je první použitelný projekt, který se dá nahrát do dekodéru MS450. Jedná se o M 240.0 MTB, který jsem měl na pár dní v dílně a mohl jsem tak důkladně vyladit jízdní vlastnosti a nové nastavení projektu. 

Zvuky jsou zcela nové i pro dekodéry MX

 
Video je pouze dokumentační, tady zvuková ukázka
 
 

Bude to dlouhá cesta, ale něčím se začít musí. Připomíná mi to úplné začátky před 8 lety, kdy jsem do jednoho brejlovce zakrytého papírovou krabičkou TEST nahrál snad tisíckrát vznikající verze zvuků a zkoumal jsem možnosti.

Jedním z dalších bude tento projekt

 

Důležitá bude zejména zpětná vazba.

 

Petr Smutek

3 komentáře na “Dekodér MS450”

  1. Ivor:

    Pravdepodobne jediný článok svojho druhu, ktorý aspoň trochu opisuje pomerne rozsiahle zmeny fy ZIMO súvisiace s pomalým prechodom od dekodérov rady MX na dekodéry rady MS. Zmenu týkajúcu sa nastavovania maximálnej rýchlosti cez CV57 hodnotím slovom – KONEČNE, alebo BRAVO! nakoľko pri reálnych rozmeroch našich modelových koľajísk ( vo všetkých mierkach ) je veľmi ťažké dodržať modelové rýchlosti, ktoré pri jazdení môžu dodržiavať snáď len modulovkári, kde sa však paradoxne zvuk vo veľkých priestoroch ( telocvične ap. ) naopak stráca, resp. nedosahuje taký zvukový zážitok, ako pri obyčajnom domácom jazdení. Pri zachovaní maloobchodnej ceny dekodérov MS, ktorá by mala byť takmer identická s cenou dekodérov MX by som sa ja osobne prikláňal k verzii zvukových projektov spracovaných v kvalite 22kHz/16-bit, kde vidím najväčší prínos v postrehnuteľnej kvalite zvuku prehrávaného v tých „bonsai“ reproduktoroch, ktoré montujeme do našich modelov. Oproti 44kHZ/16-bit vidím potom ako výhodu vo väčšej pamäti, ktorú je potom možné využiť buď na ďalšie zvuky, resp. dlhšie zvukové súbory pri minimálnom rozdiele v kvalite reprodukovaného zvuku, resp. skrátenie nahrávania zvukového projektu do dekodérov, čo by potešilo najmä Majstra zvukára  Prepracovať zvukové projekty aspoň pre naše najrozšírenejšie modely bude určite náročné, takže Ti prajem Peťo veľa zdravia a pracovného elánu v Tvojej výnimočnej zvukárskej práci, ktorá robí následne radosť mnohým železničným modelárom !

  2. Jacek:

    no jediný svého druhu je. V tomto mám smůlu, protože není odkud tahat rozumy, či tak říkajíc od koho opisovat. Zvukaři a provideři Zimo mají občas semináře. Já to mám jen jako hobby, ale taky by se mi hodilo nějaké školení:-) Nastavení rychlostní křivky přes CV5 je dle technika Zimo v dekodérech MX ponechána z historických důvodů a v MS je již počítáno s CV57. Ale kdo to před 8 lety měl vědět. Naštěstí tohle předělat zabere zlomek času oproti samotné zvukařině.
    Od jiného technika mám mimochodem systém 8 výfuků na dvě otáčky u parních lokomotiv, u dieslů bude další zásadní novinka, hluboký tón trakčních motorů v nízkých rychlostech a spuštění kompresoru po zastavení. Někdy člověk vymýšlí dávno vymyšlené.
    Rychlost přes CV57 právě ocení kolegové z modulovek, kteří potřebují jezdit jinými rychlostmi doma a na modulech. Vyžadovalo to osobní návštěvu, půl hodiny práce a přehrání stejného projektu s jinými parametry. Teď bude stačit upravit jedno CV.

    Jen podotknu, že tyto novinky se zpětně budou týkat i projektů pro MX dekodéry

  3. Ronoath:

    Vypadá to skutečně senzačně. Připadá mi to, jako když jsem poslouchal kdysi hudbu na Walkmanu z kazet a ve sluchátkách, a dnes mám Hi-Fi soustavu a bezztrátový formát FLAC…

    Prostě nová radost z ozvučení vlaků! Baruny budou burácet zase o kus realističtěji než dříve…

    Díky za všech čas a sílu, kterou tomu dáváš!

Napsat komentář