555.0213

Před časem se mi podařilo koupit lokomotivu BR52 od firmy Tillig ve slevě za 3000 Kč. Byla to ještě stará verze modelu bez digitálního rozhraní. Čekalo mě tedy celkové rozebrání modelu a kompletní přestavba

Při listování v pátém dílu knihy Encyklopedie parních lokomotiv mi padla do oka fotografie stroje 555.0213 a tím bylo rozhodnuto o podobě modelu.

Nejdříve bylo nutné rozebrat celou lokomotivu nejen pro nástřik červených částí černou barvou, ale současně kvůli digitalizaci. Kompletní návod je tady

Lokomotiva má čelo dýmnice s malými dvířky, příslušné díly jsem použil ze stavebnice pro přestavbu na 555.3 od firmy DK-model. Upravené je také osvětlení. V prostoru topeniště je malý plošný spoj s oranžovou LED diodou imitující oheň v topeništi. Ta je zapojená přímo na sběrače lokomotivy, svítí neustále. Od čelního osvětlení jsou přes kotel vyvedeny dva vodiče pro dálkový reflektor.

Úprava tendru byla o něco jednodušší. Po připojení dekodéru bylo nutné odfrézovat spodní stranu vrchního dílu, aby vodiče dekodéru nebránily jeho dosednutí na spodní díl. Do čela jsem ještě vyvrtal malý otvor pro bílý vodič dekodéru, připojí se nakonec do lokomotivy.

Uhlák tendru jsem prodloužil pomocí tabulek PVC. Na místo původního dílu uhlí jsem nalepil „podlahu“ z tabulky a oba prostory jsem zasypal olovem. To jsem ještě přikryl pastou smíchanou z olověných pilin a lepidla Herkules. Po aplikaci obtisků a přelakování celého tendru jsem dosypal imitaci uhlí.

Díky olovu má lokomotiva (tendr) o dost větší tažnou sílu a dokonalý odběr proudu

Teď už stačilo jen spojit lokomotivu s tendrem a na destičku kuprextitu před topeništěm přiletovat vodiče (bílý drát dekodéru).

„Oživení“ lokomotivy

© Petr Smutek

fotografie skutečné 555.0213 – Encyklopedie parních lokomotiv 5, archiv J. Bek

Napsat komentář